Hej!
Har haft en VVS firma (större) på plats (VG) i två dagar för att koppla in en kompletteringsborrad energibrunn till bergvärmepumpen. Det har kopplats parallellt och de var tydligen ”tvungna” att bygga om en del av rören bakom VPn.
- Vad jag kan se så är det enormt mycket material specat och jag förstår inte hur det kan vara rimligt att behöva bygga om så mycket av rören och att det ska kosta så mycket att koppla en slinga till ett existerande system.
- Har också svårt att tolka vad det är specifikt som de köpt in och vart det sitter monterat.
- Tycker priserna verkar absurda - tejp för 750 spänn?
Någon kunnig som kan ge råd kring detta?
Har haft en VVS firma (större) på plats (VG) i två dagar för att koppla in en kompletteringsborrad energibrunn till bergvärmepumpen. Det har kopplats parallellt och de var tydligen ”tvungna” att bygga om en del av rören bakom VPn.
- Vad jag kan se så är det enormt mycket material specat och jag förstår inte hur det kan vara rimligt att behöva bygga om så mycket av rören och att det ska kosta så mycket att koppla en slinga till ett existerande system.
- Har också svårt att tolka vad det är specifikt som de köpt in och vart det sitter monterat.
Omöjligt att svara på utan före och efterbilder och bättre beskrivning vad han har gjort..B Blåhimmel skrev:Hej!
855kr/tim är det en konsult du har anlitat?
Innan- och efter bilder.
Innan:
Efter:
Tacksam för hjälp!
Innan:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Efter:

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tacksam för hjälp!
Bästa svaret
För en gång skull är priserna helt OK. Jag kollade upp några av prylarna och alla var lite billigare eller i paritet med de vanliga internetbutikerna.
Det är ju ganska grova rör som gör att priserna drar iväg. En 90-graders pressböj för 35 mm rör kostar runt 200:- helt enkelt. Sen kan man säkert diskutera om de har använt mer prylar än nödvändigt, men skulle de gjort på enklaste sätt brukar kunden klaga på att det är fult istället...
Det är ju ganska grova rör som gör att priserna drar iväg. En 90-graders pressböj för 35 mm rör kostar runt 200:- helt enkelt. Sen kan man säkert diskutera om de har använt mer prylar än nödvändigt, men skulle de gjort på enklaste sätt brukar kunden klaga på att det är fult istället...
Vad menas med det översta raden? Transport 8531 kr? Eller läser jag fel
Två dagars arbete för 30 000kr vvs är inte orimligt, jag hade byte av några rör, 6h arbetstid, totalt kostnad på 12 000kr.
Sen tycker jag det ger ett seriöst intryck att speca materialet då går det ju att stämma av fakturan. Det mesta går ju att googla sig till, sen kanske inte alla delar sitter synliga idag, hylsor m.m är ju i rören.
Jag har även haft en firma som inte specat material utan bara skrivit "material 2000kr". I det fallet kändes kostnaden för material överdriven men totalpriset var jag nöjd med och det var ett litet jobb så det kändes som att firman hade saltat materialdelen för att göra en förtjänst på jobbet. Timmarna går ju alltid att kontrollera. Jag är nöjd att firman i sig ville ta sig an jobbet och att kostnaden totalt sett i mina ögon var rimlig.
Sen tycker jag det ger ett seriöst intryck att speca materialet då går det ju att stämma av fakturan. Det mesta går ju att googla sig till, sen kanske inte alla delar sitter synliga idag, hylsor m.m är ju i rören.
Jag har även haft en firma som inte specat material utan bara skrivit "material 2000kr". I det fallet kändes kostnaden för material överdriven men totalpriset var jag nöjd med och det var ett litet jobb så det kändes som att firman hade saltat materialdelen för att göra en förtjänst på jobbet. Timmarna går ju alltid att kontrollera. Jag är nöjd att firman i sig ville ta sig an jobbet och att kostnaden totalt sett i mina ögon var rimlig.
Sanslöst ! Haft haft större vvskonsultbolag. Gjort många " förfrågningsunderlag". Har skrivit i gruppen många gånger att man ska ta in anbud eller få pris på alla jobb. Åtminstone med rimlig övre å nedre gräns. Skriftligt ! ! Om möjligt ta referenser. Handlar man bara "rakt över"B Blåhimmel skrev:Hej!
får man bråka ! ! Jobbigt 🙁
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 240 inlägg
15 000 kr med material per arbetsdag och gubbe. Rätt förväntat tänker jag för VVS och el.
Liksom inte värt att driva företag för mindre fakturerad summa än så idag.
Liksom inte värt att driva företag för mindre fakturerad summa än så idag.
855 kr inkl moms är 684 kr exkl moms. Var hittar du en konsult för 684 kr/tim?R Rejäl skrev:
Är det dyrt för en röris? För ett stort jobb, ja. För ett litet jobb som detta, nej.