Byggahus.se

Är jag en "hempulare"?

1. 3
    Husspekulant Nivå 6
    Då jag med tiden fått ett visst intresse för detta med el, så funderar jag på att i framtiden skaffa mig någon form av elbehörighet? Men nyfiken som jag är så vill jag lära mig lite redan nu...

Det jag då ibland märker, är någon form av misstänksamhet. Tydligen finns det dem som mer eller mindre tror att jag just avser sätta igång med någon form av olovlig elinstallation...

Som jämförelse kan nämnas att många år innan jag var gammal nog att ta körkort, så var jag intresserad av trafikregler etc. och ställde en massa frågor om det. Men: Då var det inte någon som "misstänkte" mig för att avse bedriva olovlig körning.

Idag är jag yrkesförare sedan många år. Och tro mig, jag brukar inte krocka etc. trots att jag en gång ställde frågor i stil med: "Varför får man inte köra bil när man är full", o.s.v.

Istället är det så att jag förundras av hur "vem som helst" kan få köra bil efter bara ett par veckors utbildning (eller hur lång tid det nu tar att få ett B-körkort) trots att det dör hundratals människor per år, bara i Sverige, till följd av de trafikolyckor, som främst ICKE yrkesförare ställer till med.

Här kan man då fråga sig hur olycksstatistiken skulle se ut om vem som helst fick pula el efter en godkänd tvåveckorskurs, medan man inte fick köra bil själv, utan lång utbildning och flerårig praktik. Jag vet inte själv svaret...

Nåväl, är det någon som har några rekomendationer på vilken sorts elbehörighet jag borde skaffa mig och hur lång tid kan det tänkas ta mig att skaffa en sådan?

2. L
    Medlem Nivå 9

Pula o Pula?

Kan du inte satsa på någon enklare utbildning? Kirurg, kärnfysiker, pilot eller något annat smått o gott. Varför sikta på elbehörighet?

För en elektriker är en "hempulare" en mycket lågt stående person, en dumskalle, en person som tillhör absoluta bottenskrapet av "gör det självare" som inte skall ge sig in på deras skyddade område. Det dessa genier sysslar med är något så oerhört komplicerat och som kräver en så gedigen utbildning och en så övermänsklig intelligens att du troligen inte kan lära dig det.

Om du grejar själv med något som tillhör deras skyddade område så jämställs det med att operera blindtarmen på frugan.

Så vitt jag vet kan du själv reparera din bil både vad gäller bromsar och styrning. Det gäller även om du äger en 10-tons lastbil.

Efter de försåtliga funderingar du har framfört nu så får du räkna med att många ur "frälset" kommer att höra av sig.

3. E
    Medlem · Nivå 23
    Ja för det är väl vi UTVALDA som sätter upp normer och bestämmelser när det gäller det som har med el att göra eller?
    Var det nån statlig myndighet??
    På ditt tonläge hörs det som om du sökt el-utbildning men inte kom in och nu är lite sur, men det ska du inte vara för det kan vara lite tufft att bli antagen, när jag en gång i tiden sökte var det 110 st. som sökte men bara 6 st som slank igenom nålsögat;)
    Och till 305, titta här. http://www.elsakerhetsverket.se/index.asp och AB (L) sitter nog inte helt fel

4. I
    Anonym
    Visst är el ett skyddat område för dem som är utanför, dvs. de som inte avlagt formell behörighet. Så är det oxå med arkitekter och advokater och flera andra yrken. Då att märka att de senare kräver tillhörighet till en privat organisation (SAR, Advokatsamfundet) efter en mycket lång och krävande utbildning, men det är ingen som förmenar någon att jobba som husritare eller jurist utan att vara medlem i någon av dessa organisationer.

Det som behövs för en elinstallation går att lära in på betydligt kortare tid och är inte heller så komplicerat. Dessutom är det så att de regler som Elsäkerhetsverket skryter om för en säker elinstallation långt ifrån är uppfyllda där en behörig elektriker varit framme och rotat med det elektriska.

Jag har t.ex. träffat på blå tråd i en fördelningscentral som ledare. Det var tillåtet förr, men är det inte längre. Men det vet ju inte den om som står i andra änden av tråden och tittar på en blå, en svart och en röd tråd och gissar att den röde är jord, den svarte ledaren och den blå återledaren/nollan. Vill det sig illa kan alla tre vara ledare.

Att använda enbart biledaren som jord är inte tillåtet, ändå gjorde sig en behörig elektriker skyldig till just den överträdelsen för två år sen i min åsyn.

Att koppla in en ny jordfelsbrytare så illa i ett gammalt hus med matning med fyra trådar till en annan byggnad, att det i den senare byggnaden inte gick att tända ljuset utan att den löste ut, kan inte förklaras med annat än inkompetens hos elektrikern (behörig).

Jag kan rada upp fel på fel (en del så allvarliga att en polisanmälan varit på sin plats) som behöriga elektriker gjort sig skyldiga till, där jag som amatör (visserligen med en gammal verkstadsbehörighet) har avslöjat dem och kunnat göra det bättre spelar ingensom helst roll. Behörig elektriker är ingen som helst garanti för att elinstallationen blir korrekt rätt utförd. Tyvärr.

Jag har oxå varit i kontakt med Elsäkerhetsverket och påtalat fel klassning i maskiner, gällande elsäkerhet (IP-klassning). De vet ibland mindre om det än jag. För mig är det t.ex. en självklarhet att en slipmaskin inte ska hamna i IP-klass lägre än den som slutar på en 6:a. Slipdamm är en orsak till att motorn bränner.

Skulle jag bygga nytt hus idag, skulle jag sätta detta på sin spets och låta en behörig elektriker göra sitt jobb fram till en fördelningscentral med huvudbrytare och tre 25A säkringar samt jordfelsbrytare. Till dessa ansluta ett 3-fasuttag på max 25A. Sedan själv ansluta en annan fördelningscentral, betjänande hela byggnaden, med en 25A stöpsel till detta uttag. Då blir det en lös installation för vilken behörig elektriker inte krävs. Det räcker med nödig kännedom.

5. L
    Medlem Nivå 9
    Vad var det jag sa? Det lät inte vänta på sig.

Jag har klarat utbildningen till godkänd revisor och tagit flygcertifikat. Men till de UTVALDA hör man ju inte.

6. L
    Medlem Nivå 9
    Hej! Gott Nytt År!

Det här vill jag att vi skall spinna vidare på. Vi är faktiskt många som har "nödig kännedom" kanske ibland mer än "frälset". Det du nämner kände jag inte till. Berätta mer nästa år! Vi kanske inte är så "dumma" som vissa yrkesmän vill pådyvla oss.

Nu landar det goda vinet och därmed upphör jag med mitt meningsutbyte. Det är illa nog att vara "dum". Jag vill åtminstone vara nykter när jag bemöter "frälset".

7. T
    Medlem Nivå 4
    en lös installation är väl med skarvsladdar isådana fall
    är ganska säker på att det är en fast installation i en villa, däremot på en maskin så får den som har nödig kännedom koppla utan ngn behörighet men fram till uttaget på väggen (fast installation) behövs en behörig.

8. A
    Medlem Nivå 6
    Det finns en massa olika utbildningar på olika nivå som är godkända av elsäkerhetsverket. Elprogrammet på gymnasiet är inte direkt svårt att komma in på. Det är vart många av de mest skoltrötta och omogna tonåringarna tar vägen. Känns verkligen betryggande, eller hur?
    Sen finns det en massa högskoleutbildningar som också duger. Vissa utbildningar kan behöva kompletteras med nån eller några kurser. Tekniska utbildningar på högskolorna är inte direkt fullsatta nuförtiden de heller. Dessutom är studietakten och examinationskraven på högskolorna löjligt låga nuförtiden.
    Det enda knepiga med att få en behörighet är praktikkravet. Man måste jobba som installatör under flera år under överinseende av en elektriker med behörighet innan man får sin behörighet. Exakt hur många år man måste jobba beror lite på vilken utbildning man har gått.

9. E
    Medlem Nivå 12
    Skönt att vara en av gud utvald.

Å fan vad pengar vi tjänar.

Har själv:

en villa i djursholm

en fet ferrari

3 fruar

en fet båt

ca 750 000 i års inkomst.

gott nytt år..

10. F
    Medlem · Nivå 10
    Det är detaljerat vad som man får göra med Nödig kännedom som det så fint heter.
    Att bygga en egen lokal installation i en villa Kan man ALDRIG få till en lös installation utan så fort kabeln sitter fast på något sätt permanent är det en Fast installation. Vilket kräver behörighet. Med nödig kännedom får du byta vanliga skruvsäkringar i din elcentral, byta trasiga väggutag och strömställare, tillverka skarvsladdar, skriva ihop kontakter för tak och bordslampor. Men det är mer eller mindre allt du får göra med nödig kännedom.
    Du får exempelvis inte Dra rör och slang i väggar för att förbereda för elektrikern som många vill. Dock godkänner många att det görs åt dom eftersom det är en rätt tråkig bit.

Visst som det nämns behöriga elektriker gör även dom fel. Lika väl som Yrkesförare med 50 ton i ryggen ligger 3 meter bakom å trycker med sina fordon vilket även det är fel och Otroligt vanligt.
    Men som inom alla områden som har en snabb utveckling så krävs Alltid vidarutbildningar för att hålla sig uppdaterad. Kan säga att på dom 7 år sen jag lämnade min lärlingsutb för att inrikta mig på säkerhetssidan så har jag otroligt dålig koll igentligen på vad som gäller nu. Mycket av det jag lärde mig är inaktuellt idag.

Men läs gärna http://www.elsakerhetsverket.se/dow...1cd6180005602/Elsakerhetspocket_indexerad.pdf
    Där står det allt du får göra med nödig kännedom.

Sen är jag rätt så förvånad över ditt resonemang om Slipmaskiner och minst en 6a på slutet? Känns som du inte riktigt har koll på vad du pratar om där heller. Och det är damm i motorn du är orolig för så spelar det ju ingen roll om maskinen är spolsäker eller ej. Sista siffran talar bara om Tätheten mot inträngade vatten. Vilket om det inte handlar om en slipmaskin som har vatten med i arbetet är en rätt viktig sak att IP klassning mot vatten finns. Första siffran därimot talar om vilken grad inträngade föremål kan komma åt farliga delar. Där en dammtät maskin ska ha minst IP5X.

11. E
    Medlem · Nivå 23
    Jag har sagt det förr och jag säger det igen, det är dom som TROR att dom vet och sprider sina "irrläror" som är dom som utgör den största säkerhetsrisken.
    Varför ösa galla över en yrkeskår som bara lever efter vad riksdag och regering bestämt, vill ni ha en ändring "hacka" på dom som kan ändra på villkoren.
    Varför frågar ni om saker om ni blir missnöjda med (dom rätta) svaren om dom inte ligger i linje med er åsikt.
    Och LUDDET min förre revisor höll inte måttet och då fick han gå, men jag anser inte att alla revisorer är idioter. Och även om jag gör den löpande bokföringen och företagets löpande ekonomiska planeringen är jag medveten om att "profsen" kan den saken betydligt bättre.
    Och vill du "tävla" om vad vi "kan" så har jag div. dykcertifikat (samt div) men jag vet inte om jag ska ta dom i klump eller ett och ett ??

12. I
    Anonym

Alldeles riktigt. Första siffran är mekaniskt skydd och sista siffran skydd mot inträngande vatten. Tog fel siffra i hastigheten.

Betr. fast installation kan aldrig en installation som ansluts med en lös kabel bli en fast installation. Det går att klamra även en lös kabel, även dölja den i golvsockel m.m. utan att den räknas som fast. Är däremot den lösa sladden (även om det är bara är en med två trådar) fast ansluten i en fördelningscentral (direkt/fast ansluten till en mätarcentral) räknas det som fast installation ända fram till skarvuttaget.

Och det ska bli jätteintressant att få höra/läsa om hur de svenska elbestämmelserna ska EU-anpassas till sista trådänden. Då kanske även elektrikermonopolet ryker. För det är till syvende och sist inte en sak som handlar om vem som utför den, utan hur den är utförd och hur väl den uppfyller elbestämmelserna.

13. L
    Medlem Nivå 9

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ojoj, jag blir som vanligt lite taggad när denna fråga kommer, jag svarar väl med några inlägg så det inte blir så otydligt, vad jag tänker.

TS rena frågor:
    Rubriken, "är jag en hempulare"
    Elsäkerhetsverket har mig veterligen ingen definition, SAOL kanske har, men det är nog i så fall mer allmänt hållet, gäller nog inte bara el.
    Jag själv definierar hempulare och hempuleri som koppling med el utan att ha den behörighet som krävs för uppgiften. Vare sig man gör ett bra eller dåligt jobb. Även jobb av en elektriker utan behörighet (alltså arbetar på elfirma under en behörigs överinseende) och även om man har behöriget men inte tillräcklig för det jobb man utför.
    Är man behörig men gör ett dåligt alt ej enl reglementet jobb klassar jag det inte som hempuleri, inte heller om behörighetskravet är uppfyllt men betalningen svart, då är det bara en fråga för skattemyndigheten.

Så tänker jag om ordet hempuleri, alltså min åsikt, ingen "sanning".

Behörighet består av en flerstegsraket med olika utbildningar och praktik.

1. Formell utbildning i botten, vanligast är nog elprogrammet på gymnasieskolan. Man kan även göra som jag; i den grå forntiden gick jag 4-årig teknisk el/tele. Nu i höst har jag låtit ECY validera min tidigare utbildning och det visade sig att jag endast skulle behöva 4 kurser för att uppfylla utbildningskravet, varav två går att göra som förlängd lärlingstid. Så nu i höst har jag gjort två kurser som distansutbildning på www.elutbilda.nu i Sundsvall och har min förlängda lärlingstid att ta tag i. Det finns fler vägar att ta, t.ex. högskole eller civilingenjörs examen i elkraft/eldistrubution, men jag vill minnas att även skeppsmaskiningenjör eller nåt sånt funkar ...?

2. Lärlingstid, 1600 timmar (+ ev förlängd då) på branchanslutet elföretag. Ingen fet lön om man inte lyckas förhandla upp den. Avtalet ligger på en 11-12000 / mån.

3. Nu kan man (och bör) ansöka om yrkesbevis som elyrkesman. Med detta certifikat är det nog ganska lätt att få anställning i dessa byggrushtider. Men OBS, detta är ingen behörighet. Man får fortfarande inte göra ett jota (lagligt iaf) utom då man förvärvsarbetar på ett elföretag och jobbar med en annan elektrikers behörighet "i ryggen".

4. Efter två års praktisk elyrkeserfarenhet så kan man (du) ansöka om en behörighet BB1. Denna behörighet ger dig rätt att t.ex. sätta upp extra uttag och armaturer, fast koppla in maskiner, göra smärre ombyggnationer i elsystemet som att riva en vägg och dra om all el i samband med det. Detta kan du nu alltså helt lagligt göra åt dig själv, din mamma och dina vänner (det ska vara skattemyndigheten som kan invända då).
    Du har inte rätt att sätta upp en ny grupp (dvs ny säkring i centralen som matar något) eller montera jordfelsbrytare i centralen. Man kan kallt konstatera att allt jobb i centralen är otillåtet med BB1 BB2 och BB3. (BB står för begränsad behörighet).

5. Om du sen har arbetat 4 år med varierande elarbete, dock fortfarande under någon AB-behörigs överinseende, dvs anställd på firman, så kan du gå vidare och försöka få en ABLbehörighet, då måste du...

6. först gå ännu lite mer kurser, tot lite mindre än ett år för en kostnad på uppskattningsvis 40-100'.

7. ansöka om en ABL-behöriget som ger dig rätt att utföra alla sorts elarbeten på spänningar under 1000V.

Sen finns det AB och ABH behörighet, men då det gäller över 1000V så är det inte så intressant för en husägare.

Slutligen vet jag inte riktigt vad som gäller för en AB(L/H)-behörig, om man har krav på sig om fortlöpande utbildning eller nåt sånt. Så långt har jag inte kommit än ... :rolleyes:

15. M
    Medlem Nivå 6
    Tack el_rickard, att du vågade lyfta bladet från munnen och berätta sanningen. Jag antar att du kommer att få en del påringningar från övriga i skrået som irriterar sig över att det läcker ut. Klart att det måste bli en Ferrari med dessa taxor för servicebil. Men förresten, vem har Berlingo-stylat den?
    Åh, helvete, tre fruar. Jag vet att Elsäk har stor makt. Men detta? Jag anar ugglor i mossan.
    Innebär inte det tre svärmödrar också? :eek:
    Vad gör facket? Vilka fasansfulla villkor.
    Kan det måhända vara straffet för olovlig elinstallation? Tre svärmödrar, utan fruar och utan Ferrari!!!

/m