Byggahus.se

Är golvet laminat eller parkett? - Hantverkare påstår annat än "pappren"

1. pernilla.jansson
    Medlem · 6 inlägg
    Hej,

Behöver hjälp. Är förtvivlad ny husägare. Vi tillträdde igår ett hus som är 6 år gammalt och byggt av en byggherre. Eenligt pappren från valen när husets byggdes (från bopärmeen) så är det "Viva 8,5 mm 3-stav proteco lack är äkta trägolv mede låssystem. ultraloc. Tillverkare Tarketet: Kulör: ek".

enligt golvslipare som var där idag och skulle börja slipa så sa "vi kan inte slipa detta, det är laminat". Sen drog de.

Mäklaren vi köpte av har sålt detta hus 3e gången nu och var alltså med och sålde huset när det var nyproduktion. Hon blev helt förundrad och var också säker på att det borde vara parkett - eftersom att pappren säger det.

Har beställt en ny hantverkare som ska komma och kolla på golvet.

Men vill få hjälp här, utifrån bilderna, vad tror ni det är för golv?

LAMINAT elller PARKETT?

2. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 194 inlägg

Mazen

Inredare
    Det är inte laminat, ej heller parkett utan ett fanér golv. Dvs ett tunt lager äkta trä överst.
    Kan gå att slipa 1 gång för att få bort mindre repor, men dom större skadorna får ni istället spackla i och laga på så sätt..

Länk till Tarkett.
    https://konsument.tarkett.se/sv_SE/kollektion-C000349-viva

3. P
    Medlem · Västra Götalands · 363 inlägg

Poxeman

Medlem
    Slitskiktet på golvet är bara 0,6mm. Jag förstår om golvsliparen fegar ut, kan inte vara lätt att få vettigt resultat då.

4. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 194 inlägg

Mazen

Inredare
    Men att då påstå att det är laminat :thinking: Dom borde kunna se skillnad.. allt går att slipa, men inte alltid med den största maskinen..

• Laddar…
  5. findus42
    Fornlämning · stockholm · 2 241 inlägg

findus42

Fornlämning
    Han kan ha sagt lamellgolv vilket kan bara helt korrekt. Lätt att höra fel på lamell och laminat om man inte är van vid begreppen.
    Mvh Findus

6. M
    Medlem · frankrike · 880 inlägg

maria01

Medlem
    Ring säljaren och fråga

7. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 683 inlägg

pacman42

Medlem
    Man får ett fint parkettgolv i ek (dessutom slipbart ett par gånger) för runt 250kr/kvm på Hornbach, jag skulle köpa ett sådant istället. Det är dessutom lättlagt, men läggningen kostar runt 4000kr om du vill köpa den också.

Det finns billigare parkettgolv också, men då får man gå ned i kvalitet. Normalt pris är annars runt 600kr/kvm.

8. AXS
    Medlem · Johanneshov · 1 466 inlägg

AXS

Medlem
    Exakt så! Blir mest att slipa bort lacken.

Billigt, billigt men bra i vissa fall. Har lagt en gång och det var lätt att bära in och höjden var precis rätt.

9. Krille-72
    Medlem · 2 577 inlägg
    Om det var en golvslipare som tittade på golvet har du kanske hört fel. Lamellgolv var nog det han sa och inte Laminat. Han gjorde klokast i att inte börja slipa det där golvet för då hade du blivit missnöjd och kanske reklamerat arbetet.
    Du får spackla och måla golvet eller byta till ett riktigt parkettgolv helt enkelt.

10. pernilla.jansson
    Medlem · 6 inlägg

Hej tack för svar, menar du att hantverkare kostar 4000 för läggning eler hornbach?. Vi fick ett pris för att lägga nytt golv på 23000 + parketten. Vi ska fundera lite

• Laddar…
  11. pernilla.jansson
    Medlem · 6 inlägg
    Updatering,

Har rett ut nu att det är som ni säger ett fanér golv och då "lamell". Jag som okunnig som inte fattar. Nu får vi se hur vi kan gå vidare. Säljarna tror att det är ett parkettgolv då det står i avtalen/prospektet att det var ett parkettgolv. Vet inte hur jag går vidare med denna information eller om de kan ses som "dolt fel" golvet är som ni såg inte så roligt. Tips någon? De största skadorna är mitt i vardagsrummet.

Golvfirman har erbjudit sig att lägga nytt golv för lite billigare än vad slipning och lackering skulle kosta + materialet. Det som är surt är att det blir 30,000-40,000 kr extra pga materialet.... :(

Tack alla för era snabba svar :)

• Laddar…
  12. AXS
    Medlem · Johanneshov · 1 466 inlägg

AXS

Medlem
    Jag tror inte du har något att hämta, så tydlig är inte skillnaden på parkett och lamell. Om det inte stod något om slipbart eller liknande?

13. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 683 inlägg

pacman42

Medlem
    Redigerat 8 jun 13:30
  14. Karlia
    Medlem · 1 883 inlägg

Karlia

Medlem
    Jag tänker nog att är det såpass mycket skador på ett 6 år gammalt golv, då är det antingen superslarviga människor som bott där, mycket skador för övrigt också. Eller dålig kvalitet på golvet.. Det ska väl inte behöva slipas om efter 6 år!? Så där borde ni ha blivit fundersamma.

Mitt golv är från byggår, - 62. Omslipat ca - 95, inga större märken.

15. A
    Byggveteran · Skåne · 654 inlägg

Argastesnickaren

Byggveteran
    Vissa brukar lite slarvigt säga att ett faner golv är ett parkettgolv.
    Många som inte jobbar med sånt här vet inte skillnaden
    8.5 mm faner golv är som alla andra sagt inte slipbart, träskicket är inte tillräckligt tjockt.
    Går du upp på 14-15 mm tjocklek så är dom golven slipbara några gånger.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.