Byggahus.se

Är jag gnällig/petig angående min fris på trädäcket?

1. R
    Medlem Nivå 3
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    45A894B0-1C17-459F-B468-B975E26F86DA.jpeg

Startade en tråd för några dagar sedan då vi som glada amatörer har påbörjat vårt trädäck. Vi ville ha en fris och började kämpa med denna.
    Nu till min fråga: Är jag petig över att jag inte är nöjd med följande fris på trädäcket? Jag vill ha hela längder på kortsidorna men jag har redan varit och ”rättat” sambon o svärfar gällande deras gering där de hade lagt bräderna i 45 graders vinkel med en rejäl glipa (ja, jag vet att det kommer bli det förr eller senare). De lade sådan här korta bitar för det var de bitarna de lyckades få geringen rätt. Jag skulle vilja kassera det som ligger på och börja om, vad tycker ni? Det går kanske inte att få till det bättre?

2. R
    Medlem Nivå 3
    Kanske svårt att se på bilden men på den innersta brädan är det en stump i början i hörnet samt en skarv på brädan längst ut (lättare att se).

3. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Ska du inte göra det själv i stället, så du får det som du vill ha det?

4. R
    Medlem Nivå 3
    Men jag kan inte vara med i alla arbetsmoment samtidigt. Vi har tre barn som vi turas om kring så jag kan inte göra allt.
    Frågan var om frisar brukar se ut så här eller om jag ska göra om det. Jag vill inte trampa någon på tårna genom att dra upp allt som någon annan har gjort.

5. A
    Medlem · Nivå 7
    Allt är en avvägning. Men jag hade låtit sambon ta hand om barnen och byggt själv istället.

6. H
    Medlem · Nivå 12
    Det är absolut inte gnälligt/petigt om det skulle vara en yrkesman, men med era förutsättningar så är det mer än ok. Jag skulle vara nöjd, men om du är missnöjd så är det bara att göra om. Ni kanske gemensamt behöver utgå ifrån en nivå ni kan vara nöjda med.

7. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Det beror ju på hur lång den är. Jag skulle aldrig skarva en bräda i frisen om det inte behövs.

(Förstår inte barnproblematiken. Sambon äter glass med barnen och du snickrar med svärfar. Låt bli att turas om med ungarna.)

8. R
    Medlem Nivå 3
    Tack! Det var det jag var ute efter. Då låter jag det vara så slipper det bli sura miner.

9. R
    Medlem Nivå 3
    Svårt med en spädis som ammas

10. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Jag skulle vara mer orolig för att trallbrädorna inte ser ut att få något stöd i änden. Men det kanske sitter en regel där som skyms i den här vinkeln?

• Laddar…
  11. R
    Medlem Nivå 3
    Vi lade en extra regel och kortlingar så inga problem där.

12. hscn
    Renoverare · Nivå 12
    Skulle aldrig släppa ett sånt utförande själv.
    MEN risken för "tåtramp" är uppenbar i ditt fall.
    Skulle absolut vänta och eventuellt byta när/om stumparna vrider sig.

• Laddar…
  13. R
    Medlem Nivå 3
    Ja så kan man ju göra!

14. R
    Medlem Nivå 3
    Det blev jättefint på andra sidan med hela längder så får se hur vi gör :)

15. R
    Medlem · Nivå 12
    Nu har ni ju redan gjort frisen och ser ju ok ut. Men lättare att göra den sist och såga trallen på plats innan frisen.

• Laddar…