Byggahus.se

Är isolerstrumpa fullvärdig isolering på kallvind?

140 läst  0 svar

1. P
    Medlem Nivå 2
    Nu när sommartemperaturer börjar sjunka och det åter är möjligt att vistas på vinden tänkte jag att jag ska få tummen ur och göra klart min FTX-installation på vinden. Det är i princip bara ett kylbatteri och isolering som återstår.

Och när det gäller isolering så har jag redan använt 50mm isolerstrumpa som kondens och värmeisolering inne i huset på de rör som går från vinden ner till källarplanet. Då rören går "inboxade" och delvis i golvbjälklag så var det en liten extra kostnad att för säkerhets skull göra det när jag ändå kom åt rören. Väldigt smidigt att använda och fyller säkert sin funktion alldeles utmärkt då det är uppvärmt utrymme.

Men för att isolera på kallvinden så har jag hela tiden tänkt nätmatta och sedan lamellmatta utanpå det , alternativt rätt dimension av bara ett lager matta. Kostar massor men det är ju så det görs av proffsen så det känns ju som att det är "rätt".

Här på forumet läser man Ibland rekomendationen att köra med isolerstrumpa då det är "enklast och smidigast" och jag kan ju bara hålla med om att det är lättanvänt. Och då det ju finns i 100mm så känns det frestande att gå den vägen. Även om jag får skruva isär rören för att få på den så blir det nog mindre jobb än att trassla med matta i böjar mm. Och priset per meter blir ju klart lägre.

Men är det lika bra isolering? Räcker det med 100mm "tunn" glasfiber i strumpan mot 100mm ändamålsenlig stenullsmatta? Visst, det är luften som isolerar, men den känns tunn.

Kan man ha 100mm strumpa på kallvind?

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka