Till huset som är 1,5 plan med källare från 1960 står det en ved/oljepanna i källaren.
I
Oljebrännaren använder vi givetvis inte och tanken tog vi bort någon vecka sedan. Men pannan har två elpatroner, en på 4.0 kw och en på 6.
Fick en offert på bergvärme från Thermia på 182 000, han ville inte ens skicka offert på luft/vatten.

Med bakgrund att vi precis köpte huset och även vill sätta in en kamin i vardagsrummet så känns bergvärme på 180K lite väl mycket.

jag gick online och köpte precis viking bio, skruv och mafa Midi förråd för runt 34 000.
Jag värmer hellre huset med pellets för (runt) 1.10/kWh än elpatronerna i vinter. Notera cirka pris, jag vet att ni har bättre koll än mig.

Att en pall pellets har skjutit i skyn är ju åt helvete. Men jag måste ju välja det alternativ som är minst sämst känner jag?

Någon annan som har/känner att pellets är hanterbart och fortfarande ett alternativ?

Lite sent nu kanske men finns det inga begagnade brännare i närheten? Känns ju lite sådär att lägga ut 34k på en ny pelletsanläggning i dagsläget. Själv ska jag sluta med pellets,i alla fall för tillfället. Fungerar inte med priserna och leveranstiderna som är nu. Har tagit hem 30m3 ved istället.

• Gilla
michfris
  • Laddar…
RoTe
Hade väl varit smartare idag med en vedförugn som kan elda typ allt brännbart.

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
Är i likvärdig situation.
Har beställt en ny pelletskamin. Dock verkar det vara längre leveranstid än vanligt.
Mitten av december hoppas jag den kommer.

• Gilla
michfris
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Hade väl varit smartare idag med en vedförugn som kan elda typ allt brännbart.
Absolut, säkerligen. Alternativt var en pelletspanna, men den kostar upp emot 50-60, sedan installation på det. jag vill ha en (relativt) enkel Quick fix som ger mig 5+ år, sedan får vi se var världen är.

Jag bor runt hörnet om Laxå Pellets, så länge fabriken låter bli att brinna är jag nöjd. De borde kunna hålla sig när marginalerna är så bra

fgo fgo skrev:
Är i likvärdig situation.
Har beställt en ny pelletskamin. Dock verkar det vara längre leveranstid än vanligt.
Mitten av december hoppas jag den kommer.
skönt. Det är också ett alternativ. Har de inbyggd fläkt? Vilken årlig åtgång räknar du med?

michfris michfris skrev:
skönt. Det är också ett alternativ. Har de inbyggd fläkt? Vilken årlig åtgång räknar du med?
Inbyggd rökgasfläkt i mitt fall. Ersätter en vattenmantlad vedkamin med en vattenmantlad pelletskamin.

Uppskattar ca 2-2,5 pall.

fgo fgo skrev:
Inbyggd rökgasfläkt i mitt fall. Ersätter en vattenmantlad vedkamin med en vattenmantlad pelletskamin.

Uppskattar ca 2-2,5 pall.
fan, vattenmantlad kamin är min högsta önskan. Jag backade på grund av jobbet med att dra ner rören i källaren.
Vad har du för pelletskamin och hur är ditt system uppbyggt?

michfris michfris skrev:
fan, vattenmantlad kamin är min högsta önskan. Jag backade på grund av jobbet med att dra ner rören i källaren.
Vad har du för pelletskamin och hur är ditt system uppbyggt?
Har inte fått den än tyvärr.

Systemet består idag av (väldigt förenklat):
Vattenmantlad vedkamin
Laddomat
Acktank
Solfångare
Elpatron

• Gilla
michfris
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Har inte fått den än tyvärr.

Systemet består idag av (väldigt förenklat):
Vattenmantlad vedkamin
Laddomat
Acktank
Solfångare
Elpatron
Nu i efterhand ångrar jag att jag inte skaffade samma setup. Vad roligt för er, håll mig gärna uppdaterad hur nöjda ni är.

Konvertering av gammal oljepanna räknas som nyinstallation, så vid bygganmälan måste du bifoga testprotokoll över utsläpp enligt EU:s ekodesign-krav. Detta finns såklart inte att få tag i och därför kommer kommunen och sotaren inte godkänna eldstaden. Har själv varit med om detta precis, heja miljöpartiet!!!

Edit: Det som räddar dig kanske är att det är en vedpanna, för det är byte av bränsletyp från olja till "fastbränsle" som gör att det räknas som nyinstallation

• Gilla
michfris
  • Laddar…
S Stig-Helmer skrev:
Konvertering av gammal oljepanna räknas som nyinstallation, så vid bygganmälan måste du bifoga testprotokoll över utsläpp enligt EU:s ekodesign-krav. Detta finns såklart inte att få tag i och därför kommer kommunen och sotaren inte godkänna eldstaden. Har själv varit med om detta precis, heja miljöpartiet!!!

Edit: Det som räddar dig kanske är att det är en vedpanna, för det är byte av bränsletyp från olja till "fastbränsle" som gör att det räknas som nyinstallation
stort tack för ditt inlägg, givetvis vill jag göra rätt mot våra myndigheter även om det är snårigt när man har ambitionen att göra ett miljövänligt val.
Sotaren kommer om två veckor. Om du var jag, hade du valt att avbryta köpet som jag gjorde igår och avvakta? känns som att säkraste kortet är att avboka ordern utifrån vad du säger.

michfris michfris skrev:
stort tack för ditt inlägg, givetvis vill jag göra rätt mot våra myndigheter även om det är snårigt när man har ambitionen att göra ett miljövänligt val.
Sotaren kommer om två veckor. Om du var jag, hade du valt att avbryta köpet som jag gjorde igår och avvakta? känns som att säkraste kortet är att avboka ordern utifrån vad du säger.
Enklast är o ringa sotaren imorgon och fråga om det är på detta vis eller om det bara installationen ska kontrolleras

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
michfris michfris skrev:
Jag hade kollat med sotaren och kanske också kommunen, det viktiga är ju att få den godkänd så hemförsäkring gäller vid ev. brand. Finns väl en chans att kommunen inte är helt uppdaterade kring regelverket också, så man kanske ska fråga lite försiktigt eller bara skicka in anmälan om ändring av eldstad (om det nu behövs i ditt fall, som redan eldar ved i pannan). Min kommun var helt säkra från början tyvärr med vad som gällde vid konvertering från olja...

• Gilla
michfris
  • Laddar…
S Stig-Helmer skrev:
Jag hade kollat med sotaren och kanske också kommunen, det viktiga är ju att få den godkänd så hemförsäkring gäller vid ev. brand. Finns väl en chans att kommunen inte är helt uppdaterade kring regelverket också, så man kanske ska fråga lite försiktigt eller bara skicka in anmälan om ändring av eldstad (om det nu behövs i ditt fall, som redan eldar ved i pannan). Min kommun var helt säkra från början tyvärr med vad som gällde vid konvertering från olja...
L Lutte skrev:
Enklast är o ringa sotaren imorgon och fråga om det är på detta vis eller om det bara installationen ska kontrolleras
Tack för svar. Grejen är att vi inte eldar med varken ved eller olja, ursäkta om jag varit otydlig.
Vi köpte huset i våras från ett dödsbo, och de hade enbart använt elpatronerna de senaste 10+ åren. jag är tveksam till att värma elementen med elpatron och insåg att pannan är kombinerad ved/olja. Det finns stoser för att byta ut brännaren till pellets, givetvis med sotarens och kommunens vetskap och godkännande.

Ringer sotaren imorgon, håll tummarna!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.