Hej!
Jag håller på att dränera grunden på mitt hus. Har rätt nyligen flyttat in. Grunden har mindre puts släpp på insidan men är nog egentligen inte så farligt mycket fukt. Hur som helst ville jag göra det säkra före det osäkra.
Jag undrar över 3 saker om någon har lust att bolla lite idéer.
1. Plattan är gjuten på direkt på mark (60-tall) sen är väggarna uppmurde med lekablock och putsade. På en långsida har hantverkarna slipat bort en del av putsen. Dom säger att det inte behövs nån ny puts och tänker sätta isodrän och duken direkt på väggen. Är detta rimligt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är den ljusgrå ytan som är frilagd från putsen?
2. Den överliggande plastskyddet på isodränen saknade lutning bort från huset på vissa ställen. Den är som pressade uppåt och lutningen blir in mot huset istället. Så när det regna häromdagen så rann vattnet i av utan vatten samlades på kanten istället för att rinna av. Spelar det någon roll? Vad är standard?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
3. Offerten för hela jobbet var på nästan 300 000 kr för dräneringen runt hela huset. Då var inte den gjutna trappan med i offerten. Så rivningen av den tillkommer. Men när jag har betalt fakturan i jul för den dränering som är färdig hittills så är det fortfarande 6-7 meter kvar där dräneringen inte är färdigställd. Delen som inte är klar ser ni på bilden nedan. Företaget säger att den delen av dräneringen kommer på fakturan för trappan. Då den långsidan bara kan färdigställas i samband med att trappan tas bort. Vet inte riktigt hur man ska hantera detta. Då dessa metrar egentligen ska vara med i den första fakturan. Några tankar kring detta?
1. Ser ut att fortfarande var en putsad yta och inte lecablock.
När vi dränerade så putsade vi upp där putsen följde med asfalten, men där såg man gasbetongen.
2. hur är vinkeln då listen är nedtryckt (av jord)?
Tanken är att det ska rinna av den, men om det är tätat i skarvarna tror jag inte att det blir problem av att det ligger någon mm vatten på delar av den stundvis. Kommer det mer vatten så rinner det ju av.
3. Det låter väl rimligt att de bara har fakturerat för utfört arbete? Eller har de fakturerat totalbelopp enligt offert?
1. Okej, precis det sitter ett tunt lager puts kvar men dom har slipat ner ett par millimeter av färg och puts. Så funderade på om man inte ska återställa det till det ursprungliga skicket.
2. Nä tror inte den trycks ner särskilt mycket. Vad jag kan se så behåller den vinkeln trots jorden. Ja dom har tätar men dom har lagt tätningsmassa när det var minusgrader ute. Så jag undrar hur bra den håller.
3. Nä dom har fakturerat totalbeloppet enligt offert.
Det är 144 kvm. Men långsidan är ca 17 m och gaveln 6,5
Har du redan betalt hela fakturan så är det gjort, det är klokt att betala för arbete som är utfört och kunna hålla på en del av betalningen och man hamnar i tvist eller arbetet drar ut på tiden.
Gäller den accepterade offerten dränering av hela huset exklusive rivning av trappa så ska du inte betala mer för det. Tycker ni olika så hade jag varit mån om att deras åsikt inte var oemotsagd samtidigt som jag hade övervägt att se till att de blev klara och inte höll avslutandet av arbetet som en hållhake mot dig.
Har du redan betalt hela fakturan så är det gjort, det är klokt att betala för arbete som är utfört och kunna hålla på en del av betalningen och man hamnar i tvist eller arbetet drar ut på tiden.
Gäller den accepterade offerten dränering av hela huset exklusive rivning av trappa så ska du inte betala mer för det. Tycker ni olika så hade jag varit mån om att deras åsikt inte var oemotsagd samtidigt som jag hade övervägt att se till att de blev klara och inte höll avslutandet av arbetet som en hållhake mot dig.
Tack för rådet! Ja jag får väl avaväga lite där hur man ska gå vidare. Men ja jag tänkte ta upp det med dem i veckan.