Byggahus.se

Är detta verkligen godkänt?Inkoppling av toalett vid stambyte

1. B
    Medlem · 7 inlägg

Blandskog

Medlem
    Hej,

min bostadsrättsförening har anlitat entreprenör som stambyter fastigheten. Idag har VVS-killarna kopplat in rören, inför ingjutning i nytt golv.

Jag är lite orolig för deras lösning, som jag förstått det är deras installation inte godkänd, och kommer framförallt orsaka problem med stopp.

Som ni kan se nere till höger är toalett inkopplad med ett T-rör (90 gradersvinkel). Ovanför toalett är avlopp till handfat, och ovanför det golvbrunn. Röret som går upp till vänster är tvättmaskinsavlopp.

Jag skulle behöva forumets hjälp här. För det första - är detta godkänt (och en bra lösning), och för det andra , om det inte är godkänt - finns det regelverk etc jag kan visa byggledaren? Jag vill undvika att hamna i situationen "jobbig bostadsrättsinnehavare tror han kan VVS", utan jag behöver ha sakliga argument / referenser till regelverk/branschpraxis.

2. H
    Medlem · Dalarna · 1 796 inlägg

HSP

Medlem
    Ser ut att fungera.
    Nu ser jag inte om rören har fall åt rätt håll mm.
    Men röret till tättmakinsavloppet skulle jag ha dragit snett över golvet istället för att dragit det i vinkel.
    Svårt att se på bilden men tycker det ser ut som ett riktigt t-rör för toalettstol.
    Skulle även ha gjutit fast brunnen samt tvättmakinsavloppet innan golv gjutningen med de är väl inte klara änn för gjutning...

Alternativet hade kunnat vara att dra ut stammen snett (45grader) i rummet för att kunna använda 45graders förgreningar till toalettstol sedan gå ner till 75rör och vinkla det 45grader mot golbrunnen och anväda 45graders avstick till handfat och tvättmaskin.

3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Tycker det ser ut som 45 från toan går till höger , 90 rakt T inte bra , smårören borde lyftas lite för bättre fall , men vi är inte där , sen lite olika hur man tänker dragningar , men funkar säkert

4. J
    Medlem · stockholm · 3 581 inlägg

JohanLun

Medlem
    Utan att vara kunnig i området, men läskunnig iallafall så hänvisar jag till att läsa säkert vatten eller googla, så hittar man att detta nog inte är en lysande idé precis som du tycks ha kommit fram till själv... Det konstiga är ju att de som jobbar med det tycker iden är lysande...

Men jag gissar att rörmokarn inte skulle dra så i sitt eget badrum, men i ditt så slipper han antingen rensa avloppet när det blir stopp alternativt får han betalt för att göra det... :)

https://omvarldsbevakning.byggtjanst.se/artiklar/2012/juni/anslutning-av-grenror-till-wc/

http://www.sakervatten.se/download/338-7CAFDA86A218A5699FEF90691A6099D7/Branschregler-20111.pdf avsnitt 2.3.3

5. S
    Medlem · Västernorrland · 6 164 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Det fungerar. Olämpligheten att ha en sådan anslutning för toan hade varit värre om det inte funnits något före. Nu kommer det ju vatten spolandes från flera håll och gör förbi toan. Ingen större risk att något blir ståendes alltså.

6. J

JohanLun

Medlem
    har för mig jag läste nån tråd om detta (jag drog om lite avlopp i källaren för ett tag sen och plöjde då ett antal trådar innan) där någon med liknande koppling fick sk-t som spolades åt fel håll in i vattenlåset för golvbrunnen...

Utan att vara kunnig i detta, men med normal ingenjörsanalys, skulle jag personligen lagt "stammen" innanför, kört en böj enl rekommendation från toan, sen ansluta toan till stammen med en korrekt böj som riktar vattenströmmen i rätt riktning, liggande ned. Minsta modifikation torde iallafall vara en anslutning med "böj" mot bara en T-anslutning där toan går in i stammen...
    Typ:

7. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 423 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Som BRF innehavare har du inte så mycket at säga till om. Det är helt upp till föreningen och styrelsen att ha åsikter om det jobb de beställt. Det blir inte heller ditt problem, varken nu eller i framtiden då stammarna är föreningens ansvarsområde. Detta gäller även ev stopp i avloppen så länge som stoppet inte sitter ovan golv.

8. D
    Besserwisser · E · 14 991 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det går ju inte, det står ju en hink där....

Redigerat 14 sep 2017 14:48
    • Laddar…
  9. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 856 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    "Det blir inte heller ditt problem" ett ganska teoretiskt resonemang. Om arbetet utförs felaktigt så att badrummet krånglar eller i värsta fall måste göras om drabbas man naturligtvis som bostadsrättsinnehavare av de olägenheter detta medför.

Även om det är "föreningens ansvarsområde" så är man som bostadsrättsinnehavare en medlem i denna förening och resonerade alla medlemmar som att det är "föreningens ansvarsområde" blir det svårt att få en fungerande bostadsrättsförening.

• Laddar…
  10. B
    Medlem · 7 inlägg

Blandskog

Medlem
    Tack för alla svar!

Jag skulle fortfarande behöva ett regelverk/praxis att hänvisa till, då vi ju verkar hyfsat överens om att nuvarande lösning är fel.

11. K
    Självbyggare · Skåne · 2 375 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Du fick rätt bra länkar till regelverken som gäller med svar från expertis i JohanLuns inlägg ovan.

Det är lite lurigt precis som expertsvaret antyder. Säkert vatten figur 3,2,4 h:
    "Spillvattenledning från WC-stol ska
    anslutas till liggande samlingsledning
    (L) med grenrör α ≤ 45°."

Enligt expertsvaret ska ovan tolkas som att: "en WC-stol inte får anslutas vertikalt till en liggande ledning medan det däremot är en acceptabel lösning för ett tvättställ."

Där ser det ut som att WC-stol ska anslutas med en böj och sedan liggande till ledningen. Själv har jag gjort lite i stil med TS-hantverkare men med en 45 graders böj till ett stående 45 graders t-rör enligt bild 3.2.4 a.

"Stående samlingsledning (S) ska anslutas
    till liggande samlingsledning (L) med
    grenrör med vinkeln α ≤ 45°"

Det handlar alltså främst om teoretiska spörsmål om man kan koppla toaletten rakt uppifrån till en liggande samlingsledning. Men att göra det med en 90 graders vinkel är solklart fel!

Edit: Det är bra med sådana här forumdiskussioner där man får tänka till lite. Jag har inte byggt in min lösning så jag kanske fortfarande kan ändra den.

Redigerat 14 sep 2017 15:19
  12. J

JohanLun

Medlem
  13. K
    Självbyggare · Skåne · 2 375 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Jag tycker inte att de kom fram till något av värde i den tråden. Du (JohanLun) gjorde ett bra inlägg där om att man hade velat ha ett horisontellt avstick istället för att låta toaletten gå uppifrån direkt på den liggande ledningen, som du även skrivit i denna tråden - vilket även verkar vara experternas råd och tolkning av säkert vatten.

I tråden i länken verkar det vara en allmän uppfattning att det räcker med att ha ett 45 graders T-rör vilket även var min tanke för en timme sedan...

I TS fall är det inte någon risk att hen får bajs i golvbrunnen utan fallet ser ut att vara tillräckligt. Frågan är om det finns risk för stopp och propp under toalettstolen och om den risken är tillräckligt stor för att rörmokaren ska tvingas göra om och göra rätt...

Det är egentligen märkligt att det säljs rör som detta om det inte är en rekommenderad eller tveksamt godkänd lösning:
    https://www.evbutiken.se/vvs/avloppsdelar/wc-grenror-88-5-gra

14. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 433 inlägg

PNO

Medlem
    Jag blev tvungen att använda en sådan toaanslutning för att inte behöva såga sönder hela bjälklaget när jag byggde om ena badrummet i huset. Det har fungerat bra, förmodligen för att det alltid kommer en liten spolning efter från handfatet som sitter uppströms toaletten. Det hade varit värre om det bara var exempelvis avluftning eller golvbrunn uppströms, som rimligen inte alltid används i samband med att toaletten används. Så jag är glad att dessa toa-T-rör finns, även om det är en andrahandslösning. Kanske är det så här med, att det är olämpligt att bila mer till vänster om röret i bild, och man därför tvingats till denna lösningen.

Toa-T-rör ser för övrigt normalt ut som t-röret i inlägg #6 vad gäller formen, men med en toaanslutning uppåt istället för en vanlig 110mm muff. Ser TS rör inte ut så skulle jag vara mer orolig.

15. J

JohanLun

Medlem
    Det är ju inte kul med stopp i avloppet, så jag skulle ju personligen satsa på en så optimal lösning som möjligt, men måste det sista röret tas till, skulle iallafall jag se till att ha ett riktigt ordentligt fall så det iallafall inte spolar upp papper och annat som inte rinner åt rätt håll sen... T-rör och näst intill bakfall mot en sällan använd brunn kanske är det värsta fallet av alla...

Det hjälper föga att säga att ansvaret är entreprenören eller BRFens när man står där en fredagkväll med middagsgäster och tokstopp i enda toan... Om det varit så enkelt att flytta några rör för att få till det enl rekommendation i säkert vatten... (I TS fall ser det ju ut att finnas plats om man möblerar om bland rören?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.