Byggahus.se

Är klimathotet något att bry sig om?

128k läst  3,3k svar

1. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Dom pratade så förbannat långsamt att jag inte orkade titta på hela, men vad tar man betalt per kwh? Jag vill ha en apparat hit och testa. Har driftstatistil för 20 år snart så det är ju enkelt att avgöra om den funkar eller inte (funkar i avseendet elförbrukning, om han fuskar och producerar energi på annat sätt kan jag förstås inte avgöra).

2. H
    Medlem · Nivå 17
    Men om man får en maskin hemlevererad är det ju bara att skruva sönder den i sällskap med kunnigt folk och se vad den innehåller och göra alla möjliga mätningar. Vad vet Rossi om det?
    Att ingen har gjort så låter misstänkt.

3. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Det kanske finns lite restriktioner till lånet ..

Klimathot?

• Laddar…
  4. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 12
    Vem vågar skruva isär en fusionsreaktor hemma?

Även om maskinen är internetövervakad så är den väl inte kameraövervakad och det kan ju bli fel på internet...

Han väljer sina kunder och de får skriva på avtal om att inte avslöja tekniken.
    Man kan ju undra hur många kunder han har?

5. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Mindre än en handfull just nu. Han lär ha hittat några nya bekymmer som han jobbar med och han skeppar inte till fler kunder innan dessa är lösta.

Sättet han agerar på är som en ingenjör utan säljare agerar, dvs jobbar ständigt med att förbättra lösningen men får alltid ut något. De flesta ingenjörer (jag inkluderad) på jobb är sådana om de inte får press utifrån att leverera trots att de inte är färdiga.

6. GK100
    Medlem · Nivå 20
    Fanns väl någon självförstörande mekanism inbyggd också såg jag nu när jag tittat igenom en del av pacmans länkar. En makalös manick.

7. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Du har inte funderat på en elhoj? De verkar ju svincoola att köra.

8. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 12
    Inte nog med att dom pratar långsamt i filmen. Det är väldigt lite nyttig information som kommer fram.
    Inte konstigt att han har så lågt förtroende och vad har han åstadkommit på 7 år?
    Hans rädsla för sina konkurrenter verkar väldigt överdriven.

Livslängden på maskinen var 20 år.
    Driftstiden på en ”laddning” visste inte Rossi men minst ett år.

Tyvärr är den inte godkänd för privat bruk, bara industriellt.

9. tompas11
    Medlem Nivå 8
    Men Anders, hur går det då med koldioxidutsläppen och en ankommande istid?
    Coola eller ej, föredrar det mysiga thumpet och vibrationerna från en långslagig encylindrig 500:a.

Läser att IPCC AR5 menar på att den globala temperaturen kan öka med 1 grad fram till år 2100.
    Agronomen Johan Rockström hävdar å andra sidan att det blir 8 grader varmare.
    Vem har rätt eller har ingen rätt?
    Ingen temperaturförändring på 120 år. Var någonstans? USA.

Sommaren 2018 var ovanligt varm i Sverige. (Klimatförändring? Nej väder.)

Winter has come to California ... in May. Record rainfall, more snow on the way (Klimatförändring? Nej väder igen.)
    https://www.latimes.com/local/lanow...-may-california-snow-rain-20190517-story.html

10. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Fast närmast en moppe när man jämför vridmoment. Och det är inte så mysigt för oss som bor i stan när ni åker in till stan för att glida

• Laddar…
  11. T
    Medlem · Nivå 8
    Jag tror inte vi står inför nått klimathot.
    Däremot så ser jag inte varför man ska bli upprörd över att det jobbade mot miljövänliga alternativ till bla energi osv.

Egentligen är det marknaden som styr, det är nu kanske efter alla subvensioner som till slut leder utvecklingen framåt så vid och sol blir både energi och kostnadseffektivt så subvensioner kan slopas.
    Man säger att USA och Kina är miljöbovar till länder men det jobbade på bra där också med håll och förnyelsebarhet där också. Stor anledning till att det just börjat bli mer effektivt.

Jag förstår inte upprördheten, är det bensinpriser, elcykel subvensioner och miljöpartister som upprör får man väll helt enkelt avfärda det som populism helt enkelt, det kommer tyvärr alltid finnas både på gott och ont

12. tompas11
    Medlem Nivå 8
    En fråga ställdes till den person som genomförde en klimataktion i London för en tid sedan.

”Om det fanns en maskin som sög upp all koldioxid utan några bieffekter, skulle du då trycka på knappen? Vi skulle då kunna köra bil, flyga mm. utan problem.”

Svar: ”Nej. Vi måste göra en omställning”

Kan det bli tydligare än så?

Det handlar i grunden inte om klimatet utan om en samhällsförändring. Klimatet är bara ett verktyg för att uppnå denna förändring.

13. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Vi får inte heller glömma att Greta har skapat panik och nu är det bara känslor som styr.

• Laddar…
  14. T
    Medlem · Nivå 8
    Men det är bara ett korkat svar från en korkad person.

• Laddar…
  15. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det var en korkad fråga också.
    Om man "sög upp" all koldioxid från atmosfären skulle ju alla gröna växter dö. Och vi med dem.