Byggahus.se

Är klimathotet något att bry sig om?

100k läst  2,6k svar

1. D
    Medlem Nivå 11
    I Kanada talade dom om att införa en carbon-tax på bränslen, men med kicken att alla pengar från den skatten skulle öronmärkas och delas ut åt de fattigaste i landet, som annars skulle drabbas hårdast av konsumtionsskatter.

2. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Det skulle vara väldigt intressant om man då kan ta hänsyn till inblandning av biodiesel i vanlig diesel.
    Själv har jag börjat att alltid tanka hos Circle K eller Preem som (säger att de) blandar in 40 - 50% biodiesel.

3. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Av ren nyfikenhet: - är biodiesel bättre än vanligt diesel?

Svaret är nämligen inte självklart, så det hade varit intressant om någon orkade gräva i den frågan...

4. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Diesel är giftigt och förstör lokalmiljön, spelar ingen roll om det är bättre för miljön eller inte. Bort med skiten

5. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Kunde inte låta bli att googla på saken. Tydligen så ligger biobränslen (som eldas) på ca 10ggr så höga utsläpp per producerad kWh som vindenergi och kärnkraft, men är runt 10ggr bättre än Kolkraft.

Då vi sedan tidigare kommit fram till att Diesel är minst 25% bättre än kolkraft så är biobränslen i allmänhet då 7,5ggr bättre än kol. Men nu är det HVO vi tittar på. Enligt tillverkarnas påståenden är denna 90% bättre än vanlig diesel. Detta leder då till att den leder till 7,5ggr så mycket koldioxidutsläpp som vind-/kärnkraft.

Jämför vi då eleffektiviteten i en elbil så tappar man där ca 20% av energin (elnät+ batteriladdning+motor), så en elbil som går på kärnkraft bidrar med ungefär 1/6 så mycket koldioxid som HVO (batterier ej inräknade). En bil på kolkraft bidrar med 40ggr så mycket koldioxid som om den går på HVO.

Spontant så verkar det som om HVO står sig rätt bra miljömässigt, förutom att man fortfarande får dieselavgaser.

6. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Jag tänkte på ”Man kan ha samma fakta och ändå ha olika åsikter.”, och tolkade det som en syftning till IPCCs tolkning av väderdata. Posten ör väl egentligen kanske än mer relevant till pacmans post under din.

7. H
    Medlem · Nivå 17
    Jag vet inte om du har någon erfarenhet av att köra lastbil med bensinmotor eller traktor med bensinmotor?

Jag råkar ha kört en del med en paketbilsregistrerad liten lastbil från den tiden då sådana byggdes med bensinmotorer och då man körde med litet mer last på flaket blev bensinåtgången enorm. Dessutom var vridmomentet dåligt på låga varv.
    De bensindrivna traktorerna som flera bekanta har haft har det varit samma problem med.
    Orsaken till att dieselmotorerna slog igenom så totalt på tyngre maskiner är att de drar betydligt mindre bränsle när de skall gå länge på hög belastning och så har de bättre vridmoment på låga varv.

8. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Dieselavgasar är en faktor 10 giftigare för människor och djur så det är ointressant speciellt för fordon som rör sig bland folk. Traktorer osv är inte lika problematiskt

9. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Bara kort - vad menar du 10ggr giftigare? 10 ggr fler döda pgs av dieselföroreningar?

10. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Jag drog till lite för effekt :) men det är alltså kväveoxider som är boven.

Edit: fast rött bra gissat får jag erkänna

"En ny undersökning har visat att moderna dieselbilar producerar dubbelt så mycket kväveoxider som lastbilar och bussar per kilometer, eller tio gånger mer per liter bränsle."

11. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Nja dubbelt får vi nog nöja oss med i så fall. Det är väl transportsträckan som är jämförbar. Vi likställer ju inte ett kilo uran med ett kilo kol?

Sen vet jag inte om bensin har mer av annat skräp i sig?

12. hsd
    Medlem · Nivå 11
    Källa på det

13. H
    Medlem · Nivå 17
    [QUOTE="AndersMalmgren, post: 3292530, member: 144446"
    (....)
    "En ny undersökning har visat att moderna dieselbilar producerar dubbelt så mycket kväveoxider som lastbilar och bussar per kilometer, eller tio gånger mer per liter bränsle."[/QUOTE]

Är det felcitat när du jämför med lasbilar och bussar som också har dieselmotorer?

Traktorer och andra arbetsmaskiner körs ofta bland folk. Inte vet jag var du får sådana påståenden ifrån.

Jag vet att dieselmotorn absolut inte är någon bra lösning men vi är fast med den lösningen tills någon hittar på någonting revolutionerande eller tills oljebristen tvingar fram gengasdrift eller ångdrift eller arbetshästar.
    Enda effektiva sättet att få ned kväxeoxidutsläppen nu omedelbart vore att förbjuda alla onödiga transporter som fyller vägarna och elektrifiera hela järnvägsnätet.

14. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
  15. FG
    Medlem · Nivå 9
    Dessvärre har man utsläpp av kväveoxider på de flesta bensinmotorer också efter att direktinsprutning blivit vanligare än portinsprutning. Det är därför man vill sätta partikelfilter även på bensinbilar.

Men det är tur att vi har kväveoxid i våra kroppar för det är nämligen kväveoxiden som gör att vi vaknar på morgonen, en liten puff i hjärnan så är vi igång. Men det är nog bättre att få det via den naturliga vägen via arginin/kväveoxidsystem eller via nitrit-rika livsmedel.

https://teknikensvarld.se/moderna-b...gamla-dieselbilar-utan-partikelfilter-483708/

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: