Byggahus.se

Är detta verkligen ett korrekt tilluftsdon?

1. M
    Medlem · Nivå 11
    Jag har till vår nybyggda villa i passivhus-stil, köpt både FTX-aggregat och "komplett sats" med rör och don från ett företag. Nu blev det inte så komplett som det var tänkt, utan jag fick tjata många gånger om att få alla delar som behövdes, men det är en annan historia.

Frånluftsdon gav han mig vanliga "snurrande tallrikar". Men som tilluftsdon fick jag sådana här (ursäkta dålig bild):

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    tilluftsdon.jpg

Han menar att den yttre skivan går att skjuta ut och in och på så sätt regleras luftmängden. Det följde också med en skumgummiring med öppning som om man lade den innanför tallriken så skulle luftflödet gå att styra åt ett håll.

Jag anlitade en annan kille för att göra injusteringen i huset, och han var kritisk till dessa don. Dels för att de inte har ngn vettig justeringsmöjlighet. Dels för att man brukar ha tilluftsdon med en viss kastlängd och inte sådana här som sprider åt sidorna. Dessutom löper man stor risk att få smutsiga väggar.

Vad säger ni som har erfarenhet? Bör jag byta dessa, och i så fall till vadå?

2. T
    Medlem · Nivå 9
    Byt dem. Det är tänkt att det ska sitta en tilluftslåda bakom det donet som man kan reglera flödet med.
    Man kan säga att du har fått ett halvt don. Sen är det även tänkt att det ska sitta i taket.

Beroende på luftflöde kanske ett sådant här faller i smaken.
    http://www.flaktwoods.se/dcbbc465-ce46-43a4-9e58-40ea49b42764

3. M
    Medlem · Nivå 10
    Fick du generellt tilluftsdonen i väggen eller är detta ett enstaka exempel? Vettiga väggdon som är "estetiskt korrekta" är svårt att hitta. Blir lätt kontor över det hela

4. M
    Medlem · Nivå 11
    Jag har själv gjort all rördragning och av rent praktiska skäl så blev det en del vägg och en del tak. 3 stycken ur vägg och 6 stycken i taket. Fick samma don till allt oavsett, har tappat förtroendet för denna konsult som ni förstår. Kommer ej kunna få nåt annat av dem heller, men är beredd att köpa rätt grejer nu.

Kraven är att kunna justera på ett korrekt sätt och att få en don som kastar ut luften och inte sprider den rakt in i väggen (smutsrisk med svarta ringar brukar väl bli följden). Vad som är snyggt är däremot svårt att definiera. Tycker Tjoas exempel från fläktwood är ok ändå. Men visst skall jag ha olika i tak och vägg?

5. M
    Medlem · Nivå 10
    Du ska generellt ha olika i vägg och tak om du inte accepterar att tex ett väggmonterst don kastar all luft längs väggen. Ett väggdon ska som du säger generellt kasta ut luften med viss spridning rakt ut i rummet. Vettiga don oavsett typ ska inte generera direkt några ringar utan klara sig med en lättare årlig avborstning

6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    • Laddar…
  7. FG
    Medlem · Nivå 9
    Det är nog inte nödvändigtvis fel att sätta ett don som kör luftflödet åt sidan, utan det beror förmodligen på rummet. Man får fundera på vilket som är mest lämpligt helt enkelt. Lindab Airy kör också luften åt sidan. För övrigt tycker jag att Halton har en del estetiskt tilltalande don.

http://www.lindab.com/se/pro/products/pages/airy.aspx

8. H
    Medlem Nivå 5
    Jag hade frånluftsdon Elegant VT-100 från system air. Problem med blåsljud från dem i mitt system, och när jag testade att byta till Lindab Airy blev det mycket bättre ljudnivåer. Överlycklig. Så jag rekommenderar dem.