Målar om i ett rum och för spacklingen så tog jag bort doslocken och byter även kabelkanaler i taket. Jag är inte elektriker och vill helst inte pilla alls med elen. Men när jag står där och tittar så har jag ändå svårt att få ihop det jag ser med det lilla jag tror att jag har förstått. Kan någon kunnig förklara?
Hatten på jag har fingret på på bilden har en vit kabel som går till lampan. Den går in i lampan som fas (tändtråd). Men från brytaren så kommer den ju upp som blå. Man kanske får ha blå som färg på tändtråd men lyfter jag på locket till strömbrytaren så sitter den ju på L?
Förklaring till bilden. I dosan uppe till höger kommer kabeln från kopplingsskåpet, uppe till vänster kabel till taklampan och neråt till strömbrytaren.
Svaret jag vill ha egentligen är om det är en fackman som gjort det här? Har inte ägt huset så länge men blir lite förbryllad över den enligt prospektet ”nydragna elen”.
-
Medlem · 58 inlägg 28 aug 2021 11:39
-
Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 567 inlägg 28 aug 2021 12:04
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 21 567 inlägg
- 14 433 gillningar
- 1 108 bilder och filmer
28 aug 2021 12:04 #2Det är korrekt som det är gjort. Men det är bra att du reagerar för det är egentligen inte bra.
Man får använda blå ledare till andra ändamål om förväxling inte är möjlig och där ingen neutralledare finns.
Detta tolkas som att man får använda blå som tändtråd i kablar mellan (kopplings)dosa och strömbrytare. Det gäller kablar, inte FK i rör. Anledningen är givetvis att det inte tillverkas kablar med två ledare utan en blå part (förutom grön/gul). Den korta sträckan mellan dosa och strömbrytare anser man inte ska orsaka någon förväxlingsrisk, trots att det finns en blå neutralledare i dosan. Vanligen handlar det ju om utanpåliggande kabel vilket gör detta ännu tydligare. Du har infälld kabel av någon anledning, men...det får nog gå.