2 254 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Är detta rimligt?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag bad en lokal servicefirma om en offert på åtgärd av strulande luftvärmepump. Ett par veckor senare blir jag uppringd med frågan om jag är hemma. Jag vabba de denna dag så det var jag ju. En tekniker dyker upp och kollar pumpen och informerar om att det troligtvis är ett felande lager i kompressorn och att det troligtvis är bäst att byta alltihop.
Nu fick jag en faktura på resa och timkostnad.
Jag har inte tidigare blivit informerad om att kollen skulle komma att kosta något.
Ska det verkligen kosta att få en offert?
Jag bad en lokal servicefirma om en offert på åtgärd av strulande luftvärmepump. Ett par veckor senare blir jag uppringd med frågan om jag är hemma. Jag vabba de denna dag så det var jag ju. En tekniker dyker upp och kollar pumpen och informerar om att det troligtvis är ett felande lager i kompressorn och att det troligtvis är bäst att byta alltihop.
Nu fick jag en faktura på resa och timkostnad.
Jag har inte tidigare blivit informerad om att kollen skulle komma att kosta något.
Ska det verkligen kosta att få en offert?
Lite fult kanske att inte meddela att felsökning kostar. Men man kan kanske inte heller räkna med att de ska felsöka gratis. Kunden kan ju i detta läge tacka för titten och sedan ringa firma B och be om kostnad för att fixa det fel somfirma A har hittat.J joppz skrev:Hej!
Jag bad en lokal servicefirma om en offert på åtgärd av strulande luftvärmepump. Ett par veckor senare blir jag uppringd med frågan om jag är hemma. Jag vabba de denna dag så det var jag ju. En tekniker dyker upp och kollar pumpen och informerar om att det troligtvis är ett felande lager i kompressorn och att det troligtvis är bäst att byta alltihop.
Nu fick jag en faktura på resa och timkostnad.
Jag har inte tidigare blivit informerad om att kollen skulle komma att kosta något.
Ska det verkligen kosta att få en offert?
Självklart kostar en felsökning. Vem ska annars betala teknikerns lön?
Det är upp till beställaren och fråga efter pris när denne ringer och beställer felsökningen.
Skillnad är det om det är inom garantitid och felet är ett garantiärende, då är det gratis för kunden.
Det är upp till beställaren och fråga efter pris när denne ringer och beställer felsökningen.
Skillnad är det om det är inom garantitid och felet är ett garantiärende, då är det gratis för kunden.
Jag fick betala 5.000.- till en känd VVS-firma utan att jag fick ens en offert eller förslag på åtgärd!
Husägare
· Norra Roslagen
· 145 inlägg
Vill du få en offert på åtgärd utan kostnad kommer du få det på utbyte av värmepump. Det du frågade efter är en felsökning/teknisk avhjälpning. Det är en yrkesgrupp som mer eller mindre livnär sig på att felsöka och reparera värmepumpar. Är det inte ekonomiskt försvarbart med reparation blir det ofta rekomenderat att man byter värmepump. Efter denna felsökning kan teknikern ha ett svar att ge dig. Antingen att reparera det som är trasigt eller om det är mer motiverat att byta hela maskineriet. En duktig tekniker kan troligtvis förklara för dig vilket val du bör göra och varför.J joppz skrev:Hej!
Jag bad en lokal servicefirma om en offert på åtgärd av strulande luftvärmepump. Ett par veckor senare blir jag uppringd med frågan om jag är hemma. Jag vabba de denna dag så det var jag ju. En tekniker dyker upp och kollar pumpen och informerar om att det troligtvis är ett felande lager i kompressorn och att det troligtvis är bäst att byta alltihop.
Nu fick jag en faktura på resa och timkostnad.
Jag har inte tidigare blivit informerad om att kollen skulle komma att kosta något.
Ska det verkligen kosta att få en offert?
Förhoppningsvis har du haft en kompetent tekniker som kan sitt yrke.
Problemet med mindre luftvärmepumpar som är till åldern är att de inte är värda att reparera. De kostar för lite i förhållande till vad arbetskostnaden att felsöka är, tyvärr.
Om man vill felsöka sin luftvärmepump gäller det att ta in en person som verkligen kan det fabrikat du har. Då kan det absolut vara värt att betala en felsökning då många fel kan vara enkla och billiga att åtgärda.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 688 inlägg
Självklart ska teknikern ha lön och precis lika självklart är det att servicefirman måste upplysa kund om förutsättningarna för att ha rätt att debitera.H H-Thomasson skrev:
Jämförbar situation är om kund lämnar in vara för garantireparation och det visar sig efter felsökning att det finns något fel eller att felet inte täcks av garantin. För att företaget ska kunna ta betalt för felsökning krävs att dom informerat om det i förväg.
Jag fattar inte att det ska vara så jävla svårt för företag med information och att informera om villkor. Speciellt när det gäller konsumenter där lagen anser att styrkeförhållandena från början är ojämna och därför anser att näringsidkare har ett extra stort ansvar att vara informativ och tydlig.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Intressant hur folk resonerar.
TS: Jag begärde en offert
Folk: Du begärde en felsökning
Nej, det gjorde inte TS. TS beställde en offert. Att det krävs en undersökning för att lämna en offert har jag full förståelse för, men det bör man ju då meddela kunden. De flesta firmor man kontaktar klarar av det. Det finns ett antal också som inte klarar av det. De kan väl lära sig någon gång, enklast genom att folk inte betalar för det som de inte beställt.
TS: Jag begärde en offert
Folk: Du begärde en felsökning
Nej, det gjorde inte TS. TS beställde en offert. Att det krävs en undersökning för att lämna en offert har jag full förståelse för, men det bör man ju då meddela kunden. De flesta firmor man kontaktar klarar av det. Det finns ett antal också som inte klarar av det. De kan väl lära sig någon gång, enklast genom att folk inte betalar för det som de inte beställt.
Men TS beställde ju en offert på åtgärda en strulande pump, och då måste man ju felsöka först innan man vet vad som behöver göras. Hade TS beställt en ny pump av samma företag efter felsökningen hade nog företaget bakat in den kostnaden i den nya pumpen.Fairlane skrev:
Intressant hur folk resonerar.
TS: Jag begärde en offert
Folk: Du begärde en felsökning
Nej, det gjorde inte TS. TS beställde en offert. Att det krävs en undersökning för att lämna en offert har jag full förståelse för, men det bör man ju då meddela kunden. De flesta firmor man kontaktar klarar av det. Det finns ett antal också som inte klarar av det. De kan väl lära sig någon gång, enklast genom att folk inte betalar för det som de inte beställt.
Som svar till TS så tycker jag att det är rimligt att företaget tar betalt för felsökningen
Håller med.P Plutus skrev:Men TS beställde ju en offert på åtgärda en strulande pump, och då måste man ju felsöka först innan man vet vad som behöver göras. Hade TS beställt en ny pump av samma företag efter felsökningen hade nog företaget bakat in den kostnaden i den nya pumpen.
Som svar till TS så tycker jag att det är rimligt att företaget tar betalt för felsökningen
Känns inte rimligt att försöka ducka felsökningskostnaden med använda det magiska ordet "offert".
Man kan ju inte t.ex. ringa in en rörmokare och förvänta sig att få förklarat vad som är fel helt gratis.
Att man ofta får ”gratis” offerter i andra sammanhang känns inte relevant. Företag som ger gratis offerter gör ju det eftersom det lönar sig i längden.
Husägare
· Norra Roslagen
· 145 inlägg
Ja det är ju korrekt. Företaget bör ju ha upplyst att man inte utför en gratis offert på att felsöka vad som är fel på TS värmepump.Fairlane skrev:
Intressant hur folk resonerar.
TS: Jag begärde en offert
Folk: Du begärde en felsökning
Nej, det gjorde inte TS. TS beställde en offert. Att det krävs en undersökning för att lämna en offert har jag full förståelse för, men det bör man ju då meddela kunden. De flesta firmor man kontaktar klarar av det. Det finns ett antal också som inte klarar av det. De kan väl lära sig någon gång, enklast genom att folk inte betalar för det som de inte beställt.
Från min sida som jobbar i branchen låter ju ovanstående fullständigt galet. Jag tror de flesta privatpersoner förstår att det inte är gratis att få ut en tekniker för att felsöka diverse problem. Men visst, företaget bör ha upplyst TS att det inte blir gratis för att man slängde in ordet offert i samtalet.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Visst och då svarar man helt enkelt. Vi kan inte ge en offert utan att först undersöka vad felet är. För att undersöka felet så tar vi X kronor timmen plus framkörning.Kilrain skrev:
Håller med.
Känns inte rimligt att försöka ducka felsökningskostnaden med använda det magiska ordet "offert".
Man kan ju inte t.ex. ringa in en rörmokare och förvänta sig att få förklarat vad som är fel helt gratis.
Att man ofta får ”gratis” offerter i andra sammanhang känns inte relevant. Företag som ger gratis offerter gör ju det eftersom det lönar sig i längden.
Så säger de på bilverkstaden när du kommer med ett osäkert fel. Så säger vi på jobbet (IT-branschen). Så sa rörmokaren som vi anlitade för några år sen. Så sa firman som skulle kolla tvättmaskinen.
Så säger de på de flesta ställen jag känner till, men vissa företag klarar inte av det tydligen. Då får de lära sig att det är deras ansvar som den starkare parten.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Jag håller med dig. Men sen får vi också komma ihåg att vi bara får halva bilden här.Fairlane skrev:
-"Jag skulle vilja ha en offert på att laga min pump"
-"Vi kan inte ge en offert utan att felsöka först, det kommer kosta..."
-"OK BRA RING INNAN NI KOMMER! *klick*"
P PatrikJo skrev:
Hade det varit så så hade knappast TS startat tråden. Finns det någon anledning att tro att TS beskrivning av processen inte är korrekt? TS skriver tydligt att han bett om en offert, finns ingen anledning att betvivla sanningshalten i det.