Byggahus.se

Är golvet laminat eller parkett? - Hantverkare påstår annat än "pappren"

1. K
    Medlem · 74 inlägg

Knuten26

Medlem
    Parkettgolv från Tarkett som kallades för Viva är en parkett med fanerad yta och speciellt hård lack. Det går inte att slipa om med bra resultat! Faneret är inte mer än o,8mm tjockt, så slipen kommer gå igenom ytskiktet. Man kan spackla små skaft med tarkett parketspackel men är skadorna stora får man nog kosta på ett nytt golv. Ett vanligt parkettgolv har ytskikt på 2-3mm och går att slipa om.

2. Karlia
    Medlem · 1 883 inlägg

Karlia

Medlem
    Det var min poäng, golvet kan inte ha varit av toppenkvalite. Min dotter hade parkettgolv i sovrummet där vi bodde förut, trots grus, leksaker, hammare och färg gick det faktiskt att återställa golvet hyfsat utan att slipa. Även där bra golv.

3. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 239 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Om denna ganska detaljerade specifikation är korrekt och med tanke på hur väl synlig skicket och skadorna är tror jag man kan glömma allt kring ersättning för (dolt)fel.

4. D
    Medlem · 3 inlägg

DanielX

Medlem
    Om du fortfarande är osäker så försök hitta en tröskel mellan två rum, ta bort tröskeln och titta på hur golvet ser ut "innifrån". Om det är ett slipbart golv och som inte slipats förut bör slitlagret vara säkert minst 3mm.

5. M
    Medlem · 12 inlägg

MariaT75

Medlem
    Mycket bra tänkt! Både att fortsätta ha en bra relation med säljaren, och att bo in sig innan man börjar renovera. Efter ett tag upptäcker man nya saker med högre prio, och annat lär man sig leva med...eller döljer med mattor, tavlor etc ;)

6. M
    Medlem · 3 inlägg

Maria M

Medlem
    vi har golv från Bjelin, slitstarka, slipbart. Har hund och inget syns på golvet trots mycket lek.

• Laddar…
  7. S
    Medlem · 1 inlägg

SpeedyG

Medlem
    Det är varken parkett eller laminat. Tarkett Viva är ett 8.5 mm fane'r-golv. Är byggt precis som ett laminatgolv fast ytan är inte laminat utan fane'r. Alltså inte slipbart.
    A. Berg

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.