Köpte fönster och montering av ett fönsterföretag.
Era fönster, så de bör ju monteras enligt detta: https://erafonster.se/wp-content/up...sanvisningar_Inwido_ERA-fönster_180706-1.pdf

Drevningen tycker jag inte verkar rätt utförd.
Insidan
Isolering runt ett fönster med synlig drevning i väggen, där placeringen ser slarvig och ostrukturerad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsidan
Slarvigt plåtjobb och dålig drevning vid fönstermontering, tumstock visar lucka.
Skapa konto

Tar man en tumstock så går det att sticka denna rakt igenom.
Eftersom det inte är någon sida som är "fast", så blir det ju bara slappt sladdrigt drev. Blir ju inte packat så att säga.
Kan väl omöjligt vara rätt?

Kollar jag i monteringsanvisningen så får jag inte heller det till att det skulle vara rätt.

Vad säger ni om detta plåtarbetet?
Närbild på ett fönster med plåtarbete, där plåten ser slarvigt monterad ut vid nedre kanten mot murverk.
Skapa konto
Närbild på en slarvigt monterad fönsterkarm med synliga mellanrum och sladdig drevning, ifrågasatt plåtarbete.
Skapa konto

Ser väldigt slarvigt ut i mina ögon.
Fönster jag fått bytt vid annat tillfälle och där plåten gjorts av annan hantverkare ser mycket bättre ut.

• Någon pekar på ett dåligt utfört plåtarbete runt ett fönster, monterat mot en tegelvägg, vilket upplevs som slarvigt och felaktigt drevat.
    Skapa konto
Det är helt klart dåligt montage, det saknas i första hand bottenlist plus mjukfog den fungerar som diffusion spärr på den varma sidan. Det är bara att göra om och göra rätt!
Just vid fäst skruvar missas det och man kan se ut.
Du har allt i bilderna!

• Gilla
Mortsken
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är helt klart dåligt montage, det saknas i första hand bottenlist plus mjukfog den fungerar som diffusion spärr på den varma sidan. Det är bara att göra om och göra rätt!
Just vid fäst skruvar missas det och man kan se ut.
Du har allt i bilderna!
Tack så mycket!

Nu är jag en hemmapulare, men det måste nog finnas nått som hindrar att luft obehindrat kan vandra från utsida till insida, eller tvärtom genom isoleringen. En bottningslist/fog som är tät. Eller en speciell tejp som jag själv använt mig av. Sen brukar man köra en drevremsa som man viker och petar in med nått verktyg

Drevet ska inte vara packat.
Det kanske inte är klart på insidan? Tejp eller mjukfog ska dit.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Drevningen ska, som sagts, inte vara packad. Den ska vara lös och fluffig för att isolera bäst. I övrigt är det inte färdigt invändigt. Det kommer tätas med smygar och lister. Men det får även gärna sitta någon plast/tejp.
Plåten ser i övrigt korrekt ut.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
T Tjrex skrev:
Drevet ska inte vara packat.
Det kanske inte är klart på insidan? Tejp eller mjukfog ska dit.
De menar att de är klara här.
Fönstersmygen ska jag fixa till senare.

Även om det inte ska vara packat, så här i röda området känns det väl luftigt kan jag tycka.
Bild på ett fönster där isoleringen är ofullständig och en röd cirkel markerar ett luftigt område.
Skapa konto

Bottningslist på insidan ska det väl ändå vara?

Exempel på plåt som är på andra av våra fönster.
Vilket i mina ögon ser mycket bättre ut.
Nära bild av vit fönstersmyg med mellanrum mot väggen, smutsfläckar synliga på ytan.
Skapa konto

A
M Mortsken skrev:
Köpte fönster och montering av ett fönsterföretag.
Era fönster, så de bör ju monteras enligt detta: [länk]

Drevningen tycker jag inte verkar rätt utförd.
Insidan
[bild]

Utsidan
[bild]

Tar man en tumstock så går det att sticka denna rakt igenom.
Eftersom det inte är någon sida som är "fast", så blir det ju bara slappt sladdrigt drev. Blir ju inte packat så att säga.
Kan väl omöjligt vara rätt?

Kollar jag i monteringsanvisningen så får jag inte heller det till att det skulle vara rätt.

Vad säger ni om detta plåtarbetet?
[bild][bild]
Ser väldigt slarvigt ut i mina ögon.
Fönster jag fått bytt vid annat tillfälle och där plåten gjorts av annan hantverkare ser mycket bättre ut.
Det ser ut som att du har haft ohyra där, Pålacker?
Drevremsan har jag fått lära mej att man håller upp den med snittytorna åt sidorna och trycker in den på mitten så att den viker sej när den slinker in, man kan använda en vinkelhake eller en bredspackel när man gör detta.

maxmsm skrev:
Nä.

maxmsm skrev:
Drevremsan har jag fått lära mej att man håller upp den med snittytorna åt sidorna och trycker in den på mitten så att den viker sej när den slinker in, man kan använda en vinkelhake eller en bredspackel när man gör detta.
Det är så jag också trott att det ska vara.
Då flyttar det inte bara sig i sidled på samma sätt heller känns det som.

A
M Mortsken skrev:
Nä.

Det är så jag också trott att det ska vara.
Då flyttar det inte bara sig i sidled på samma sätt heller känns det som.
Reklamera allt innan de går vidare.

maxmsm skrev:
Orsaken till att man gör så, är att det nästan är enda sättet när fönstrena redan sitter på plats. Det är emellertid långt ifrån det bästa sättet. Man har väldigt liten kontrollt över hur väl man fyller med isolering, samt hur hårt det blir. I 9 fall av 10 blir det för hårt packat. Ett bättre sätt är att lägga drevremsor innan fönstret sätts dit. Det är sannolikt vad de gjort hos TS.

A AG A skrev:
Orsaken till att man gör så, är att det nästan är enda sättet när fönstrena redan sitter på plats. Det är emellertid långt ifrån det bästa sättet. Man har väldigt liten kontrollt över hur väl man fyller med isolering, samt hur hårt det blir. I 9 fall av 10 blir det för hårt packat. Ett bättre sätt är att lägga drevremsor innan fönstret sätts dit. Det är sannolikt vad de gjort hos TS.
När de sa att de var klara kände jag att det tydligt drog in. Så jag påpekade detta, och de gick då in och tryckte in mer drev på lite olika ställen.
Om de. Om de satte dit drevremsor innan har jag ingen aning om.
De sa att de normalt bara använde skum.

Bottningslist eller tejp ska det inte vara.

Man viker in drevremsan från yttersidan och sätter foder. Sedan in med en remsa till inifrån och så dit med foder inifrån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.