Målar om i ett rum och för spacklingen så tog jag bort doslocken och byter även kabelkanaler i taket. Jag är inte elektriker och vill helst inte pilla alls med elen. Men när jag står där och tittar så har jag ändå svårt att få ihop det jag ser med det lilla jag tror att jag har förstått. Kan någon kunnig förklara?
Hatten på jag har fingret på på bilden har en vit kabel som går till lampan. Den går in i lampan som fas (tändtråd). Men från brytaren så kommer den ju upp som blå. Man kanske får ha blå som färg på tändtråd men lyfter jag på locket till strömbrytaren så sitter den ju på L?
Förklaring till bilden. I dosan uppe till höger kommer kabeln från kopplingsskåpet, uppe till vänster kabel till taklampan och neråt till strömbrytaren.
Svaret jag vill ha egentligen är om det är en fackman som gjort det här? Har inte ägt huset så länge men blir lite förbryllad över den enligt prospektet ”nydragna elen”.
-
Medlem · 58 inlägg 28 aug 2021 11:39
-
Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 567 inlägg 28 aug 2021 12:04
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 21 567 inlägg
- 14 433 gillningar
- 1 108 bilder och filmer
28 aug 2021 12:04 #2Det är korrekt som det är gjort. Men det är bra att du reagerar för det är egentligen inte bra.
Man får använda blå ledare till andra ändamål om förväxling inte är möjlig och där ingen neutralledare finns.
Detta tolkas som att man får använda blå som tändtråd i kablar mellan (kopplings)dosa och strömbrytare. Det gäller kablar, inte FK i rör. Anledningen är givetvis att det inte tillverkas kablar med två ledare utan en blå part (förutom grön/gul). Den korta sträckan mellan dosa och strömbrytare anser man inte ska orsaka någon förväxlingsrisk, trots att det finns en blå neutralledare i dosan. Vanligen handlar det ju om utanpåliggande kabel vilket gör detta ännu tydligare. Du har infälld kabel av någon anledning, men...det får nog gå.
Man har dessutom kastat om ledarna på strömbrytaren vilket kan förvilla. Det spelar ingen roll elektriskt eller säkerhetsmässigt, och för t.ex trappkopplingar är det oundvikligt.- Laddar…
-
Medlem · 58 inlägg 28 aug 2021 12:2328 aug 2021 12:23 #3
Jag är fortfarande lite tveksam till installationsjobbet som gjordes när man bytte elen. Ingen gruppförteckning och väldigt märklig fördelning på grupperna. Men jag har hitintills övertalat mig själv om att det nog i alla fall är säkert gjort.
stort tack för svar! -
28 aug 2021 12:29 #4
Kabeln som sticker in där ser misstänkt ut lik RKK dvs inte regelmässigt avsedd att användas så. Detta och de mycket lamt åtdragna toppklämmorna ser inte direkt fackmässigt ut.
Nu spelar det mindre roll eftersom det mesta fungerar oavsett om det utförs taffligt och lite "fel" men ibland trampar man slutligen igenom om man ligger ständigt på gränsen. -
Medlem · 58 inlägg 28 aug 2021 14:1228 aug 2021 14:12 #5
Golvvärmen i badrummet lär t.ex. bara ha överlevt ett par år. Hade det funnits garantier etc. så förutsätter jag att man hade nyttjat det. Nu kommer det få lösa sig med ett nytt badrum på sikt i stället.
När jag har tid och möjlighet så får jag ta över en seriös elektriker så får han/hon göra en bedömning.
Liknande trådar
-
Känns installationen fackmannamässig? Eller är den acceptabel?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hur bör/får man lämna elinstallationen vid försäljning?
Juridik -
Element 230v men el installationen verkar vara 2 fas
El -
Ska vi vara nöjda med den här luftvärmepumpsinstallationen, eller bestrida?
Värme allmänt -
Får elinstallationen för spisen verkligen se ut så här?
El