Jag har grävt mig ner till dräneringen och hittat tegelrör, och jag skulle nu förstås vilja se hur det ser ut inuti dem. Kan man ta loss ett rör mitt på "ledningen" utan att göra sönder det? Jag vågar inte ta i, med risk för att paja det.

Tack på förhand.

Det brukar vara rör med raka ändar som ligger nära varandra. Så det bör inte vara något problem att ta bort ett rör.

Och om man gräver upp de och ersätter men plaströr så kan man använda tegelrören till utmärkta vinställ eller sälja dessa. Släng inte!!
Jag lyckades rädda några åttkantiga som någon annan slängde på återvinningen.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ok, tack. Jag ska kolla imorgon.
Skälet till att jag frågar är att jag har för mig att jag läste nånstans någon gång att de är, eller kan vara, sammanfogade med nån slags distanser.
Det ska bli spännande att kolla imorgon i alla fall

De kan, beroende på när de lades på plats, ha en plastmuff i skarvarna. Om de har det kan det vara knepigt att få loss en bit i mitten.

Att döma av vad den tidigare ägaren sa så uppskattar jag det till att det är omdränerat runt 1990.

om du frilägger 4-5rör så kan du lyfta loss ett i mitten, då böjer alla sig tillräckligt för att plastmuffen ska lossa.

C corre skrev:
om du frilägger 4-5rör så kan du lyfta loss ett i mitten, då böjer alla sig tillräckligt för att plastmuffen ska lossa.
Kalas! Tack för tipset.

En annan grej:
Om jag har frilagt ett par meter och det visar sig att rören är igensatta och att jag kan spola rent dem, vilket är i så fall bäst: att lägga tillbaka tegelrören eller att skarva med en bit dräneringsrör i plast för att få bättre genomsläpplighet? Huset ligger intill ett berg, så jag får periodvis ett ganska högt vattentryck emot huset.

Jag antar förresten att man skall använda fiberduk även till tegelrör?

Tegelrör behöver inte markduk, det är själva tegelet som utgör filter.
Du bör ha kvar tegelrören mitt på, det blir en elak kant som kan störa spolning om du skarvar mitt på.

Min rekomendation isf är att byta en hel sida om du har det behovet.

Fundera på vilken yta rören har. Det finns ingen anledning till att tegelrör skulle ha mindre behov av duk än plastslang.

Tegelrören är nog tätare än markduk, därför behövs ingen sådan till tegelrör

Som jag har förstått det rinner vattnet mycket lättare genom plaströr än genom tegelrör?

Ok. Då har jag delvis missuppfattat hur tegelrören fungerar. Jag visste att en del av vattnet trängde igenom teglet och rann vidare, men trodde att tanken var att huvuddelen av vattnet letar sig in i springorna emellan rörbitarna.

Av de bilder jag har sett på nätet så uppskattar jag godstjockleken till cirka 15 mm, vilket borde betyda att det tar ganska lång tid för vattnet att tränga igenom röret. Detta i kombination med ett högt vattentryck från berget under flera dagar får mig att tro att det kanske helt enkelt är tegelrörens kapacitet som skapar problemen. När det har regnat under flera dagar så får jag ibland lite vatten på källargolvet. Hmmm...

Duken är inte för att hindra smuts att komma in i rören. Det är för att grus och rörens hål inte ska sätta igen sig. Tegelrören borde snarare ha högre risk att sättas igen tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.