Byggahus.se

Är dräneringen och isoleringen felaktigt utförda (Betongplatta på mark)

1. kramfors
    Medlem · Halland · 216 inlägg

kramfors

Medlem
    Hejsan forumvänner. :):):)

I mitt entreprenadkontrakt (i anslutning till ABS 09) för uppförande av enbostadshus har generalentreprenören åtagit sig att utföra bland annat "markarbeten" och grundläggningsarbeten.

2 st frågor har jag funderat över ett tag. Jag vore jättetacksam för synpunkter. Är jag bara en "grining gubbe" eller har jag rätt och borde kunna kräva att arbetet utförs på ett annat sätt?

1) På ritningen för grunden som kommer från hustillverkaren (platta på mark) finns en markisolering runt hela plattan, en sk randisolering som ska förhindra tjälnedträngning i marken. Denna isolering ska dimensioneras "enligt klimatzon". Jag bor i klimatzon 3. Entreprenören har helt struntat i att lägga någon randisoleringen med motiveringen att "det inte behövs här", "det är så milt ändå" och att "det brukar vi aldrig göra".

2) Ovanför dräneringsslangen ligger ett lager med dränerande grus. Sen har man fyllt upp till färdig markhöjd med lite av varje, man har tagit det material som man man haft tillgängligt. På några sidor har man lagt på kross 0-16 som innehåller mycket finkornigt material. Det ligger alltså ingen markduk emellan materialen. Jag är ingen byggare, men för mig känns det som om det är risk att dräneringen kommer att slamma igen med tiden då det finkorniga materialet man toppat med letar sig ner mot dräneringsslangen.

Vad har jag rätt att förvänta mig?

2. Locke
    Medlem · Västra Götaland · 1 311 inlägg

Locke

Medlem
    Begär att en förbesiktning utförs av de berörda arbetena. Hur entreprenören "brukar göra" är inte relevant.

3. V
    Medlem · Sthlm · 342 inlägg

Videonisse

Medlem
    Vet inte ang 1 men för punkt 2 skall definitivt dränröret ha skydd av markduk innan grus/jord läggs på.

När det gäller material så är det väl under och på sidorna av dränröret som det är viktigt med tvättad makadam. Fyllningen ovanför bör däremot inte vara dränerande eftersom dagvattnet från markytan då riskerar gå rakt ner i dräneringen.

4. G
    Lösvirkesbyggare · Domsjö · 3 265 inlägg

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Angående ransisolering så tycker jag inte att den kan avfärdas för att det skulle vara "milt" i Kramfors, det är bara nonsens. Det är markförhållandena som avgör om det behövs eller inte, finns inget tjälskjutande material under grunden så finns inget behov av randisolerig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.