Är golven lackade eller oljade?

990 läst  24 svar

1. F
    Medlem Nivå 2
    Köpte ett hus där säljaren stylat rätt mycket innan försäljning. Golven tror jag är slipade men vi fick inte tillträdet förrän sent så det ser inte så fint ut längre. Osäker på om det var så under visningen.
    Om man slipat golven för typ 6 månader sedan — hur bör de se ut?
    Hur kan man se om det använt olja, lack eller ingenting?
    Några brädor på i samma rum är sträva medan andra är lite mer glatta. Vad beror det på tro?
    Funderar på om det är lack, var det som styling kanske säljaren inte bemödade sig med flera lager? Kan man i så fall lägga ett till? Och blir det fel om det var olja som vi misstrog för lack?

2. Lärospånet
    Renoverare · Nivå 9
    Hej och välkommen - några bilder skulle underlätta!

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Nivå 16
    Lack ligger ovanpå trät, precis som målarfärg, medan olja tränger ner i trät så det är nog enklare att känna än att se. Ni kanske har någon släkting eller vän med mer erfarenhet. Annars brukar de flesta säljare inte ha något emot att man frågar dem några få enkla frågor efter köpet.

Men ett lager lack borde inte bli bortnött på ett halvår. Normalt går det ju närmare 20 år innan man behöver omlacka ett parkettgolv, fast då är det väl efter ett par lager lack. Oljning och vaxning behöver däremot underhållas regelbundet.

Är de sträva mer utsatta, typ just där man går?

4. F
    Medlem Nivå 2
    Tack! Ser värre ut på dessa bilder. Mörka brädor känns sträva. De andra mer glatta.
    I andra rum blir det liksom lätt märken. Om man tex får en droppe fult på golvet blir det snabbt ring. Det blir lätt skapmärken. Jag vet inte om det är smutsigt eller olja/lack men jag tycker att det liksom blir som flagor från suddigum när man försöker gnugga lite på en befintlig fläck. Och varför så olika brädor?

Jag vet inte om jag behöver göra något närmsta månaderna för att skydda det. Det verkar så känsligt för allt så det hade behövt ett lager lack eller olja tror jag. Frågan är vad och om det går. Vad tror ni?

5. hsd
    Medlem · Nivå 11
    Hmmmm
    Hmmm
    Ser jättekonstigt ut
    Jag skulle börja med att skura med såpa för att se om drt mörka bara ligger på ytan

• Laddar…
  6. Lärospånet
    Renoverare · Nivå 9
    Instämmer.

7. F
    Medlem Nivå 2
    Ok. Ska testa. Det konstiga grå på vissa, jag undrar om det är ett särskilt parti golv. Varför skulle annars färgen följa brädorna så tydligt? Jag tror inte heller att det är lagt i omgångar. Det verkar svårt att göra så. Jättekonstigt.

8. F
    Medlem Nivå 2
    PS: jag är tacksam att någon orkar / vill tycka till. Tack.

9. B
    Medlem · Nivå 16
    Jag tycker inte att det ser lackat ut i alla fall även om lossnande flagor skulle kunna vara från lack. Du kan ju fråga säljaren vad det är för golv och hur det är skött tidigare så att du kan fortsätta sköta om det på ett bra sätt.

10. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Vid en första snabbt betraktelse så ser det ut som att de mörka brädorna är från ett annat parti parkettbrädor. Min gissning är att man har varit tvungen att byta ut några brädor vid dörren då golvet där varit helt utslitet och inte gått att slipa snyggt. Att det sedan fortsätter längs väggen beror nog mest på att brädorna skadats vid upptaget.

Så frågan blir nog hur ni ska göra för att få hela golvet i någorlunda samma färg/ton.

11. hsd
    Medlem · Nivå 11
    Vad är det för rum ,tvättstuga eller kök
    Funderar med tanke på att det ser ut att vara någon form av vitvara och arbetsbänk

12. F
    Medlem Nivå 2
    Ja det är verkligen konstigt. Det är hall uppe och tre sovrum. Golvet känns så skört. Lätt repor. Lätt fläckar. Vet inte hur jag ska rädda detta om jag inte vill byta ut allt.
    Ser inga märken efter slip eller läck (typ spill i kanter eller att man inte kommit åt vid slipning). Kan jag ta fler bilder för att visa mer? Eller tips på vad jag kan göra för att få klarhet i lack/olja/obehandlat frågan?

13. L
    Medlem Nivå 3
    Det ser ut som ett välanvänt golv. En idé är att det är ett lackat golv som som slipats för att se fint ut till försäljning, och sen inte behandlats alls. Därav att du upplever det som känsligt. Med tanke på skiftningarna i färg så får jag hålla med Oldboy i att det verkar som att några brädor bytts. Jag är tyvärr tveksam till att det går att få någon ordning på golvet.

14. F
    Medlem Nivå 2
    Jag tror mycket väl att det kan vara så. Slipat och sedan inget på.
    Skulle ni chansat att putsa lite med fint sandpapper och slänga på ett lager lack? Vill inte byta golv nu utan om kanske 5 år. Har barn och de sliter på nya golv men som kan totalkvadda golv snabbt om de är helt obehandlade antar jag.

15. F
    Medlem Nivå 2
    Jag vill alltså mest just nu skydda golven inför de närmsta åren. Det sviktar rejält på vissa ställen så jag måste nog åtgärda ändå på sikt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: