Hej! Jag bor i ett nyproducerat hus. Jag misstänker otätheter i golvbrunnen, men är inte någon expert. Se bilder. Anledningen är att vi haft problem med silverfiskar och jag har nu gjort alla åtgärder man ska emot det. Dock undrar jag om det inte borde sluta tätt mellan tätringen (den grå) och själva vattenlåset?

Jag har sett en silverfisk krypa in där. Kan jag täta själv med fog? Eller bör jag kontakta byggaren?

• Närbild av en golvbrunn där grå tätningsring möter ett vitt vattenlås, med synlig fukt och smuts på kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närmre bild på en golvbrunn där tätringen möter vattenlåset med synliga otätheter, i kontext med problem med silverfiskar.
    Skapa konto
  • Golvbrunn med synlig grå tätring och spår av smuts inuti, potentiellt otät, i ett nyproducerat hus.
    Skapa konto
S
Klämringen är felmonterad! skall bottna helt.

• Gilla
Nucky och 2 till
  • Laddar…
janwide
Smeta inte med fog!

• Gilla
Nucky och 1 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Smeta inte med fog!
Ok! Bör den göras om helt menar du?

Så jag ska inte försöka ”lappa och laga” detta?

D David Lundkvist1 skrev:
Ok! Bör den göras om helt menar du?

Så jag ska inte försöka ”lappa och laga” detta?
Varför skulle du ”lappa och laga” ett uppenbart fel där klämringen inte sitter som de ska. Anmäl via e-post (dokumenterat) till dom som byggt huset för om det är nyproducerat är dom ansvariga att åtgärda eventuella fel under garantitiden.

Ringer du dem så se till att ha en annan telefon bredvid eller dator för att spela in samtalet med högtalare.

Anmäl allt du kan komma på. Om du tänkt bo där länge så vore det värt att kanske ta in en oberoende besiktningsman som får utfärda en rapport (kan ju kolla med ditt försäkringsbolag) som kanske kan hjälpa med det

Som sagt - Du har garanti och de har skyldigheter

• Gilla
David Lundkvist1
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Varför skulle du ”lappa och laga” ett uppenbart fel där klämringen inte sitter som de ska. Anmäl via e-post (dokumenterat) till dom som byggt huset för om det är nyproducerat är dom ansvariga att åtgärda eventuella fel under garantitiden.

Ringer du dem så se till att ha en annan telefon bredvid eller dator för att spela in samtalet med högtalare.

Anmäl allt du kan komma på. Om du tänkt bo där länge så vore det värt att kanske ta in en oberoende besiktningsman som får utfärda en rapport (kan ju kolla med ditt försäkringsbolag) som kanske kan hjälpa med det

Som sagt - Du har garanti och de har skyldigheter
Tack för svar 🙏

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.