Byggahus.se

Är detta tillåtet?

1. K
    Medlem · 6 inlägg

Kofoten

Medlem
    Jag har tänkt mig att lägga in klinker och golvärme i hallen. Problemet är att jag just nu har en plastmatta som vägrar släppa efter att ha suttit sen 1976. Det är ju ett helsicke att få bort hela mattan och alla limrester utan riktiga maskiner, därför funderade jag över saken och kom på att jag kan ta bort så mkt som möjligt av plastmattan (betong under) och sedan lägga på ett lager flytspackel ovanpå och sen lägga värmeslingorna på det. Frågan är bara om detta är tillåtet? Jag tänkte mig att lägga ett inte alltför tjockt lager flytspackel att täcka eventuella rester eftersom jag inte vill få upp golvet för mkt. I värsta fall får jag väl lägga mig med färgskrapan och jobba ett par dagar... Tacksam för alla svar jag kan få!

2. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Re: Är detta tillåtet?

Tillåtet o tillåtet, det är ju ditt hus. Dock skulle inte jag rekommendera det. Plastmattan kommer sannolikt att krackelera under flytspacklet och detta bidrar till dålig vidhäftning. Detta i sin tur leder till att flytspacklet o klinkern lossnar från underlaget.

Jag hade lagt ett par hunddagar och jobbat med att få bort allt som heter plastmatta. Alternativ kan du lägga gips på hela rasket, men det fungerar bara om du kan få det garanterat sviktfritt.

3. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Det är stor risk för sprickor om du inte tar bort plastmattan.
    Golvläggarna har en särskild maskin som underlättar betydligt för att ta bort gamla plastmattor. Maskinen har en varm kniv som hyvlar bort mattan. Försök få tag på en sådan.

4. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 110 inlägg

Immobil

Medlem
  5. K
    Medlem · 6 inlägg

Kofoten

Medlem

Man får tacka för alla svar jag fått! Det vore ju faktiskt dumt att riskera att förstöra golvläggningen genom dåligt underarbete så jag får väl ta och sätta igång med att hacka och skrapa.

6. K
    Medlem · 6 inlägg

Kofoten

Medlem

Mina framsteg...

Hallå igen!
    Har börjat slita i mattan och det översta lagret lossnar hur lätt som helst, och under det blir det kvar ett jämnt lager av matta ungefär 2 mm tjockt. Efter att ha försökt karva bort detta med kniv och skrapa så har jag insett att det nästan inte är lönt, jag kommer då att få hålla på till döds dagar... :p Därför har jag beslutat att försöka lägga värmeslingan direkt på det lager som blir kvar av mattan. Så länge det inte är otillåtet pga eventuell brandrisk eller något liknande så tror jag att jag kör på det. Jag ser inte någon anledning till att klinkern sedan borde lossna eller spricka eftersom underlaget blir oerhört jämnt ändå och det är väl det som är det viktiga?!. Vore kul att höra om någon gjort på liknande tidsbesparande sätt och om de funkat för er.

7. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Vad är det för underlag som mattan låg på?

8. K
    Medlem · 6 inlägg

Kofoten

Medlem

Underlag

Mattan ligger på betong och karvar jag riktigt ordentligt tar jag mig igenom dit eftersom det kvarvarande lagret/mattan är både fast och jämnt.
    Skulle man inte kunna tänka sig att göra underlaget ännu mer stabilt genom att först lägga ett lager flytspackel innan jag sedan lägger golvärmen? Därefter fyller jag på med ytterligare ett lager flytspackel över golvvärmen för att sedan lägga fix samt klinker. Nu vet dock inte jag hur fast och bra flytspackel blir när det stelnat och ifall det skulle duga att använda som grund. Någon som vet??
    Jag är väldigt tacksam för svar för nu börjar jag bli sugen på att få lite ordning här, eftersom det ser ut som ett bombnedslag i hallen. :-/

9. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Om du inte kan få bort det sista "limmet" så kan du testa med lösningsmedel för att lösa upp det. Sedan kan du gå över allt med en skrapa ytterligare en gång. Du tjänar på att göra ett bra underarbete.

Efter att du har fått bort så mycket som bara någonsin går hade jag lagt golvvärmen o sedan flytspackel, därefter hade jag lagt fix o klinker. Jag tycker inte att du behöver två lager flytspackel.

Jag hade dock inte gjort så om jag inte kunde få bort mattresterna.

10. K
    Medlem · 6 inlägg

Kofoten

Medlem

Lastkaj

Mattan är tyvärr i stort sett omöjlig att få bort och därför tycker jag nog att det borde räcka som grund. Det skickt som är kvar är så pass tunt och hårt att jag tycker det borde funka. Att jag ville lägga ett tunt lager flytspackel först beror bara på att jag då säkert vet att jag får en fast och jämn grund, men jag skall ringa och snacka med nån yrkeserfaren och fråga om dennes råd. Tack för all hjälp ändå!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.