Hej!
Vi har anlitat en golvläggare för att lägga plastmatta i hall och kakla badrum. Nu när vi fått räkningen på 80 000 efter rot tänkte vi kolla in det ”färdiga” resultatet. Men är detta ett resultat vi borde vara nöjda med? Hade ni varit nöjda? Vi tycker att fogarna är väldigt ojämna och att fallet i duschen är väldigt ojämnt gjort. Vi har inte anlitat något för sånt här jobb innan så jag vet inte om vi är för petiga. Men jag kan inte komma ihåg att jag någonsin sätt något färdigt badrum med så mycket ojämnheter. Fogarna är även väldigt ojämnt fyllda, vissa har fogmassa hela vägen upp mellan plattorna medans vissa ser helt tomma ut. Går detta fixa eller behöver det göras om helt och hållet?
Vi har anlitat en golvläggare för att lägga plastmatta i hall och kakla badrum. Nu när vi fått räkningen på 80 000 efter rot tänkte vi kolla in det ”färdiga” resultatet. Men är detta ett resultat vi borde vara nöjda med? Hade ni varit nöjda? Vi tycker att fogarna är väldigt ojämna och att fallet i duschen är väldigt ojämnt gjort. Vi har inte anlitat något för sånt här jobb innan så jag vet inte om vi är för petiga. Men jag kan inte komma ihåg att jag någonsin sätt något färdigt badrum med så mycket ojämnheter. Fogarna är även väldigt ojämnt fyllda, vissa har fogmassa hela vägen upp mellan plattorna medans vissa ser helt tomma ut. Går detta fixa eller behöver det göras om helt och hållet?

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 757 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 757 inlägg
Förutom det rent estetiska som är jäkligt dåligt och fult gjort så är det ju inte heller godkänt vid tröskeln då fuktskyddet på vägg (uppvik vid tröskel) ska liva tröskeln som alltså måste byggas ut att liva väggens insida så fuktskyddet kan gå rakt förbi utan dessa ytterhörn och innerhörn som skapas i ert fall där tröskeln inte är lika djup som nischen där den sitter.
https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/12/20091034/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf
Sid.22-23
Enda undantaget att göra så här är ifall nischen är minst 100mm från insida vägg till insida tröskel/karm.
https://www.bkr.se/regler-material/fortydligande/fortydligande-av-punkt-6-3-2-i-bbv211
https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/12/20091034/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf
Sid.22-23

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enda undantaget att göra så här är ifall nischen är minst 100mm från insida vägg till insida tröskel/karm.
https://www.bkr.se/regler-material/fortydligande/fortydligande-av-punkt-6-3-2-i-bbv211
Lyssna på Paul. Han vet!
I övrigt så har jag precis lagt två klinkergolv. (För första gången)
Ett i hallen och ett på toaletten. Ingenstans ser fogar så jävliga ut. Man är riktigt dålig om man inte får till det bättre..
När det gäller själva plattorna så ser det inte bra ut MEN just med fall så är det lite mer komplicerat. Jag hade personligen aldrig varit nöjd med det visuella. Sen är frågan om just det finns regelverk för hur mkt en kant får vara till nästa platta.
Fogarna som saknas bör man kunna lägga i mer fog och det som sticker upp kan man kratsa bort. Men det är ju så mkt lättare att bearbeta när man håller på…
I övrigt så har jag precis lagt två klinkergolv. (För första gången)
Ett i hallen och ett på toaletten. Ingenstans ser fogar så jävliga ut. Man är riktigt dålig om man inte får till det bättre..
När det gäller själva plattorna så ser det inte bra ut MEN just med fall så är det lite mer komplicerat. Jag hade personligen aldrig varit nöjd med det visuella. Sen är frågan om just det finns regelverk för hur mkt en kant får vara till nästa platta.
Fogarna som saknas bör man kunna lägga i mer fog och det som sticker upp kan man kratsa bort. Men det är ju så mkt lättare att bearbeta när man håller på…

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 757 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 757 inlägg
Tack för det Benz. 🥰🙏🏼
Det finns en formel för detta och den är ganska förlåtande men det finns ju gränser 😉
Längd + bredd / 1000 + 1mm.
På exempelvis en 30×60 platta blir det 1,9mm (90/1000 = 0,9mm + 1mm = 1,9mm). Oavsett hur stor en platta är får det maximala fogsprånget vara högst 2,0mm även om det enligt formeln skulle bli mer.
Det finns en formel för detta och den är ganska förlåtande men det finns ju gränser 😉
Längd + bredd / 1000 + 1mm.
På exempelvis en 30×60 platta blir det 1,9mm (90/1000 = 0,9mm + 1mm = 1,9mm). Oavsett hur stor en platta är får det maximala fogsprånget vara högst 2,0mm även om det enligt formeln skulle bli mer.
Detta säger BKR, sen hur man ser på en stor platta som är nerkapad vet jag inte. Räknas den fortfarande som en stor platta eller räknas den som en liten? Borde i min värld räknas som en liten iaf.
https://www.bkr.se/vanliga-fragor
Fogsprång, det vill säga nivåskillnad mellan plattor i en fog, kan uppstå vid det hantverksmässiga monteringsarbetet. Tillåtna fogsprång beror på plattans storlek.
Till detta finns ett antal maximalmått.
- För platta med kantlöngder större än 15 cm beräknas fogsprång enligt formel, se Riktlinjer för färdigt utförande. Dock max 2,0 mm.
- För platta med största kantlängd 15 cm ska fogsprång ej vara över 1,0 mm
- För platta med största kantlängd 10 cm ska fogsprång ej vara över 0,7 mm
Exempel:
10 x 10 cm, max 0,7 mm fogsprång
20 x 10 cm, max 1,0 mm fogsprång
20 x 20 cm, max 1,4 mm fogsprång
30 x 60 cm, max 1,9 mm fogsprång
60 x 60 cm, max 2,0 mm fogsprång
Mosaik på nät täcks inte av dessa krav utan kräver ännu lägre fogsprång, då keramiken är liten till storlek och fogsprång märks tydligt.
https://www.bkr.se/vanliga-fragor
Fogsprång, det vill säga nivåskillnad mellan plattor i en fog, kan uppstå vid det hantverksmässiga monteringsarbetet. Tillåtna fogsprång beror på plattans storlek.
Till detta finns ett antal maximalmått.
- För platta med kantlöngder större än 15 cm beräknas fogsprång enligt formel, se Riktlinjer för färdigt utförande. Dock max 2,0 mm.
- För platta med största kantlängd 15 cm ska fogsprång ej vara över 1,0 mm
- För platta med största kantlängd 10 cm ska fogsprång ej vara över 0,7 mm
Exempel:
10 x 10 cm, max 0,7 mm fogsprång
20 x 10 cm, max 1,0 mm fogsprång
20 x 20 cm, max 1,4 mm fogsprång
30 x 60 cm, max 1,9 mm fogsprång
60 x 60 cm, max 2,0 mm fogsprång
Mosaik på nät täcks inte av dessa krav utan kräver ännu lägre fogsprång, då keramiken är liten till storlek och fogsprång märks tydligt.

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 757 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 757 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byggarna satte på golvvärmen dagen efter de var klara med kaklingen
Badrum -
Är detta en godkänd ventilation och avflyttningsprotokoll
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Är rörgenomföringen till duschen godkänd?
Vatten & Avlopp -
Är detta en godkänd värmepumpsinstallation?
Fasad -
Godkänd skarvhylsa i normcentral?
El