5 075 läst · 54 svar
5k läst
54 svar
Är jag skyldig att betala kranarna?
Sida 1 av 4
Medlem
· Helsingborg
· 235 inlägg
Har haft en VVS-firma till att greja mitt badrum, men jag sade igår till honom att jag inte var intresserad av ett samarbete längre, av olika anledningar. Denna firma har beställt hem blandare till tvättställ, dusch och badkar på min uppmaning. När jag nu kontaktat en annan firma, vill denna inte installera kranar jag köpt på annat håll, då de inte kan lämna garanti på jobbet då. Jag har inte betalat någon faktura ännu och kranarna ligger i sina obrutna förpackningar. Är jag skyldig att köpa kranarna som den första firman har beställt hem till mig? Företaget vill ha betalt för returkostnaden (20-30%). Kan jag inte bara neka och säga att jag inte vill ha dem?
Givetvis är du skyldig att betala för varor du har beställt.
Firman som beställt har ingen skyldighet att ta dem i retur, det är ett erbjudande. (som är ganska schysst)
Be firma 2 montera utan garanti på material eller lämna tillbaka med 20-30% avdrag.
Firman som beställt har ingen skyldighet att ta dem i retur, det är ett erbjudande. (som är ganska schysst)
Be firma 2 montera utan garanti på material eller lämna tillbaka med 20-30% avdrag.
Medlem
· Helsingborg
· 235 inlägg
Jag har inte skrivit under någonstans och inte betalat för något. Är jag ändå tvingad att köpa grejorna, menar du?
Medlem
· Helsingborg
· 235 inlägg
Detta är kranar jag valt ur katalog. Säg att jag inte är nöjd med utseendet på dessa och de inte passar in här hemma. VVS:aren hade inte dessa i sina miljöer men han kunde ta hem dem så att jag kan få titta på dem. Är jag fortfarande skyldig att betala dessa?
Om jag däremot tittar och känner på produkterna i butik, fyller i en beställning, som jag gjorde vid mitt köp av handdukstork, och firman ringer när grejorna kommit och att jag då kör och hämtar dem. Då känns det mer som ett köp.
Jag känner mig bara tveksam till att göra affär med denna firman efter dennes beteende... Men det slutar säkert med att jag betalar returen... Alt behåller blandarna och installerar dem själv.
Om jag däremot tittar och känner på produkterna i butik, fyller i en beställning, som jag gjorde vid mitt köp av handdukstork, och firman ringer när grejorna kommit och att jag då kör och hämtar dem. Då känns det mer som ett köp.
Jag känner mig bara tveksam till att göra affär med denna firman efter dennes beteende... Men det slutar säkert med att jag betalar returen... Alt behåller blandarna och installerar dem själv.
Du skall ha klart för dig att många svar du får här är från folk i branschen och således inte särskilt objektiva. Muntliga avtal gäller naturligtvis men kan vara väldigt svåra att bevisa då ord står mot ord och bevisbördan ligger i första hand på den som påstår att ett avtal har ingåtts. Har han bara erbjudit sig att ta dem för påtitt skall du givetvis inte betala ett öre.
Muntliga avtal är bindande precis som skriftliga.
Det kan inte firman lastas för att du valt grejer ur en katalog som firman inte hade hemma.
Ville du titta på grejerna och var noga med utseende borde du åkt och titat på dem nånstans.
Du är skyldig att betala, firman är faktiskt väldigt generös som erbjuder dig att ta tillbaka grejerna mot en returavgift.
Det är inte allla handlare som gör det på beställningsvaror.
.
Det kan inte firman lastas för att du valt grejer ur en katalog som firman inte hade hemma.
Ville du titta på grejerna och var noga med utseende borde du åkt och titat på dem nånstans.
Du är skyldig att betala, firman är faktiskt väldigt generös som erbjuder dig att ta tillbaka grejerna mot en returavgift.
Det är inte allla handlare som gör det på beställningsvaror.
.
Se upp med nya firman. Vill inte montera kranar som är köpta på annat håll. Har du inte köpt kranar som är godkända enligt standard?
Om kranarna är ok så skaffa en firma som installerar dem, verkar som de vill tjäna extra på att montera sina egna.
Till firman som du beställde kranarna ifrån, om det är så att du har riktiga orsaker att inte välja dem då skä du väll inte ta emot kranarna heller.
Om kranarna inte är godkända så behöver du väll knapast acceptera dem.
Om kranarna är ok så tycker jag du ska betala dem eftersom du även här förklarat att du beställt dem.
Vid problem prata med din konsumentvägledare.
mvh Roland
Om kranarna är ok så skaffa en firma som installerar dem, verkar som de vill tjäna extra på att montera sina egna.
Till firman som du beställde kranarna ifrån, om det är så att du har riktiga orsaker att inte välja dem då skä du väll inte ta emot kranarna heller.
Om kranarna inte är godkända så behöver du väll knapast acceptera dem.
Om kranarna är ok så tycker jag du ska betala dem eftersom du även här förklarat att du beställt dem.
Vid problem prata med din konsumentvägledare.
mvh Roland
Hoppas du skämtar med att det är svårt med bevisa, uppmanar du till mened?Dr.J skrev:Du skall ha klart för dig att många svar du får här är från folk i branschen och således inte särskilt objektiva. Muntliga avtal gäller naturligtvis men kan vara väldigt svåra att bevisa då ord står mot ord och bevisbördan ligger i första hand på den som påstår att ett avtal har ingåtts. Har han bara erbjudit sig att ta dem för påtitt skall du givetvis inte betala ett öre.
Är det konstigt att vissa hantverkare agerar som dom gör med en sån här inställning ifrån kunderna?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg
Frågan är vad som har avtalats.
Har du beställt dem, ja då är det bara att betala.
Det kostar firman frakt och tid vilket de vill ha betalt för vid en retur.
Har firman tagit hem dem för att du skulle kunna få se på dem,
då är det en annan sak och då kan du ågra dig.
Beror på vad som är avtalat er emellan.
Har du beställt dem, ja då är det bara att betala.
Det kostar firman frakt och tid vilket de vill ha betalt för vid en retur.
Har firman tagit hem dem för att du skulle kunna få se på dem,
då är det en annan sak och då kan du ågra dig.
Beror på vad som är avtalat er emellan.
Varför låter du inte den tidigare firman installera dessa blandare? Av vilken anledning vill du inte längre att de monterar dina nya blandare?
Den nya firman borde ju ochså kunna installera dom utan garanti om du önskar det, och även med garanti om det är märkesvaror.
Den nya firman borde ju ochså kunna installera dom utan garanti om du önskar det, och även med garanti om det är märkesvaror.
Kan tänka mig att den andra firman ser sin vinst gå förlorad och därför inte vill installera, de har säkert minst 60% rabatt på grejorna.
Sen kan det ju så klart bli problem med garantier, de har ju faktiskt inte köpt prylarna, då är det svårt att reklamera, men den garantin bör ju första firman kunna lämna (om de vill). Får du kvittona bör du ju själv kunna häda garanti. Dock blir det problem med demontering osv. om du inte själv gör det..
Men hur ofta går såna grejor sönder egentligen? Speciellt om det är från någon av de större tillverkarna borde det inte vara några problem.
Sen kan det ju så klart bli problem med garantier, de har ju faktiskt inte köpt prylarna, då är det svårt att reklamera, men den garantin bör ju första firman kunna lämna (om de vill). Får du kvittona bör du ju själv kunna häda garanti. Dock blir det problem med demontering osv. om du inte själv gör det..
Men hur ofta går såna grejor sönder egentligen? Speciellt om det är från någon av de större tillverkarna borde det inte vara några problem.
Agerar hur då, menar du? Fuskar och blåser sina kunder på pengar? Försöker kringå konsumentlagar? Eller syftar du på något annat?Tekopptekopp skrev:
En seriös företagare ser till att ha skriftliga avtal så att man inte hamnar i sådana här situationer.