Byggahus.se

Är klimathotet något att bry sig om?

165k läst  4,4k svar

1. A
    Medlem · Nivå 9
    Nej I viss mån har du rätt men kom ihåg att matmarknaden är hårt politiskt reglerad och helt bidragsstyrd så det där med frihet gäller ändå inte.

Sedan kostnader för energi, ni genererar alltså egen el och för detta har ni inga kostnader? Eller varifrån kommer elen till belysning? Och uppvärmning av kontor? Och när ni mailar någon förbrukas det el.

2. B
    Medlem · Nivå 18
    Javisst, de kan ju få ersättning för att hålla landskapet öppet så i viss mån är det ju redan något som motverkar att de planterar skog på åkermark.

Det beror på att vi inte har något kontor så företaget får ingen faktura för uppvärmning och el. Det finns alltså många sorters företag och där betydelsen av energikostnaden varierar väldigt mycket så man kan alltså inte säga att om energikostnaden skulle stiga lite grann skulle det göra att företag flyttar utomlands i stor utsträckning.

3. optimum
    Medlem Nivå 10
    Ska man tolka allt fel så blir det så.

Trodde du fattade att kol som tillförs vid stålframställningen sedan frigörs som koldioxid.
    Det är koldioxid som är spöket för klimatalarmisterna här i tråden. Inte kol som ska ingå i stålet som viktig komponent.

Här har du lite läsvärt.
    https://www.nyteknik.se/energi/nya-satsningen-stal-utan-kol-6537738

4. T
    Medlem Nivå 10
    Jodå, jag fattade. Det jag raljerade över är hur man målmedvetet använder slappa rubriker för att skapa en felaktig bild av verkligheten bland gemene man.

5. A
    Medlem · Nivå 9
    Nej, detta är fel. Man måste titta på kollektivet av företag. De företag som står för huvuddelen av jobben är de som är viktigast. Och där har vi mycket inom offentlig sektor och tillverkningsindustri som kräver energi. Det är rätt ointressant att det finns enstaka företag som inte för räkning för energiförbrukning. Offentlig sektor lär inte flytta utomlands men tillverkningsindustrin kan göra det.

Dessutom så förbrukar företaget el. Det är så att idag måste varje företag ha elektronisk bokföring, detta kräver en dator. Och datorn förbrukar el. Sedan att ni kanske outsourcar det hela till en servicebyrå spelar ingen roll, den verksamhet ni sysslar med har ett klimatavtryck.

Själv jobbar jag inom tillverkningsindustrin och företaget jag arbetar för har ett stort miljöarbete med såväl verksamhet i egen regi som köpt verksamhet. Vi försöker kalla oss klimatneutrala men givetvis har allting en påverkan på miljön. Men vill vi ha vår levnadsstandard så kommer det påverka miljön.

6. B
    Medlem · Nivå 18
    Vad är det som är fel med detta?
    Jag tycker också det är ointressant att ta upp vårt företag och det var därför jag började med ett exempel på ett företag med 70 % lönekostnader och 5 % energikostnader, vilket nog inte är helt orimligt för t.ex. många kontor, skolor, dagis/fritis och vårdcentraler etc. (på mitt förra jobb, som hade eget kontor, vet jag att personalkostnaderna stod för ung. 80% av utgifterna) . Och det är en stor del av företagen.

Klimatavtryck är något helt annat än det optimum började diskutera.

7. Pernas
    Medlem Nivå 3
  8. optimum
    Medlem Nivå 10
    3 grader extra låter underbart för vårt kalla och vintriga land.
    Tänk vad bra för jordbruket och det kommer bli enklare att få närproducerad mat.
    (ungefär samma som Putin har sagt)

För de som ser koldioxidspöket med fasa så betyder detta minskat behov av uppvärmning av våra hus och därmed minskade utsläpp.
    Om vi kunde satsa mer på koldioxidfri elproduktion istället för att stänga av kärnkraftverk skulle vi kunna behålla vår höga andel el producerad utan koldioxidutsläpp. Bra va?
    osv. (ni kan redan alla fina argument)

Helt fantastiskt.

Skräcken som ni beskriver för andra länder är höga temperaturer och torka men då kanske de bör göra krafttag mot den hemska koldioxiden och inte beskylla Sverige för att vara den stora boven som ska lösa allt.
    Nej det är nog inte de som beskyller utan våra egna klimatalarmister

Ännu bättre med fantastiska sommarmånader här i Sverige så slipper vi resa till varma länder för att få sol och avkoppling.

Så varför ska vi i Sverige bryta ryggen av oss när andra länder mer eller mindre skiter i utsläppen av koldioxid?

Vi tar listan igen med de största länderna så kan ni pricka av de som är de riktigt stora bovarna till utsläpp
    (ja de största är nog de som ligger först i listan, kolkraft JAPP)

Kina
    Indien
    USA
    Indonesien
    Pakistan
    Brasilien
    Nigeria
    Bangladesh
    Ryssland
    Mexico

Sverige på plats 90 kommer aldrig fixa detta. Men +3 grader, ja tack.

9. B
    Medlem · Nivå 18
    Världen består av mer än Sverige, och redan vid de sommartemperaturerna vi har nu så är det många som köper luftkonditionering så jag vet inte om det precis är bättre än uppvärmning vintertid, så du kan ju tänka dig hur mycket el det går åt i varmare länder till luftkonditionering, länder som inte har lika bra elproduktion som Sverige.

På vilket sätt blir det bättre för mänskligheten om det inte går att odla i Medelhavsländerna längre?

Inget land beskyller Sverige för att vara den stora boven som ska lösa allt. Det är bara du som skriver det hela tiden.

Andra länder skiter inte i sina utsläpp av koldioxid. Hur många gånger ska vi behöva skriva det? Har du aldrig hört talas om Parisavtalet?

Svenskar ligger högt när det gäller utsläpp per person!
    Högre än Kina trots att de har en så mycket kolkraft.

Varför drar du upp samma saker gång efter gång?
    Det leder ju inte diskussionen framåt utan gör att den går i cirkel.

10. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Så är det ju faktiskt inte, i alla fall inte om vi mäter produktion. Då ligger Kina typ 50 % över Sverige i CO2-utsläpp per capita och Sveriges utsläpp är då rätt modesta.

Nu tycker jag att konsumtionssiffror vore rimligare att mäta, men det finns det ju knappt någon som gör.

• Laddar…
  11. J
    Medlem · Nivå 10
    Precis, samtidigt tycker jag att eftersom det är dåligt att Brasilien eldar upp skogen, så borde det ju påminnas om att vi i Sverige har ca 4000 granar per capita. Vi har alltså ett negativt co2netto om man räknar på totalen. Detta eftersom vi i sekel har återplanterat skog. Det kanske är att ta i jag vet men eftersom det alltid påpekas att vi har ett högt utsläpp per capita så innebär ju det att vi aldrig kan hävda oss internationellt även om vi stängde ner all industri. På samma sätt borde man vikta varje lands utsläpp med vegetation inräknad.

12. U
    Medlem · Nivå 3
    3 grader gobal temperataurhöjning har historiskt motsvarat 30 m högre havsvattennivåer över tid när isarna smält av. Vid 3 grader är jorden sannolikt inne in okontrollerad självuppvärmade fas pga en tinande tundra. Vid 3 grader kan smältvatten från grönland ha ändrat golfströmmens riktning så den verkliga effekten blir nog snarare kallt som fan här.

13. optimum
    Medlem Nivå 10
    Och vid den medeltida varma perioden hände det INTE att Golfströmmen förändrades.
    Teorier utan fakta vilket troligen är en del av orsaken varför denna period förnekades av klimatalarmisterna.

Var finns fakta till 3 grader?

14. A
    Medlem · Nivå 7
    Kul att du googlat mycket men du missar fortfarande hela poängen. Genom att då lägga på klimatskatt som andra länder inte har lägger vi krokben för oss själva.

Ett bolag i Sverige och ett annat i Japan producerar högkvalitativa och specialerade bultar. Löner, skatter och framförallt råvaror (som ju köps in på en globalmarknad) gör att bägge bolagen har samma pris 50.00 kr per bult.
    Men i sverige så har man en klimatskatt på all produktion så bulten kostar efter skatt 50.01 (ett öre kan inte vara skrämselpropaganda).

Vilken leverantör kommer ett tredje bolag i låtsäga Brasilien välja?

Bulten kommer produceras oavsett om vi gör den eller ej. Bättre då att den produceras i Sverige och ökar vår export.

Det spelar ingen roll om det är enkel eller avancerad industri och/eller produkter. Vi tävlar med resten av världen och det finns på varenda marknad konkurrenter. Jag säger alltså att vi måste akta oss för att vara mer extrema än våra konkurrenter (för andra länder är precis det - konkurrenter).

Klimatskatt är således dåligt. Det är att lägga krokben för sig själv.

15. B
    Medlem Nivå 8
    Den medeltida värmeperioden var dels inte global, och dels mindre än 3 grader varmare, och kan således inte användas som någon indikation på vad som händer vid en global tregradersuppvärmning, vilket du antyder.