Fairlane
M maxmsm skrev:
Jag laddade hem en app från play butiken till en tom mobil för att kunna flyga med min drönare och det funkade inte, jag tog hjälp av en kompis om jag hade gjort något fel, kompisen fick samma problem men när man gick ut på DJI´s hemsida och laddade ner där då var det inga problem av någon underlig anledning.
Laddade du ner appen på tillverkarens egna sida istället för PlayButiken?
Om det var så är det väl ganska klart att det är olika versioner. En anledning skulle såklart kunna vara att den på hemsidan innehåller saker som inte är godkända på PlayStore, vilket kan vara av säkerhetsskäl.

Det jag är lite oklar över är hur du lyckas ladda hem appar till telefonen när du har WIFI och mobildata avslaget.

• Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Laddade du ner appen på tillverkarens egna sida istället för PlayButiken?
Om det var så är det väl ganska klart att det är olika versioner. En anledning skulle såklart kunna vara att den på hemsidan innehåller saker som inte är godkända på PlayStore, vilket kan vara av säkerhetsskäl.

Det jag är lite oklar över är hur du lyckas ladda hem appar till telefonen när du har WIFI och mobildata avslaget.
Det var som jag skrev en tom mobil, rensad på all info och inget sim-kort och används bara till drönarflygning via wifi.

Om du läste svt artikeln jag länkade till så kan google anklagas för det mesta utom ärlighet.

D Dilato skrev:
Jo, det var ju just det som var poängen, du använder Android men litar inte på Google..🤔
vem fan litar på google

• Älska
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M maxmsm skrev:
Det var som jag skrev en tom mobil, rensad på all info och inget sim-kort och används bara till drönarflygning via wifi.
Ok, missade att det var en tom mobil. Men det är väl inget märkligt i sig att två olika versioner av en viss programvara fungera olika?
M maxmsm skrev:
Om du läste svt artikeln jag länkade till så kan google anklagas för det mesta utom ärlighet.
Nu läste jag artikeln. Den handlar alltså om att Google slutit avtal med olika företag för att få konkurrensfördelar. En dom som förmodligen kommer överklagas, så var vi hamnar i slutändan vet vi inte.

Just den domen hanterade alltså inte användes personliga information, utan på inner lite om när Microsoft inte fick skicka med Internet Explorer som enda webbläsare eller inte fick sätta Bing som sökmotor utan att ge användaren möjlighet att välja (enkelt).

Nej, jag tror inte allt gott om Google, tvärtom så försöker jag hålla min information för mig själv i rimlig mån. Problemet är ju att om vi vill kunna kommunicera med andra så får man ta vissa nackdelar, oavsett om det är Apple, Google, Microsoft, Kinesiska staten etc.

Jag vill till exempel kunna skicka MMS med min telefon och kan då inte slå av precis allt.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
4774
MrJay MrJay skrev:
Bästa lösningen. Fungerar utan el, är teknik och operatörsoberoende samt framtidssäkert… 👌

[bild]
Nissens Nissens skrev:
Jag var otydlig. Mycket av Googles verksamhet handlar om att samla in information om sina användare.

Man skall nog läsa det finstilta innan man godkänner access för Google… läste du länken man postade i tråden? Det är bara ett exempel…

Att Google får jobba som de gör samtidigt som man misstänkliggör Tiktok är minst sagt märkligt.
Men Microsoft och Appel är ju precis likadana där Google faktiskt är bäst av de tre pga ens egna rätt att besluta vad som delas och till vem och hur. Jag har använt alla tre, mycket så det är iaf min åsikt. Utan att behöva roota eller något annat.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
4774
kisumisu kisumisu skrev:
Roligt när ni pratar om kinalurar när i princip allt tillverkas i Kina.
Programvarorna i princip enbart USA...😂

Kan däremot hålla med att man får det man betalar för. Även om inte det heller alltid stämmer ur hållbarhet. Använde min billiga Motorola i 6år. Men där var just problemet med internlagring bara 16gb.

Nu har jag en Kinalur (Kinesiskt märke Oneplus) som kostade 6000kr 😂 dock väldigt nöjd med den, speciellt kameran och att laddning tar bara ca 20minuter. 256GB internlagring, håller nog någorlunda att man får plats för uppdateringar och nya appar.

Roligt också att mobilerna är så efter med internlagring. Min gamla Nokia N900 hade 32gb internlagring år 2009.
16gb var länge en standard.

Men man kan ju tycka att idag borde det vara 1TB standard och mer för internlagring. Men lurarna är väl för att bytas vartannat år, tom säljaren försökte sälja mig en 128gb lur "det räcker"....
Du med 😀. Inte rädd för kineser heller, så jag har oxå One+.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
4774
returen returen skrev:
vem fan litar på google
Beror på vad du menar med "lita på"... Jag litar på att Google spararar allt i min mobil och inte verkar dela något om mig eller mitt innehåll till någon annan än sig själva. För insamling sker främst för reklam , personanpassad sådan. Eftersom jag då valt bort personanpassad reklam och inte heller får det så litar jag på Google. Eller så tycker google att mitt liv är för ointressant för att dela 😉.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Nissens
4774 4774 skrev:
Men Microsoft och Appel är ju precis likadana där Google faktiskt är bäst av de tre pga ens egna rätt att besluta vad som delas och till vem och hur. Jag har använt alla tre, mycket så det är iaf min åsikt. Utan att behöva roota eller något annat.
Vad har Microsoft och Apple blivit fällda för?
Google verkar nästla sig in överallt känns det som…

Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Menar du inom något specifikt område?

Både Apple och Microsoft har fällts i liknande mål, där de snedvridet konkurrensen.

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
4774
Nissens Nissens skrev:
Varför har eu inte stämt menar du antar jag? Men det har de åtminstone flaggat för flera stämningar och om jag minns rätt, även gjort så mot Apple oxå. Även microsoft är jag relativt säker på. Men som jag skrev, det hela bygger enligt er att man ska "lita på". Det resonemanget är främmande för mig . Vem någonsin kan du lita på till 100%? ....Inte ens dig själv

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Nissens
4774 4774 skrev:
Varför har eu inte stämt menar du antar jag? Men det har de åtminstone flaggat för flera stämningar och om jag minns rätt, även gjort så mot Apple oxå. Även microsoft är jag relativt säker på. Men som jag skrev, det hela bygger enligt er att man ska "lita på". Det resonemanget är främmande för mig . Vem någonsin kan du lita på till 100%? ....Inte ens dig själv
Nej, jag menade det jag skrev. Det är skillnad på att bli stämd och att bli fälld.

Nej, man kan inte lita på någon, och just Google känns verkligen svajigt. I mina ögon är de inte bättre än Tiktok.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Givetvis

Man godkänner inte access för Google utan för enskilda applikationer, så du är lika otydlig fortfarande.
Ojdå, du vill missförstå. Med ”Google” menar jag förstås allt som ingår i deras verksamhet oavsett vilken app eller något annat de gör.
Fairlane Fairlane skrev:
Lösningen är ju enkel om man inte litar på Googles app, ladda hem en annan app som kan radera filerna. Den appen kommer ställa exakt samma fråga, om den får tillgång till filsystemet.
Det är inte många som arbetar så systematiskt som Google. Varför ser man Tiktok som en säkerhetsrisk men inte Google? Tror du att jänkarna alltid vill oss gott?
Fairlane Fairlane skrev:
Nej jag läste inte den, men kan ana vad det står.

Det tycker inte jag personligen. Vi brukar tala om tre länder när det kommer till spionage, Ryssland, Kina och Iran. Sen sker såklart spionage från USA, Tyskland, Storbritannien, Indien etc, det vet vi också. I väst är vi mer oroade av att känslig information hamnar i något av de tre första länderna, medan man i exempelvis Kina inte har något problem alls med Kinesisk övervakning/spionage, men förbjuder en massa saker från väst, exempelvis massor från Google.
Jänkarna har mer koll än vad du tror…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag delar helst inte med mig information om mig själv mer än nödvändigt, men får jag välja mellan att det hamnar hos Google eller hos Kinesiska staten så väljer jag Google.
Ja, det står dig fritt. För mig personligen spelar det ingen roll, jag tror varken att den ena eller andra sidan bryr sig om mig.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag menade det jag skrev. Det är skillnad på att bli stämd och att bli fälld.

Nej, man kan inte lita på någon, och just Google känns verkligen svajigt. I mina ögon är de inte bättre än Tiktok.
Jo men vad är det som är svajjigt med Google? Utmärkta tjänster till ett bra pris.
https://one.google.com/about/plans?g1_landing_page=0
Har du något speciellt som du inte vill att Google ska se?
Sen har då Google en utmärkt säkerhet via sin tvåstegsautentisering.

Tik-tok har en massa kod som inte hör hemma i dagens mjukvara som diskuteras i världen.

Majoriteten av oss användare har knappast något att dölja eller är av intresse för någon annan, så jag funderar inte så mycket utan använder Google, Microsoft, etc, till det jag behöver.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Majoriteten av oss användare har knappast något att dölja eller är av intresse för någon annan, så jag funderar inte så mycket utan använder Google, Microsoft, etc, till det jag behöver.
Jo jag gör dito men har valt att betala Google för deras lagring i molnet.
Sen förefaller Microsofts lösning även vara ett bra val.
https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/onedrive/online-cloud-storage?market=se

Eller om man är iPhone användare att betala för iCloud.
https://support.apple.com/sv-se/108047

Får ofta hjälpa bekanta med deras havererade datorer, plattor och mobiler och det är ju en ren tragedi om alla foton inte finns längre.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.