Byggahus.se

Är klimathotet något att bry sig om?

130k läst  3,4k svar

1. B
    Medlem · Nivå 17
    Företagsledarna där är inte dumma i huvudet utan kommer att ändra sin produktion precis som de har gjort tidigare p.g.a. andra krav från H&M och andra inköpare.

Påverkan har redan skett i många år, genom de förändringar som vi gjort och gör i Sverige och genom verbal påverkan i EU och klimatmöten mm.

Ofta kollar man på vad personer förbrukar oavsett var det har producerats.

Nej, Sverige blir inte ett bättre land av att Vattenfall säljer av delar av sin verksamhet.

Men på stora åkrar har du inte lika lätt att öka vattentillgången och näringstillgången, vilket ju är en annan förutsättning för att tillväxten ska kunna öka.

Redigerat 19 jun 12:42
    • Laddar…
  2. nikasp
    Medlem · Nivå 13
    Indien har väl vänt rejält i frågan på senare år. Vi kan ju genom att påverka och sätta goda exempel få andra att inte skita ner. Jag kan inte alls hålla med om att det inte är någon idé att vi i lilla Sverige gör något. Se bara hur enorm påverkan både Al Gore och Greta Thunberg haft.
    https://www.renewableenergymagazine.com/panorama/india-s-modi-commits-nation-to-climate-20180123

• Laddar…
  3. nikasp
    Medlem · Nivå 13
    Hur menar du att vi skulle behöva förflytta oss tillbaka i tiden och stänga ned Sverige. Det låter väldigt dramatiskt och inte troligt.

• Laddar…
  4. A
    Medlem · Nivå 15
    Det är väl ungefär så som jag betraktat denna typ av odling, som en spännande men dyr hobby. Vad skulle det annars vara?

5. optimum
    Medlem Nivå 9
    Kina är mycket duktiga på att bygga ut förnyelsebar energi, det vet jag och instämmer. Men Kina bygger massor med nya kolkraftverk eftersom totala förbrukningen ökar betydligt mer än vad man sätter in förnyelsebar energi.

Alltså en katastrof om man tror på klimathotet.
    Artikel,
    1.600 kraftverk för kol bygger Kina i 62 länder
    https://klimatsans.com/2018/04/08/1-600-kraftverk-for-kol-bygger-kina-i-62-lander/

6. nikasp
    Medlem · Nivå 13
    Jag tycker att “om man tror” låter ganska galet. Hur många forskare krävs det för att övertyga? Det är ca 97-98% konsensus bland klimatforskare att vi påverkar klimatet. Känns helt galet att folk likställer den forskningen med det någon pensionär sitter och googlar fram på internet med klimatförnekarglasögonen på.

7. H
    Medlem Nivå 6

Så är det förstås, men du tror väl inte på klimathotet så för dig är väl frågan helt ointressant? Tror du på försurning förresten?

8. optimum
    Medlem Nivå 9
    Jag skrev så eftersom inte alla tror på klimathotet. Lite ödmjukhet skadar inte.
    Det är samma klimatforskare som producerade en koldioxidutveckling som sedan avslöjades att sådana mängder kol och olja finns inte på på hela vår jord.

9. optimum
    Medlem Nivå 9
    Jag anser att tro är lägsta graden av vetande. Jag vet att olika ämnen försurar vår natur och jag vet att det finns saker som påverkar klimatet. Vår sol är en sådan. Men att bygga massa "sanningar" av teorier är vanskligt.

Många forskare som tar fram "sanningar" av sina teorier eller folk som lägger ihop forskares teorier till egna sanningar är inget bra.

Jag tycker det är nyttigt med debatt och man bör respektera att det finns olika åsikter om dessa "sanningar"

När stormen Gudrun härjade för några år sedan vara det många som givetvis kopplade ihop det med att det skulle vara klimatförändringar. Dock avfärdade SMHI det med fakta om att stormarna varken blev fler eller värre. Däremot har vi människor påverkat naturen så effekten av stormar har förvärrats. Även översvämningar på grund av utdikningar mm vilket gör att vattnet snabbar går ut i vattendrag. Inte det heller klimatförändringar utan människor som påverkar naturen.
    Precis som det du tar upp om försurning vilket är människans ansvar.

Fakta är ibland svårt att få fram men man kan aldrig fabricera fakta utav massa teorier.

10. optimum
    Medlem Nivå 9
    Tycker du det är ok att Kina ska bygga 1600 kolkraftverk? (troligen inte)
    Borde de inte se på Sverige och göra som vi gör?
    För Sverige är ju så fantastiska så om vi utplånar all industri här som släpper ut koldioxid så borde de ta efter, eller?

Jag har varit många gånger i Kina och sett med egna ögon (och näsa) hur illa ställt det är med miljön där.
    De har lång väg att vandra för att komma i närheten av Sverige.
    Jo de har faktiskt varit i Sverige och då var de intresserade av hur vi lyckats lösa vårat sociala system med åldringsvård och pensionssystem.
    Något vi själva vet inte funkar så bra.

11. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Att hänvisa till en sajt som heter klimatsans.com känns aningen partiskt. Posta orginalkällan istället om det finns någon.

• Laddar…
  12. tompas11
    Medlem Nivå 8
  13. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 12
    Enligt Greenpeace planerar Kina 300-500 nya kolkraftverk fram till 2030.
    Kommer man att lyssna på industrins behov (röd kurva) eller låta industrin och samhället att sluta växa och anpassa energitillgången mot klimatmålen? :thinking:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    A84F1CFB-63B0-47F8-9D03-D9D028D6979E.jpeg

Det känns lite futtigt att skippa plastpåsen på Kjell Co...

14. nikasp
    Medlem · Nivå 13
    Jag har bott och jobbat i Hongkong fram till för 8 år sen så jag har bra koll där. Läst mycket och sett den dåliga luften och hållit koll på visibility index mm. Jag tycker att det är superbra att alla andra gör allt de kan i sina egna länder och dessutom försöker påverka Kina och Indien m.fl. som släpper ut mycket.

Hur menar du att vi utplånar vår industri? Om vi utplånar klotet så finns snart inget kvar för våra barn.

• Laddar…
  15. B
    Medlem Nivå 7
    Ja senaste på västkusten vsr väl stopp för Preems utbyggnad av raffenaderiet. Då byggs det nån annan stans med mycket lägre utsläppssmbition än som den var här.
    En annan
    https://www.foretagarna.se/nyheter/...opp-for-varldens-mest-miljovanliga-laxodling/

Leder troligtvis till att dessa entreprenörer tar sin affärside utomlands och startar upp där istället.
    Bara två lokala exempel som varit framme alldeles nyligen. Dock har sån trams pågått under lång tid och förstört många arbetstillfällen i landet. Till... ingen vits ÖHT