Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Är Grundfos Scala2 pumpautomat en bra ersättare för gammal ringpump?

1. N
    Medlem · 44 inlägg
    Hej!

Vi har en borrad dricksvattenbrunn som dels är bestyckad med en gammal hand-/gårdspump och dels en 3-fas ringpump med separat hydrofor. Nu är ringpumpen trasig efter att ha stått stilla i många år. Vi vill ersätta den med något bättre.

På fastigheten finns två små boningshus som har varsitt kök med vattenkran. Det finns dessutom en fristående tvätt- och duschstuga med tvättmaskin, duschkabin och tvättställ. Utöver detta finns det en vattenkran i trädgården. Fastigheten har tidigare mestadels använts som sommarbostad, men ska nu användas som permanentbostad.

Jag har läst om Grundfos Scala2 pumpautomat som jag tycker verkar intressant (liten, lätt, lättinstallerad, energisnål och tyst bland annat). Nu har jag några funderingar som jag hoppas få hjälp med här.

1. Grundfos Scala2 borde kunna ersätta befintlig ringpump som huvudsaklig pump till brunnen, stämmer det?

2. Om jag förstår det rätt behöver Scala2 ingen separat hydrofor eftersom den har motsvarande funktion inbyggd. Kan vi ansluta en Scala2 och helt utelämna hydroforen?

Fråga gärna om jag har utelämnat någon viktig information.

Vänliga hälsningar, Niklas

2. N
    Medlem · 44 inlägg
    Det här är det jag hoppas till stora delar kunna bli av med, men det beror på vad Grundfos Scala2 klarar.

3. ClasseClas
    Medlem · Stockholm · 3 301 inlägg

ClasseClas

Medlem
    En pumpautomat klarar max ca 8 meter i sughöjd. Frågan är om den räcker till din borrade brunn. Hur djup är den? Annars behöver du en sänkpump i borrhålet.

• Laddar…
  4. N
    Medlem · 44 inlägg
    Tack för ditt svar! Brunnen är 40 meter djup. I och med att ringpumpen har gjort jobbet bra i många år tänker jag att något som bara ersätter den borde fungera. Ringpumpar klarar väl inte heller djup under 8 meter?

5. ClasseClas

ClasseClas

Medlem
    I sånt fall funkar det med en jetpump/pumpautomat men du använder inte hålets kapacitet. Är du säker på att det är en ringpump och inte en ejektorpump?

6. N
    Medlem · 44 inlägg
    Inte säker, eftersom jag inte jobbar med sånt här, men jag tycker det ser ut som en ringpump och gamla ägaren kallade den för det. Bifogar en bild av pump och motor.

7. Bästa svaret

ClasseClas

ClasseClas

Medlem
    Jo, den pumpen går att ersätta med en pumpautomat. Tänk till lite nu när du ska ordna en lösning för permanentboende. Med ett borrhål på 40 meter så har du närmare 400 liter i borrhålet som reservoar. Beroende på tillrinningen så är det bra att ha den bufferten vid större vattenuttag, tex duschning. Med en pumpautomat har du en begränsad användbar buffert i borrhålet pga den begränsade sughöjden på ca 7-8 meter. Jag skulle satsa på en sänkpump för kommande permanentboende. Du kan återanvända befintlig hydropress om du vill.

8. N
    Medlem · 44 inlägg
    Tack för dina svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.