Byggahus.se

Är jag för lat (beredare + elpatron)?

1. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 463 inlägg

-MH-

Medlem
    Mitt hus matas med 3 x 16A till husets (under?)central från elskåp utanpå ladan. I huset sitter det bland annat en elpatron på 9kW (trefas). Styrningen till den har effektövervakning med strömtrafo, så om det går mer än 16A (tex om spisens används) in i huset, så styr den ner elpatronen. Elpatronen matas via 3x16A säkring i husets elcentral.

Bredvid styrskåpet för elpatronen täntke jag sätta varmvattenberedare på 2-3 kW (ej bestämt) på 2 eller kanske 3 faser. Finns det någon anledning till att jag inte skall koppla in beredaren till samma kabel som elpatronen och slippa dra ny tvärs igenom huset?

Om vi förutsätter att det är 5G2.5 EKK (skall kolla).

I normalfallet är de inte igång samtidigt, men det kan väl hända någon gång kanske.

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 253 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Klenare VVB än 3 kW ska du väl ändå inte ha. Så det formella hindret är att 9+3 kW > 3 x 16 A. Bara lite större men ändå fel. Men det kan troligen enkelt lösas genom att säkra upp till 20 A, vilket först behöver kontrolleras på alla sätt o vis.

Därefter ser jag helst att VVBn är äkta trefasig så att den belastar faserna jämnt. Detta då kabelns area ligger på gränsen för både VVB och elpatron.

Då är vi framme vid lämpligheten. Den kan man ha synpunkter på. Vad kommer att brytas av effektvakten? Får man nyttja samma gruppledning till värme och VVB? Kan man betrakta "styrskåpet" som en elcentral? Är skåpet avsett för att grena ut en kabel till VVB? Jag har inga större betänkligheter mot något av dessa scenarios som jag ser i hastigheten.

3. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 463 inlägg

-MH-

Medlem
    Det är endast elpatronen som bryts av effektvakten, som är inställd på 3x16A, eftersom det är max in till huset.

Så att säkra upp till 20A borde inte behövas?

Trefas beredare växer tyvärr inte på träd, och är ganska dyra, men det vore såklart att föredra.

Arbeta ryttare till elpatron sitter vid elcentralen vid dörren. Detta är ett fritidshus, så det är bra att kunna slå av när man går. Men å andra sidan så vill man kunna slå av var och en för sig. Två brytare efter varandra OK? Dvs en vid dörren, som matar två brytare på vinden där beredare/patron sitter.

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 253 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ja, effektvakten kanske kan se till att ledningen inte belastas med mer än 16 A. Om det verkligen fungerar (dvs ungefär samma karakteristik som en 16 A säkring), och om man får dimensionera ledning med apparater som begränsar strömmen på detta vis vet jag inte. Du måste ju överbelasta den för att effektvakten ska träda in. Men om mätarsäkringarna på 16 A har fungerar så gör effektvakten sitt jobb.

Tjata tjata tjata på handlarna så att de tar hem trefasiga VVBer. Om ingen klagar så blir det bara värre i lilla Sverige med sin trefas.

Om du inte ser fall där du vill kunna bryta ena men inte den andra, då räcker det med den brytare du har. Men hur blir det t.ex på sommaren? Finns det något sätt att bryta enbart elpatronerna då?

5. J
    Medlem · 7 051 inlägg
    Nu är det så att vad har du för avsikt med drift av olika delar. EL-patron 9 kW för att värma huset och VVB för VV . klaet det går att ha dessa tillsammans. Då bir det att EL-pannan stänger ner när VV vill ha mer värme, det brukar inte vara så läng tid som VV värmer och övrigt är trög värme om det är vattenburen del. lite mer info hur du har det behövs innan förslag kan ges, i övrigt så är det mer tyckande, inte bra.

• Laddar…
  6. G
    Medlem · 1 675 inlägg
    Om du kör en variant som ovan där värme stänger ner när varmvatten produceras (vilket är hur de flesta moderna innerdelar för lvvp och likn fungerar), så väl en varmvatten 3-fasare med rejält effekt, då blir det korta tider. Har för mig att Bosch har hyffsat billiga äkta 3fas vvb för hyffsade pengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.