Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
Snailman
S scim skrev:
Men hon är ju civilingenjör! Och författare!
Jag är också civilingenjör, men den underbara föreningen forskningsnätverket och föreningen Vetenskap och Folkbildning, de har nåt som smäller mycket högre, de har en civilekonom som ordförade.

Redigerat:
T tompaah7503 skrev:
Undrar om du är vanemässig cyklist i Stockholms innerstad?
Inlägget i bloggen är skrivet av Stockholmspendlare. Det har tvärt om mycket hög representativitet för hur cykelvägarna är i staden. Det finns mycket mer att läsa om hur dålig cykelinfrastrukturen är i allmänhet.
Exempelvis här från Stockholm. Endast 1 procent av de inventerade cykelvägarna når upp till de standarder man har satt för cykelvägar. 1 % ..!
[länk]
Kartan är felaktig, kanske p g a att den är sex år gammal?
Jag cyklade i fredags från city till bortre delarna av kungens kurva och det var inte många meter jag behövde trängas med bilar. Vissa andra rödmarkerade delar av kartan avser små lokalvägar där det ändå inte är något problem att samsas med de få bussar/bilar som kör där. Så, trots att jag är hängiven cyklist tycker jag din länk ändå överdriver problemen för cyklister.

Off-topic: På min cykeltur passerade jag bensinupprorets demonstrationståg. Jag kom med uppmuntrande kommentarer om att de borde börja cykla, det är mycket roligare än att sitta i bilkö.

• Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag undrar på allvar om vi inte började påverka klimatet när vi började använda eld.
Men vår klimatpåverkan idag är mycket större
Nej det gjorde vi inte. Närmiljön ja, klimatet nej.

optimum
Om klimathotet skulle bli verklighet, vad påverkar det i så fall Sverige?

Mindre snö, mindre behov av tjocka kläder, osv.

Finns det något negativt?

Jag själv njuter verkligen idag då det är 25 grader och jackan får hänga kvar i hallen.

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Jag själv njuter verkligen idag då det är 25 grader och jackan får hänga kvar i hallen.
Brist på mat, flyktingströmmar, allmän oro, dålig världshandel, krig........
Finns mycket, som kan påverka Sverige.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Samt i den lilla skalan bevattningsförbud så gräsmattor och annan växtlighet dör så vår närmiljö blir fulare.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Det beror väl i första hand på att vi har skapat en närmiljö som inte tål en torrperiod? Gräsmattor där man dödar de naturliga arterna som har bäst förutsättningar och tar bort alla skuggande träd tål inte så mycket...

Men, jag håller med om att de som tror att den globala uppvärmningen är positiv för Sverige för att det blir lite varmare har missat att se till helheten.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
optimum
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Brist på mat, flyktingströmmar, allmän oro, dålig världshandel, krig........
Finns mycket, som kan påverka Sverige.
Då är det väl bäst att förbereda sig för det än att bara klaga och öka skatterna för det hjälper inte ett smack om vi stänger av det mesta i Sverige då utsläppen fortsätter att öka i andra betydligt större länder.

Så vad går alla miljöskatter till?

Mer matproduktion?
Skydd mot flyktingströmmar?
Skydd mot allmän oro?
Förbättra möjligheter med världshandel?
Skydd mot krig?
(från din lista)

Jag vill påstå att dagens miljöskatter ger inte hjälp mot något av detta. De gör det endast dyrare att producera i Sverige och ökar produktionen i andra länder med sämre miljöhantering.
Dagens miljöskatter är en bluff och endast för att få in mer skatt till statens läckande finanser.
Se svineriet med pengar för Karolinska så de nu måste avskeda sjukhuspersonal.

• Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv gissar jag att det mest beror på olika bekämpningsmedel samt modern odling med mycket monokulturer och annat som följer av det moderna jord och skogsbruket.

Nu är detta mest min tro och egna slutsatser dragna ur ett allt för litet kunskapsunderlag, och helt ovetenskapligt. Och inga källor åberopar jag heller.
Jag misstänker inte direkt klimatförändringarna för minskade populationer av insekter, inte heller vindkraftverken.
Jo, någonstans har jag läst att när de undersökte varför bi och getingar minskat, så ledde spåren till jordbruket och tydligen vissa specifika bekämpningsmedel som hade påverkan. Det man kan hoppas är att de har minskat på dessa nu.

optimum optimum skrev:

harry73 harry73 skrev:
Jag undrar på allvar om vi inte började påverka klimatet när vi började använda eld.
Men vår klimatpåverkan idag är mycket större
Det tror jag inte. Nu släcker vi skogsbränder så gott det går. Förr kunde de bränna ner enormt stora områden. En liten brasa hemma är inget. Som p*ss i Mississippi.

hsd
Däremot är det bra för miljön i städerna nu när vedeldning är mera sällsynt

optimum optimum skrev:

IGEN??? Läs #2172.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Då är det väl bäst att förbereda sig för det än att bara klaga och öka skatterna för det hjälper inte ett smack om vi stänger av det mesta i Sverige då utsläppen fortsätter att öka i andra betydligt större länder.

Så vad går alla miljöskatter till?

Mer matproduktion?
Skydd mot flyktingströmmar?
Skydd mot allmän oro?
Förbättra möjligheter med världshandel?
Skydd mot krig?
(från din lista)

Jag vill påstå att dagens miljöskatter ger inte hjälp mot något av detta. De gör det endast dyrare att producera i Sverige och ökar produktionen i andra länder med sämre miljöhantering.
Dagens miljöskatter är en bluff och endast för att få in mer skatt till statens läckande finanser.
Se svineriet med pengar för Karolinska så de nu måste avskeda sjukhuspersonal.
Denna argumentation är helt ologisk. För det första är statens resurser inte tingade. Så att du anser att vi inte gör något åt alla de saker du listar har ingen direkt koppling till miljöskatter, utan till den politik som bedrivs/bedrivits i de områdena. För det andra så är alla skatter lika mycket ett flöde in i kistan. Och givetvis flödar det även ut, det finns inget självändamål att ta in skatt och lägga på stora högar. Så ”läckande finanser” är också ett ganska populistiskt verbalt grepp. Att NKS är ett skitbygge är väl dock alla överens om. Men det får du ta med Filippa, och knappast Miljöpartiet.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
optimum
Detta är effekten av klimatskatter.
Pågens skrinlägger planer på expansion i Malmö
Givetvis kommer de baka bröd ändå men troligen inte i Sverige och då för miljön är det knappast en förbättring.

upload_2019-6-4_5-39-15.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källa: https://www.friatider.se/

Brist på el och vi kommer snart stänga 2 kärnkraftverk och då blir det troligen import av skitig kolkraft.

Ni som får panik när ni ser länk till Fria Tider kan då läs om Pågens problem i Svenska Dagbladet

https://www.svd.se/brodjatte-ville-expandera--stoppas-av-elbrist

"Pågen skrinlägger planerna på expansion i Malmö. Anledningen: kraftbolaget Eon kan inte garantera att bageriet får tillräckligt med el.

– Strömbrist är något man hör talas om i u-länder, säger Pågens vd Anders Carlsson Jerndal."

Hur löser vi detta?

Första steget är väl att förstå orsaken: det är inte klimatskräcken som stoppar elgenereringen som stoppar Pågens, utan att elnätet inte klarar distribution till storstäderna.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.