Byggahus.se

Är grön Bosch såhär dåligt?

1. S
    Medlem · 12 inlägg

Skittele

Medlem
    Hej forumet,

För ngt år sedan köpte jag mig en bordssåg, grön Bosch PTS10. Detta efter ha sågat med uppochner vänd klingsåg ett tag samt köpt och lämnat tillbaka en billigare variant på Jula. Tänkte att Bosch, även om den är grön, borde ju hålla en rimlig GDS-nivå.. men antingen väntar jag mig för mkt eller så är de helt enkelt kass.

Jag har full förståelse för att parallelanslaget inte är enkelt att ställa in repetitivt till hög precision, eller att skjuvbordet och vinkelanslaget som löper i skenorna glappar lite.
    Hade även haft förståelse för att klingan inte var helt parallell med skenorna i bordet för allt detta går ganska enkelt att kompensera för eller justera.

Men att bordet är så skevt att arbetsstycket ligger snett när det passerar klingan så att snittet omöjligt blir rätt vinkel beroende på hur stort stycket är och hur stor bit jag sågar (beroende på vart det vilar när det går förbi klingan) hade jag inte trott.

Inte heller att skenorna var olika stora så att slädar eller andra jiggar måste anpassas till ena eller andra skenan.

Det mest irriterande är att klingan i bakkant vandrar i sidled från lågt skär till högt skär, så ett parallellanslag måste ställas in efter att såghödjen ställts in för att det skall bli just parallellt.

Sågen har ingen garant kvar, och bordet har jag planfräst så det är ok, även skenorna är frästa till rätt bredd. Men att man skall behöva jaga fel på det här sättet är omåttligt irriterande.

Är det såhär dåligt eller fick jag ett dåligt ex? Vad är er erfarenhet?

Saken är att jag behöver en liten bänkpelarborr och naturligtvis finns Bosch med på listan över alternativ, men börjar bli orolig om det är såhär dåligt.

Synpunkter?

2. C
    Medlem · 10 211 inlägg
    Jag har en (blå) GTS 635 som verkar vara väldigt snarlik. Nu har jag knappt använt min och jag har inte heller för avsikt att använda den till någon sorts precisionsarbete. Men man kan ju inte undgå att notera hur många som är missnöjda med den sågen, och jag kan inte tänka mig att gröna PTS 10 är bättre. Se t.ex.:
    https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-gts-635-216-uppgraderingar.399636/

Så jag tror inte dessa sågar är de mest lyckade produkterna på marknaden om man säger så. Å andra sidan är åtminstone GTS 635:an en sjukt billig såg om man köper den till rätt pris (runt 2 500 kr), så jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sig heller... (kanske att Bosch inte skall smutsa ner den "blå" serien med undermåliga lågbudgetprodukter). Vad fick du ge för PTS 10:an?

3. S
    Medlem · 12 inlägg

Skittele

Medlem
    Intressant tråd, inser att jag kanske väntade mig för mkt

Vill minnas att det var ngt ordinarie listpris, 3999 eller ngt sådant.

• Laddar…
  4. K
    Medlem · Västra Götaland · 151 inlägg

Karl P

Medlem
    Har haft en PTS10 ståendes utomhus i snart fem år, en riktigt trogen parhäst. Har klyvt virke alla årstider

Men, det är som du säger inget för finlir. Den fixar okej raka snitt om man mäter in anslaget ordentligt men snitten blir ju inte alltid så vackra

slitstark, men ganska okänslig. Jag köpte den för att klyva ytterpanel och smygmtrl. Till det har den fungerat kanon

• Laddar…
  5. arneri68
    Medlem · stockholm · 1 268 inlägg

arneri68

Medlem
    Lider inte de flesta portabla bordssågarna av dåliga mothåll mm?

• Laddar…
  6. M
    Medlem · Halland · 1 742 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Jag har en kap/gir-såg, pcm8s, fungerat klockrent, hur nöjd som hellst. Drygt 100m2 altan, laminatgolv, lister, den har gått mycket. Laserlampan dömde jag ut direkt, värdelös, bytt klinga 1 gång, säkerhetsknappen som man trycker in med tummen lossnar ibland, annars har den fungerat perfekt. Har även bosch fällbara stativ, supernöjd. Betydligt enklare handgrepp än Dewalt som vi har på jobbet.

7. S
    Medlem · 12 inlägg

Skittele

Medlem
    Säkerligen, och det tror jag de flesta kan leva med.
    Att bordet däremot är skevt, att skenor är olika breda och att klingan driver i sidled tillhör ju liksom bygg/tillverkningskvalite av själva stommen och grundfunktionen i sågen, inte de justerbara tillbehören som anhåll etc. Är mest det jag har ifrågasatt här om det är att förvänta sig på gröna maskiner. De övriga svagheterna kan jag förstå.

8. M
    Medlem · Västra Götaland · 45 inlägg

mahus

Medlem
    Har ingen bosch bordssåg, men jag har den gröna lilla bänkborrmaskinen PBD 40 som du också verkar sugen på. Min upplevelse är att hjulet som denna maskin har gör att det inte riktigt blir någon bra hävstångseffekt när man pressar borret mot materialet. Tydligast märks detta om man kör med ett vanligt forstnerborr på kanske 35mm, och om borret dessutom inte är helt nytt och sylvasst. Ett vred med ”pinnar” hade varit att föredra. Men detta kanske är strategiskt för att skydda maskinen?
    En annan sak är chucken som blir svårare och svårare att spänna med åren. Först drar man åt den och sedan knäpper man till ett rött lås på chucken så att den ska förbli spänd. Men borren lossnar ibland ändå. Finns video på youtube på personer som bytt ut denna chuck mot en bättre. Tycker ändå att bänkborren funkar till det jag använder den till (borra rakt i trä) och jag skulle inte vilja ha någon kinavariant med drivremmar som ska växlas fram och tillbaka för att ändra varvtal.

9. hlph
    Medlem · 166 inlägg

hlph

Medlem
    Jag har en Dewalt DW745, jag läste rätt många recensioner och fick intrycket att den skulle gå relativt bra att använda till precisionssnitt. Men bordet är skevt på den också, så man måste alltid provsågat, för annars blir det några 10dels grader fel beroende på storlek på biten. Jag hade förväntat mig bättre resultat, men samtidigt så är inte sågen primärt gjord för finsnickeri.

• Laddar…
  10. M
    Medlem · Skåne · 893 inlägg

mnils

Medlem
    Svar ja, grön Bosch är inget att skryta med. Jag har PBD 40 pelarborren och tycker att borren flyttar sig när jag trycker ner den, chucken är rätt kass och den låter onödigt mycket. Tyvärr så finns inte vad jag vet något annat som är bättre att köpa i prisklassen 1500-2000kr och den är helt klart bättre än att sätta en gammal slagborr i ett stativ. Den digitala höjdinställningen är praktisk och lasern träffar nästan där hålet blir.

• Laddar…
  11. B
    Medlem · Skåne · 280 inlägg

Byggmarodören

Medlem
    Just PTS 10 är verkligen ingen höjdare. Alla gängorna till bordsförlängningen är i plast, så överdrar man bara lite så är det förstört.

12. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 228 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Det bästa med den är att motorn brinner upp rätt fort och då kan man köpa en riktig istället.

13. S
    Medlem · 12 inlägg

Skittele

Medlem
    Håller med om att allt grönt inte är kass. Hade en skruvdragare som fungerade riktigt bra tills den skulle hålsåga, men det var ju mitt fel. Köpte en mycket "bättre" av annat märke där lampan satt vid chucken medan den på boshen satt vid batteriet. Så boshens lampa gick ju att använda medan makitans är ett skämt. Sen skruvar man ju inte med lampan och makitan är långt mkt starkare o så, men det är ändå störande med en funktion som lyser upp runt där man vill se, men skuggar precis där det betyder ngt. Upplevs ju liksom mörkare än om den inte skulle lysa alls.

14. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 10 900 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Nej, det tycker jag inte.
    GTS 10 XC räknas väl till portabel men det mothållet fungerar som tänkt.

15. F
    Medlem · Stockholm · 1 854 inlägg

fiskbuggaren

Medlem
    CS 70 är ok i standardutförandet men det finns ett stadigare anhåll som tillval. Jag har inte testat det men det sägs vara bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.