L
Har avtal med Greenly och har trott att de tidigare säljer el till inköpspris och att jag bara betalar en månadsavgift.

Bifogar en bild på mina kostnader för en månad. Lite osäker på vad som är avgifter alla kunder betalar oavsett och vad som är rena pålägg från Greenly. Ser ut att vara pålägg på 4,39 öre plus moms, samt månadsavgiften. Men är det fler delar som jag skulle bli av med om jag väljer ett annat bolag?

• Elkostnadsfakturering, inkluderar månadsavgift och varierande kostnader per kWh, plus moms, för februari 2023.
  • Svensk text om elkostnader, spotpriset, elcertifikat, ursprungsgarantier, balansavgifter och omkostnader för inköp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det nya på fakturan är ett resultat av den här diskussionen (som pågick mer offentligt än på det här forumet) :
https://www.byggahus.se/forum/threa...ag-hur-mycket-betalar-du.476881/#post-5069677

Men frågan är relevant. Jag undrar också och har försökt räkna på det, men det visade sig inte helt trivialt. Troligen är det inte många kronor som skiljer mot andra leverantörer med motsvarande avtal, men om någon har gjort en ordenlig uträkning får de gärna dela med sig :D

• Gilla
Lewdis
  • Laddar…
B
Har Jönköping Energi. Betalar 2.9öre plus moms i påslag, plus 30kr/månad i fast avgift.

Har kontrollerat mot egen beräkning på timnivå, så det inte är några dolda avgifter utöver det.

Så visst går det att komma ner några öre till, men jag anar att det är nära botten för hur lite en elhandlare kan sälja för, det kan inte vara många kronor om året i vinst på mig som kund.

Kul att greenely är öppna nu, jag lämnade dem som kund i höstas delvis med motivet att fakturan hade stora dolda påslag.

• Gilla
Lewdis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.