Byggahus.se

Är detta svartmögel?

1. G
    Medlem · 14 inlägg

Grodanhoppar

Medlem
    Hej,
    Har köpt ett hus som jag tillträdde för snart 2 månader sedan.
    Huset är från -78 och vinden har självdrag med ventiler/galler på varsin ände.
    På besiktningen inför husköpet hade det bara noterats lite mikrobiell påväxt som man bedömde som gammalt.
    Fuktkvoten uppmätes då till 8% men det var dock på sommaren.
    Taket är bytt för cirka 2 veckor sedan men spånskivorna behölls då det bedömdes att de var i bra skick så att det var onödigt att byta (tre olika takläggarföretag tyckte samma).
    Innan fanns det ingen takpapp utan det var läkt direkt på de oljebehandlade spånskivorna.
    Nu finns det givetsvis papp, ny läkt och nya pannor.

När jag igår kollade på vinden så ser jag mörka områden på vissa spånskivor. Jag använde en billigare fuktkvotsmätare med två stift och den visade 8-10 procent på takstolarna och 14-16 procent på spånskivorna. När jag mätte på den sidan av taket som är mot sydsidan så visade mätaren 5 procent på takstolarna och 8 procent på spånskivorna, antar att det är för solen värmer upp.

Min fråga är: är det svartmögel som syns på bilderna på spånskivorna eller något annat?
    Något att vara orolig över?

Efter att jag hade fotat så markerade jag upp områdena med en tuschpenna för att se om det växer eller inte.

EDIT: Bör tillägas att tidigare ägare inte hade den mekaniska frånluftsfläkten igång, men elektriker hittade ett kopplingsfel och den fungerar nu bra. Även 2st freshventiler är monterade i två rum på övervåningen. Vindsluckan är även tätad med lister. Så jag hoppas fläckarna är gamla och inget att oroa sig över.

Tack på förhand!

Mvh

Redigerat 7 dec 2021 13:19
  2. M
    Medlem · 71 inlägg

martin h82

Medlem
    Ser ut som nån form av mörk påväxt, finns inget som heter svartmögel

3. G
    Medlem · 14 inlägg

Grodanhoppar

Medlem
    okej, trodde det fanns något som hette svartmögel, men då har man lärt sig något nytt.
    Verkar de uppmätta värdena oroväckande eller kan man lugna sig lite med tanke på att jag har mätt nu på hösten/vintern som brukar vara som fuktigast?

Var uppe på vinden och mätte igen igår med en nyinköpt fuktkvotsmätare med stift då det var -1 ute och då visade den 8 procent i takstolarna och som mest 15 procent i spånskivorna.

4. 1
    Medlem · Stockholm · 1 033 inlägg

16386

Medlem
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.