Husägare
· Skåne
· 1 460 inlägg
Det är nog svårt att undvika och beror väl på att programmet som ska radera bilderna måste be telefonen om lov att göra något med kortet. Eftersom telefonen inte får fatta sådana beslut själv frågar den dig om tillåtelse.
Egentligen vettigt för annars kan vilken skum app som helst läsa minneskortet bara för att det råkar sitta i din telefon, oavsett om det är ditt kort eller inte.
Egentligen vettigt för annars kan vilken skum app som helst läsa minneskortet bara för att det råkar sitta i din telefon, oavsett om det är ditt kort eller inte.
Det är appen Google Foto som frågar DIG om DEN får ta bort bilder.
Hade du använt en annan app typ filhanterare hade det varit DEN som frågat.
Detta är en säkerhetsgrej att appar inte får access utan att antingen fråga eller att du via en inställning gett appen behörigheter minst en gång.
Hade du använt en annan app typ filhanterare hade det varit DEN som frågat.
Detta är en säkerhetsgrej att appar inte får access utan att antingen fråga eller att du via en inställning gett appen behörigheter minst en gång.
Grejen är den att jag har aldrig fått upp detta när jag har raderat min bilder tidigare, nu kopplade jag in mobilen i en ej uppkopplad dator och raderad vad jag ville utan att ge gååggel något tillstånd.D Dilato skrev:
Ger man gååggel en lillfingernagel så ryker hela armen kanske....
Använder du Google Photo för att titta på bilderna som du ska radera?M maxmsm skrev:
Jag klickar på symbolen för bilder(en fläkt med rött, blått,grönt och ett gult fläktblad) och tittar på bilderna där, i detta fallet hade jag tagit en ganska humoristisk film som jag skulle skicka till en kompis och skulle radera ett par bilder i samband med detta när jag fick upp detta kravet.U Utdelning skrev:
Valmöjligheten har nog alltid funnits, bara att den är "opt out" - de förinstallerade google-apparna har en mängd fördefinierade behörigheter.J Jensa86 skrev:
Det var lite invecklat resonemang, har du någon gång läst igenom vad du godkänner när du ska börja använda gååggels tjänster i en ny dator?J Jensa86 skrev:
Du använder Google Photo (röd,blå,grön och gul) appen för att titta på bilderna. Då är det fullt rimligt att appen behöver behörighet till minnesplatsen och tillåtelse att radera bilderna eftersom de finns sparade utanför appen på ditt minneskort.M maxmsm skrev:
Vill du slippa detta meddelande så får du radera bilderna direkt från minnesplatsen istället för att göra det genom tredje part.
Vill du känna dig mindre styrd av google får du sluta använda deras tjänster och appar.