Är kakel och klinker på dekis? Börjar matta på golv och vägg komma tillbaka?

29k läst  131 svar

1. S
    Medlem · Nivå 4
    Finns det något som motiverar ett fyra gånger högre pris för att ha kakel och klinker? I vårt hus som vi är på väg att sälja, har vi ett badrum med kakel och klinker, golvvärme och allt därtill. Det badrummet är gjort under 2015. Sedan har vi ett till badrum, med matta på vägg och golv som gjordes i år inför försäljningen.

Badrummet med kakel och klinker färdigställdes av den gamla ägaren till ett pris av 110.000, inklusive allt. För badrummet uppe med mattor betalade vi 33.000 inklusive allt, även flytspackling. Inklusive allt innebär inredning, rör, toalett, blandare osv.

Det enda jag ser som fördel för kakel och klinker är att det är lite mer värdehöjande, frågan är om man får 80.000 mer den dagen man säljer? Vad anser ni?

jnse, LUDDET, hannaz och 1 till gillar
  2. J
    Hobbysnickare Nivå 12
    Det beror mycket på läget på huset och prisklass. I storstadsområden tror jag de flesta köpare förväntar sig och föredrar kakel, i tex Kramfors där huspriserna är runt 300-800tkr inte alls eller väldigt olönsamt att kosta på badrummet mer än nödvändigt.

Polos gillar
  3. N
    Medlem Nivå 1
    När vi sålde ett hus i Göteborg för några år sedan fick vi mycket beröm av köparnas besiktningsgubbe, för att vi valt att sätta plastmatta i badrummet, vilket i sin tur gjorde köparna nöjda och trygga. Det såg snyggt och modernt ut, och var enligt många rätt val i ett trähus. Vänner som gjorde badrum i samma veva betalade 100-150 tkr, vi lade ut ca 25 tkr på ett något större badrum, som också i vårt tycke blev snyggare. Beror förstås på vilken plastmatta och vilket kakel man väljer. Jag tror inte alltid det är plastmatta eller kakel som gör det, utan helheten, i alla fall om det är (säkerhets)medvetna köpare. Man kan välja andra inredningsdetaljer som ser exklusiva ut,

LUDDET, gaia, hannaz och 3 till gillar
  4. T
    Medlem · Nivå 9
    Nej. Alla älskar klinkers.

5. KnockOnWood
    Allvetare Nivå 25
    Inte alla!
    Inte jag och min arkitekt i alla fall.

Det enda som håller tätt i längden är plastmatta tyckte han.

Och vad skall jag med kakel till? Halva tiden man är där inne blundar man, för att inte få lödder i ögonen.
    Och klinker är jäkligt kallt att gå och stå på barfota.

6. S
    Medlem · Nivå 4
    Skönt att höra att ni förespråkar matta istället för kakel och klinkers. Vi var så pass nöjda med badrummet uppe att vi kommer att köra på det i de nya badrummen också. Att spara 50-80 tusen kronor och lägga på annat blir bara en bonus :)

Ni som kört med matta på golv, har ni golvvärme under?

KnockOnWood och LUDDET gillar
  7. KnockOnWood
    Allvetare Nivå 25
    Hos oss har vi ingen golvvärme alls.

8. D
    Medlem Nivå 5
    Vi har golvvärme i vårt nya badrum med plastmatta. Huset är byggt 2010-2011 men med oinredd övervåning fram till nyligen.

Golvvärmen är dock aldrig igång.
    Termostaten står på 20°C men är mest till för att hålla värmen i rummet då det är enda värmekällan där inne.

9. N
    Medlem Nivå 1
    Vi hade ingen golvvärme i vårt badrum. Det låg på övervåningen, vilket påverkar temperaturen något. Funkade bra, plastmatta ger en varmare känsla än klinker. Snygg badrumsmatta är också trevligt.
    Jag vill bara tydliggöra att jag inte förespråkar det ena eller det andra, det måste vara vars och ens smaksak (och plånboks-sak), men det verkar vara konsensus bland experter att plastmatta är ett betydligt säkrare val, speciellt i trähus som rör sig.

Vi ska snart renovera badrum i vårt nya (gamla) hus och jag funderar på huruvida det ska bli plastmatta eller inte. Tänker dock inte alls bry mig om vad potentiella framtida köpare vill ha, då vi planerar att bo här tills vi stupar. ;)
    Det blir personlig smak, plånbok och säkerhet som får avgöra.

För klinker/kakel/sten:
    - Det är ett äldre sekelskifteshus och kakel/klinker/sten känns mer passande i stilen än plastmatta.
    - Jag är vansinnigt sugen på stenkänsla i duschen, alltså att stå på runda, släta stenar.

För plastmatta:
    - Säkrare (badrummet är dock beläget i utbyggnad, vilket minskar risken för vattenskada i resten av huset).
    - Priset (man kan göra mycket annat för 80 000 kr)
    - Snabbare och enklare, färre arbetsmoment.

moxyzimba gillar
  10. Alfredo
    Besserwisser Nivå 15
    Det där var lite motsägelsefullt...

least, avendere, Nephew och 5 till gillar
  11. D
    Medlem Nivå 5
    Vad är det som är motsägelsefullt?

Den är "aldrig" igång då det inte blir under 20°C där.

Vad jag menar är att den inte går för att hålla fötterna varma.

12. Smeddie
    Medlem Nivå 2
    När det blir dags för badrummet så blir det matta (igen). Planen är att bo tills vi är pensionärer och då är det iaf dags att renovera igen så någon värdehöjande effekt finns inte. Då föredrar jag att det är "safe" .. och att kakel och klinker ALLTID är snyggare håller jag inte med om.

hannaz gillar
  13. Alfredo
    Besserwisser Nivå 15
    Du skriver "Golvvärmen är dock aldrig igång." och "men är mest till för att hålla värmen i rummet då det är enda värmekällan där inne.". Jag förstår dock inte hur en värmekälla som aldrig är igång kan hjälpa till med att hålla värmen.

Miles och maxiq gillar
  14. D
    Medlem Nivå 5
    Man kan ju spela dum och välja att inte tänka.
    Termostaten står på 21°C ser jag nu dessutom.

Givetvis har jag annan värmekälla i huset men det kanske jag hade behövt vara tydlig med?

Släpp det.

Stickan56, Thomas78 och Grillo gillar
  15. D
    Medlem Nivå 5
    Kan ju dela med mig av inspiration mha ett försök till panoramavy med telefonen.

IMG_5414.jpg

wolw, kim_sv och Stadsfiskalen gillar

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.