9 664 läst · 15 svar
10k läst
15 svar
Är Järnmönja en vanlig linoljefärg?
Sida 1 av 2
Ska måla om mitt bodstak i plåt och tänkte grundmåla med Järnmönja och sen täckmåla med linolja. Har letat efter järnmönja på nätet utan att hitta. Sen kikade jag på wikipedia och såg att järnmönja var en linoljefärg med järnmönjapigment och sikativ.
Är alltså järnmönja en helt vanlig linoljefärg eller inehåller den nåt ytterliggare förutom sikativet för att fästa bättre på plåt?
Är alltså järnmönja en helt vanlig linoljefärg eller inehåller den nåt ytterliggare förutom sikativet för att fästa bättre på plåt?
Vet inget om järnmönja, men Blymönja var en rostskyddfärg som anvädes förr, men finns inte i sortimentet längre = förbjudet, innehöll bly. Men linoljefärg är knappast något som funkar på plåttak, då de brukar bli heta = oljan bränns bort, sedan blåser färgpigmenten bort, eller regnar bort. Men det finns färg till plåt hos färghandlaren. Nordsjö har kvar sin legendariska Pansarol, som lämpar sig bra till alla järnprodukter, de andra stora tillverkarna av färg, har liknande produkt i sitt sortiment.
Oljefärg går att anväda till järn och plåt, men knappast till plåttak.
En annan färg som fungerar bra på plåttak är Kirjo som kommer från Teknos. Jag har använt den på plåttak och den fungerar bra efter tips jag fick från personer som använt den inom industri. Det behövs ingen separat grundfärg utan man färdigstryker direkt.
Blymönjan var ju suverän som grundfärg men den finns inte längre. Synd att man inte hann med och bunkra några burkar innan den försvann.
/Anders
Blymönjan var ju suverän som grundfärg men den finns inte längre. Synd att man inte hann med och bunkra några burkar innan den försvann.
/Anders
Jag har nyligen köpt och läst Historiska Oljefärger av Kerstin Karlsdotter Lyckman som är en doktorsavhandling utgiven som bok. Mycket intressant och djuplodande men absolut inte "tung" eller så.
I den står det så här om järnmönja:
"En variant av järnoxidpigment har använts för målning på järn, så kallad järnmönja [...] som framställs genom glödgning och pulverisering av vissa järnmalmer [...] ett pigment med mycket god täckförmåga och kemiskt neutralt och därför väl lämpat som rostskyddsfärg" (s.69).
"Järnmönja beskrivs under 1800-talets slut som ett surrogat för blymönja. Pigmentet var tekniskt sett sämre men hade fördelen att vara billigare. [...] Att järnmönja förekommit i linoljefärg till målning av järn också i Sverige kan därmed anses vara bekräftad" (s. 131).
I den står det så här om järnmönja:
"En variant av järnoxidpigment har använts för målning på järn, så kallad järnmönja [...] som framställs genom glödgning och pulverisering av vissa järnmalmer [...] ett pigment med mycket god täckförmåga och kemiskt neutralt och därför väl lämpat som rostskyddsfärg" (s.69).
"Järnmönja beskrivs under 1800-talets slut som ett surrogat för blymönja. Pigmentet var tekniskt sett sämre men hade fördelen att vara billigare. [...] Att järnmönja förekommit i linoljefärg till målning av järn också i Sverige kan därmed anses vara bekräftad" (s. 131).
I Se om ditt hus serien var det med en mycket erfaren målare. Han målade ett gammalt plåttak med svart linoljefärg. Han grundade först plåtrena ytor med blymönja sen målade han med en svart linoljefärg som han blandade själv. Den bestod av 50% pigment och 50% linolja och en liten skvätt terpentin i början av omrörningen enbart för pigmentet skulle bindas till oljan sa han.
Iaf så tror jag på linolja även på plåttak. Så pass att jag är villig att testa. Jag vill ha samma engelskt röda färg som jag har på dörrarna (som det även vart från början) som jag har ett par burkar ståendes med. Men jag har inget f-skattebevis samt att det känns ju bra om man kan använda en mer hälsosamm färg utan bly att grunda med.
Så vart hittar man järnmönja eller kan man blanda det själv?
Ps mina stuprör har jag målat med bara vit linoljefärg och det sitter som berget än efter 5-6 år. Ser inte det minsta föråldrat ut. Men dom sitter iofs inte på södersida så dom får inte så extremt mycket sol.
Iaf så tror jag på linolja även på plåttak. Så pass att jag är villig att testa. Jag vill ha samma engelskt röda färg som jag har på dörrarna (som det även vart från början) som jag har ett par burkar ståendes med. Men jag har inget f-skattebevis samt att det känns ju bra om man kan använda en mer hälsosamm färg utan bly att grunda med.
Så vart hittar man järnmönja eller kan man blanda det själv?
Ps mina stuprör har jag målat med bara vit linoljefärg och det sitter som berget än efter 5-6 år. Ser inte det minsta föråldrat ut. Men dom sitter iofs inte på södersida så dom får inte så extremt mycket sol.
Blymönja finns fortfarande för marint bruk.saturnus skrev:Vet inget om järnmönja, men Blymönja var en rostskyddfärg som anvädes förr, men finns inte i sortimentet längre = förbjudet, innehöll bly. Men linoljefärg är knappast något som funkar på plåttak, då de brukar bli heta = oljan bränns bort, sedan blåser färgpigmenten bort, eller regnar bort. Men det finns färg till plåt hos färghandlaren. Nordsjö har kvar sin legendariska Pansarol, som lämpar sig bra till alla järnprodukter, de andra stora tillverkarna av färg, har liknande produkt i sitt sortiment.
Hittade ett recept på Järnmönja. Verkar som om båtägare använder det en del och det verkar som det bara är som misstänkte en linoljefärg med järnpigment.
200 g koldpresset linolie og 800 g inoliefernis (kogt linolie). Det er ikke nødvendigt at.
Evt. 2-3 % sikkativ.
1 kg Hæmatit pigment.
Blandingsforhold: 1 kg oliebladning til 1 kg pigment.
Bland linoliefernis med sikkativ (pas på, at der ikke allerede er tilsat sikkativ til linolien).
Det er ikke nødvendigt at bruge sikkativ.
Hæld den koldpressede linolie op i din røreskål. Sæt røremaskinen i gang på langsom
hastighed, og tilsæt lidt efter lidt pigmentet.
Når pigment og den koldpressede olie har dannet en tyk farvepasta tilsætter du
linolifernis med sikkativ.
Lad blandingen stå og køre et stykke tid i røremaskinen, altid på laveste hastighed for ikke
at få slået luft ind i malingen.
200 g koldpresset linolie og 800 g inoliefernis (kogt linolie). Det er ikke nødvendigt at.
Evt. 2-3 % sikkativ.
1 kg Hæmatit pigment.
Blandingsforhold: 1 kg oliebladning til 1 kg pigment.
Bland linoliefernis med sikkativ (pas på, at der ikke allerede er tilsat sikkativ til linolien).
Det er ikke nødvendigt at bruge sikkativ.
Hæld den koldpressede linolie op i din røreskål. Sæt røremaskinen i gang på langsom
hastighed, og tilsæt lidt efter lidt pigmentet.
Når pigment og den koldpressede olie har dannet en tyk farvepasta tilsætter du
linolifernis med sikkativ.
Lad blandingen stå og køre et stykke tid i røremaskinen, altid på laveste hastighed for ikke
at få slået luft ind i malingen.
Tack för tipset om blymönja. Den är nog den klart bästa i svåra fall men inte lämplig om man måste slipa bort den i framtiden. Man får välja användningsområde.
Min erfarenhet av järnmönja är ungefär som med de moderna grundfärger som finns idag.
Sedan finns ju den här kallgalven också att tillgå om man behöver bättra på galvad plåt. Nu har jag ingen erfarenhet hur bra den är då jag bara använt den på några små detaljer.
Linoljefärg kan faktiskt fungera på järndetaljer typ fönsterbeslag som "rostat ut", utan någon grundfärg under. Läste om detta i en gammal handbok i målning och har testat att det fungerar. Nu tror jag inte att det kommer att fungera på ett tak då det är klart tuffare villkor.
Lycka till med takmålningen.
/Anders
Min erfarenhet av järnmönja är ungefär som med de moderna grundfärger som finns idag.
Sedan finns ju den här kallgalven också att tillgå om man behöver bättra på galvad plåt. Nu har jag ingen erfarenhet hur bra den är då jag bara använt den på några små detaljer.
Linoljefärg kan faktiskt fungera på järndetaljer typ fönsterbeslag som "rostat ut", utan någon grundfärg under. Läste om detta i en gammal handbok i målning och har testat att det fungerar. Nu tror jag inte att det kommer att fungera på ett tak då det är klart tuffare villkor.
Lycka till med takmålningen.
/Anders
Järnmönja kan du köpa hos Ottossons Färgmakeri.
www.ottossonfarg.com
www.ottossonfarg.com
Hur är blymönja nuförtiden? I boken jag nämner ovan beskrivs att blymönjan blev klart sämre i och med att den började tillverkas industriellt (på 30-talet?) och därför behövde kunna lagras. För att inte blyoxiden skulle sjunka och bli en hård kaka i burken sänktes halten från 25% till 5%. Rostskyddsförmågan försämrades därmed. Undrar hur järnmönja står sig mot blymönja idag?
Provade järnmönjan på en gammal rostig takstege för att se om den var ok. Stålborstade bara av allt löst och målade sen och det har hållt fantastiskt bra nu i snart 4 år utan att rosta igenom eller lossna. Och det var bara ett lager.
Har även provat Ottossons linoljefärg på plåtarna runt nederkant skorsten, sitter jättebra utan att brytas ner av solen men bleks däremot en del. Detta var dock i söderläge.
Har även provat Ottossons linoljefärg på plåtarna runt nederkant skorsten, sitter jättebra utan att brytas ner av solen men bleks däremot en del. Detta var dock i söderläge.
Det är många plåttak som målats med linoljefärg. Har inte hört att det skulle vara något problem!
Kolla också denna sida för er som tvekar om linoljefärg (funktion och kostnad):
http://www.ottossonfarg.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=5
Mönja är förstås ett låneord, med ursrpung från floden Minho i Portugal där mineralet minium bröts (blyoxid). "Järnmönja" är en oxymoron.
Kolla också denna sida för er som tvekar om linoljefärg (funktion och kostnad):
http://www.ottossonfarg.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=5
Mönja är förstås ett låneord, med ursrpung från floden Minho i Portugal där mineralet minium bröts (blyoxid). "Järnmönja" är en oxymoron.
Redigerat:
Nej linoljefärg ”bränns” inte bort på plåttak utan det är ju det man har målat med ursprungligen och är även att rekommendera i dag. Blir väldigt fint.
https://www.sekelskifte.se/product/tips-fakta-mala-plattak
https://www.sekelskifte.se/product/tips-fakta-mala-plattak