Byggahus.se

Är fönstren felaktigt monterade? - tegelhus

1. S
    Medlem · 26 inlägg

Sintei

Medlem
    Hej,

Vi hade en "känd tillverkare" som bytte fönster hos oss från gamla träfönster till nya aluminium/trä.
    De skötte allt, dvs allt från att ta mått till att ta bort de gamla och installera de nya.
    Har märkt att när det blåser på lite så blev det kallt i huset.
    Och nu när det är kallt ute märks det väldigt tydligt att det drar runt de nya fönstren.
    Jag kan inte mycket om hus men vi har tegel utvändigt och sedan träram och sedan "betong"?
    Huset är ett 70 tals hus.

Fönstren är satta så långt ute att jag kan se träramen om jag tar bort listerna runt om. Och där ser jag ju mellanrummet mellan träramen och innerväggen och där drar det.

Vad jag har förstått så borde man i stället ha monterat fönstren inne i själva fönsterkarmen så att de täckt helt runt om och sedan lagt på list?

Jag kommer så klart att kontakta företaget, men vill ha lite kött på benen.
    Är det felaktigt monterat?
    Kan man lösa detta på ett enkelt sätt eller måste man ta ner fönstren och göra om?
    Kan jag göra något själv typ spackla över och se glad ut (håller det?)?

Bifogar bild så ni kan se.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210116_101400.jpg
    20210116_101413.jpg
    20210116_101427.jpg

Tack på förhand!

2. F
    Medlem · Gävleborg · 1 007 inlägg

fusion

Medlem
    Bytte själv mina fönster för 10 år sedan och kom då fram till att de ursprungliga fönstren monterats långt ut i fasaden och att tegelfasaden murats upp runt fönsterkarmen. Man fick knappt in ett papper mellan tegel och karm! Det var kanske 2-3 cm drevning som var mellan inre sidan och luftspalten. Inte undra på att där var kalldrag i kombination med golvvärme.

Det blev att riva upp allt runt fönstren invändigt och flytta in de nya fönstren så fönstrens yttre aluminuimlist hamnade precis innanför luftspalten. Fick snickra nya foder som är typ 4-5 cm djupa istf de ursprunliga som kanska var 12-13 cm. I min profil finns några bilder som visar hur det blev invändigt och utvändigt.

Jag tycker det ser ut som de har monterat fönstren för långt ut i din fasad och då går det ju inte dreva på ett bra sätt. Förr brydde man sig väl inte så mycket då uppvärmningen (ofta oljepanna) inte var så dyr. Lägg upp bilder på utsidan också.

En del får ju trots rätt montage lite kalldrag då man i övrigt kanske har dålig ventilation som tidigare var en "naturlig del" i de äldre fönstren. Jag beställde alla nya fönster med spaltventil (utom några fasta fönster), trots att jag har självdrag via 6 st ventiler i markplan och 4 st i källaren. Mitt hus är byggt 1975-76.

• Laddar…
  3. OlssoniVallby
    Allvetare · Trelleborg · 128 inlägg

OlssoniVallby

Allvetare
    Självklart skall det inte dra. Du skriver inte om det gäller alla, flera eller bara ett fönster.
    Det kan ju vara drevningen som glipar på något ställe om det är tight mellan fönster och vägg. Om drevningen inte blir rätt, spelar läget i väggen (inne kontra ute) ingen roll.
    Det tekniskt korrekta lägen är ”mitt” i isoleringen, dvs den punkt i väggen där det finns lika mycket isoleringsvärde (inte isolering) både utåt och inåt.
    I väggar med blandade material är det svårt att beräkna. I en homogen stenvägg är det t.ex. i mitten.

Sen finns det ju en estetisk aspekt. Teglade fasader har ofta sin mittpunkt en bra bit bakom tegeln.
    Allt är en fråga om smak, men jag personligen har svårt för hus där fönster sitter för långt in i väggen utifrån sett. Men det beror på förhållandet mellan väggens proportioner, fönstrens storlek och typ av hus.

Ser allt annat bra ut, så be dem täta med skum eller ännu hellre glasfiber. Listerna skall inte täta, bara dölja drevningen.

• Laddar…
  4. F
    Medlem · Gävleborg · 1 007 inlägg

fusion

Medlem
    • Laddar…
  5. L
    Medlem · 176 inlägg

Luugen

Medlem
    Så här satt mina fönster i mitt 70-tslshus.
    Screenshot_20210117-102728_B Tiff Viewer.jpg

Jag montera de nya på samma plats.
    Blev skitbra. Inte ett uns till drag och mycket tystare.
    Drevade + bottningslist och mjukfog runt om.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · 26 inlägg

Sintei

Medlem
    Tack för alla svar!
    Vi bytte 3 fönster samt en altandörr i 3 olika rum och har samma problem på allt.
    Det drar inte runt hela fönstret, men på vissa kanter känns det tydligt att det inte är tätt.
    Jag återkopplar när jag har mer information.

7. S
    Medlem · 26 inlägg

Sintei

Medlem
    Kan meddela att företaget kom ut och tittade och hade med en värmekamera.
    Det var typ 12 grader runt fönstret (strax under 0an utanför) och personen märkte att det blåste in.
    Man kunde ju se luftspalten.
    Dagen efter kom installatörerna :)

De tog bort lite spackel för att kunna komma åt bättre och täppte sedan och förseglade helt runt om samt satte till sist tillbaks listerna.
    Nu är här varmt igen.

Tack för hjälpen, ni som svarade här i tråden!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.