M
V Vardagsrum skrev:
Ja den där j-vla rörisen.. Mitt 60-tals hus charmade mig rejält förra julen när pannan sprack efter hela 9 dagars eldning. Jag jagade hela rörkrökarskrået i MÅNADER, men det dröjde fram till slutet av april(!) innan den nya vedpannan kunde sättas in. Då hämtade jag den ändå själv.
Jag monterade min panna själv. Visst det var lite bök att få in den, fick kapa två dörrposter och lite jobb med att få pallyftaren över trösklarna. Men själva montaget var relativt enkelt.

• Gilla
michfris
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag monterade min panna själv. Visst det var lite bök att få in den, fick kapa två dörrposter och lite jobb med att få pallyftaren över trösklarna. Men själva montaget var relativt enkelt.
V Vardagsrum skrev:
Ja den där j-vla rörisen.. Mitt 60-tals hus charmade mig rejält förra julen när pannan sprack efter hela 9 dagars eldning. Jag jagade hela rörkrökarskrået i MÅNADER, men det dröjde fram till slutet av april(!) innan den nya vedpannan kunde sättas in. Då hämtade jag den ändå själv..

Det var en sträng vinter kan jag säga..
M Markarbetaren skrev:
imponerande och sporrande. Ska nog ge mig på det, jag får göra fel tills det blir rätt..

M
michfris michfris skrev:
imponerande och sporrande. Ska nog ge mig på det, jag får göra fel tills det blir rätt..
Det är väldigt enkelt som en normalhändig löser själv. Nibe har utomordentliga principritningar på alla sina pannor på hemsidan. Där står beskrivet vart allt ska sitta och vad grejorna benämns som. Jag lödde ihop det mesta med en cyklonbrännare från Jula. Lödkopplingar är nog fortfarande billigast tror jag.

• Gilla
michfris
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det är väldigt enkelt som en normalhändig löser själv. Nibe har utomordentliga principritningar på alla sina pannor på hemsidan. Där står beskrivet vart allt ska sitta och vad grejorna benämns som. Jag lödde ihop det mesta med en cyklonbrännare från Jula. Lödkopplingar är nog fortfarande billigast tror jag.
en bra brännare är a&o om man ska löda och löda är billigast fortfarande.
Lödde ihop rören mellan AckTanken och poolvärmeväxlaren i sommras med en dålig brännare(alternativt skit bakom spakarna). Bara 2 av 3 lödningar var ok ... halvirriterande

• Gilla
eXagro och 1 till
  • Laddar…
M
M MrDizzy skrev:
en bra brännare är a&o om man ska löda och löda är billigast fortfarande.
Lödde ihop rören mellan AckTanken och poolvärmeväxlaren i sommras med en dålig brännare(alternativt skit bakom spakarna). Bara 2 av 3 lödningar var ok ... halvirriterande
Man lär sig tekniken ganska fort, gäller att få upp ordentlig värme. Mina rör från hydroboxen till pannrummet är lödade hela vägen. 12 böjar, genom 2 väggar, 8m långa. Blev att sätta upp och plocka ned några gånger då jag inte ville löda inomhus, blev en skarv på ett ställe som jag vart tvungen att göra på plats som sista skarv. Men det gick bra, trots 15cm nedanför undertaket i trä, en värmematta i taket så var det inga problem:sweat:

• Gilla
torparavgrund och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Man lär sig tekniken ganska fort, gäller att få upp ordentlig värme. Mina rör från hydroboxen till pannrummet är lödade hela vägen. 12 böjar, genom 2 väggar, 8m långa. Blev att sätta upp och plocka ned några gånger då jag inte ville löda inomhus, blev en skarv på ett ställe som jag vart tvungen att göra på plats som sista skarv. Men det gick bra, trots 15cm nedanför undertaket i trä, en värmematta i taket så var det inga problem:sweat:
Mmm jag körde inte med en cyklonbrännare utan med en gas/löd-svets. Tyckte den var svår att värma annat än punkter med. Säkert jag som inte kan hantera den rätt / fel munstycke etc , men en cyklonbrännare verkar lättare att få delarna korrekt varma med minimala förkunskaper.

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Mmm jag körde inte med en cyklonbrännare utan med en gas/löd-svets. Tyckte den var svår att värma annat än punkter med. Säkert jag som inte kan hantera den rätt / fel munstycke etc , men en cyklonbrännare verkar lättare att få delarna korrekt varma med minimala förkunskaper.
Nu har tråden växt utanför sin ursprungliga frågeställning, men måste ändå fråga;
Någon med erfarenhet från presskopplingar?

M Markarbetaren skrev:
Mycket av den svenska pelletsen går på export idag, det är väl samma situation som med elen, Tyskland m.fl. betalar bättre. I reklambladet inför julen 2020 kostade pelletsen 45kr/säck hos Bauhaus, idag ligger den på 119kr. Loggsen kostade 100kr för 4st, jag köpte för 250kr förra veckan, idag vill dom ha 330kr.
[länk]
Jag köpte 3 pall pellets för 8750 kr inkl frakt år 2020. Eftersom vi inte bott där mer än lite då och då har vi kanske 2,5 pall kvar. Hoppas detta håller vintern ut nu när vi flyttar in permanent, det borde det men jag är inte helt övertygad om det blir en lika kall vinter som den förra. Om de här pelletspriserna håller i sig eller fortsätter öka kan vi nog räkna med att pelletseldning som lösning försvinner från svenska marknaden inom 10-15 år.

(Mest extrema lösningen jag hört hittills är en som kunde fixa fram pellets från VIETNAM, men då måste man köpa minst en container).

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
3550 kr per pall betalade jag i augusti. Det blir 68 kr per säck. Jättedyrt redan det. Men pelletspriserna följer givetvis andra energipriser.

• Gilla
torparavgrund och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
3550 kr per pall betalade jag i augusti. Det blir 68 kr per säck. Jättedyrt redan det. Men pelletspriserna följer givetvis andra energipriser.
Kollade just på vida.se, varifrån jag senast beställde. Just nu kan de bara erbjuda 8mm pellets och stallströ och har förlängda leveranstider, och för 3-5 pallar pellets tar de 5014 kr/pall (96 kr/säck) inkl frakt hem till mig.

Detta är alltså en ökning med ((15042 - 8750)) / 8750) x 100 = dvs ca 72% på två-tre år. Satan i gatan.

Jag läste någonstans att ända sedan Rysslands första invasionssteg 2014 så blev många tyska villaägare nojjiga för gasens framtid och ställde om till detta billiga och bra pellets, och därifrån har priserna klättrat stadigt i takt med ökande energipriser och fler och fler som bytt värmekälla.

För att följa upp min tidigare fråga; JA, det är säkert fler som köper pelletsbrännare i dagsläget, MEN, jag skulle inte varit en av dessa.

Anledningen till mitt bittra svar är enkelt att det är en älskvärd villa som vi åker till på helgerna och vid jul och påsklov, inget året runt boende.
För min del tog det ett tag att finna en elektriker att koppla in brännaren, men nu är den igång.

Eller ja, den startar en gång och larmar om misslyckad start. För den som gillar att punktmarkera och passa på brännaren dygnet runt hade det passat bra.
För den som har huset som fritidshus och bor en timme bort blir det meckigt att dels jaga någon som kan justera in brännaren, dels säkerställa att brännaren sköter sig som den ska.

Slutsatsen: Pellets, brännare, förråd till salu. jag köpte 3 pall pellets för 14 995, ett Mafa Midi förråd om 730 liter och en Viking Bio 20 för runt 18000.
Är det någon som känner sig intresserad så finns en annons ute strax både på blocket och här på BH.

har under tiden installerat en kamin med nytt modulrör, för samma totalkostnad hade jag fått en vattenmantlad kamin med ack tack och elpatroner.
Bra att vara efterklok!

Tillbaka till ritbordet igen :mad:

Det är inte svårt att få en Viking Bio att fungera bra. Min har fungerat i nästan 20 år nu och jag har inte fått hjälp av någon installatör eller reparatör på hela tiden. Jag har skött allt själv.

• Gilla
michfris
  • Laddar…
E Eld skrev:
Det är inte svårt att få en Viking Bio att fungera bra. Min har fungerat i nästan 20 år nu och jag har inte fått hjälp av någon installatör eller reparatör på hela tiden. Jag har skött allt själv.
Jag är helt med på hur du tänker, jag hade en likadan i huset innan, men denna brännare vill inte fungera enligt samma princip. Och mitt tålamod är slut tyvärr..

Ja synd att det gick så här. Någon lösning på elbristen finns inte på många år och teckna hyfsade elavtal går inte. Miljöpartiet har till och med via sina tillsatta nickedockor i Vattenfall sett till att Ringhals 1 och 2 monterats ned till en grad att de inte går att återställa.
Pellets har fått ett uppsving igen trots att en pelletspåse på 16 kg idag kostar 95 kr i stället för som tidigare ca. 45 kr.
Men har man villan mest som fritidshus ska man ju inte köpa en brännare som behöver tömmas på aska minst var fjärde dag för att fungera. Brännare med självuraskning är en självklarhet idag.
Vad gäller pannan, en ved olja så antar jag att det inte var en vedpanna utan en gammal sk. kombipanna, Normalt asktömningsintervall en vecka. En del kombipannor kan klara sig två veckor om huset inte är för stort.
Moderna pelletspannor med stor asklåda har kunnat köpas begagnade i många år nu för 6000 til 12000 på Blocket. Stadsbor som flyttat ut på "landet" har slängt ut nästan nya pannor för att få in bergvärme.
Vi som försåg oss med panna nästan gratis har nu ett bra läge. Kombinerat med en bra luftvärmepump för att köras vid varmare vinterväder blir kostnaderna överkomliga.
Men faran är inte över. Kommer Miljöpartiet åt den faktiska regeringsmakten om 4 år igen så blir det ändå värre.
Nya kandidater till språkrörsposter som Tovatt, leMoine och Hirvonen är avsevärt mer extrema och hänsynslösa än de tidigare språkrören.

• Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Ja synd att det gick så här. Någon lösning på elbristen finns inte på många år och teckna hyfsade elavtal går inte. Miljöpartiet har till och med via sina tillsatta nickedockor i Vattenfall sett till att Ringhals 1 och 2 monterats ned till en grad att de inte går att återställa.
Pellets har fått ett uppsving igen trots att en pelletspåse på 16 kg idag kostar 95 kr i stället för som tidigare ca. 45 kr.
Men har man villan mest som fritidshus ska man ju inte köpa en brännare som behöver tömmas på aska minst var fjärde dag för att fungera. Brännare med självuraskning är en självklarhet idag.
Vad gäller pannan, en ved olja så antar jag att det inte var en vedpanna utan en gammal sk. kombipanna, Normalt asktömningsintervall en vecka. En del kombipannor kan klara sig två veckor om huset inte är för stort.
Moderna pelletspannor med stor asklåda har kunnat köpas begagnade i många år nu för 6000 til 12000 på Blocket. Stadsbor som flyttat ut på "landet" har slängt ut nästan nya pannor för att få in bergvärme.
Vi som försåg oss med panna nästan gratis har nu ett bra läge. Kombinerat med en bra luftvärmepump för att köras vid varmare vinterväder blir kostnaderna överkomliga.
Men faran är inte över. Kommer Miljöpartiet åt den faktiska regeringsmakten om 4 år igen så blir det ändå värre.
Nya kandidater till språkrörsposter som Tovatt, leMoine och Hirvonen är avsevärt mer extrema och hänsynslösa än de tidigare språkrören.
Tack för svar,
Jo, det följde med en kombipanna till huset för ved/olja. Sotaren dömde ut vedeldning då det inte är teglad skorsten utan stålrör/spirorör - det klarar inte temperaturen från vedeldning.

vi ägde ett tidigare hus med en äldre variant av Viking Bio, den sotade jag ut en gång i veckan. Så på den tiden var jag bortskämd.

balanserar mellan att slänga pengar åt någon som kan justera in brännaren, alternativt dra ner inomhus tempen, elda i kaminen och skaffa nytt system i höst. lätt att vara efterklok som sagt. Och bäst vore att justera in det som redan finns.

Bor på en liten ort, då kompetens verkar det brist på, utifrån de jag talat med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.