Är detta rimligt? Frånluftsvärmepump mm

4k läst  21 svar

1. Falo01
    Husägare Nivå 2
    Hej

Vi kollar på hus, nu har det dragit ihop sig att slå till som det ser ut. Huset är på 140 kvm, byggt -75, samt tillbyggt/ombyggt 2012 och framåt, huset fick en Nibe F-370 frånluftsvärmepump med vattenburen golvvärme samt ett par vattenradiatorer. Allt i mkt bra skick med bra och nya vitvaror etc. Hela huset är mera i nyskick än från -75.
    Huset har 2 eldstäder som använts till o från.
    Det finns ett hus till på gården 30 kvm helårsbostad 2 vuxna, det huset har en sunkig Luftvärmepump märke Coolix, taskig indragning slangar bla. genom ventil så det kommer in luft, elslingor på mindre toalett, 2 elelement och en trist varmvattensberedare, 90-tal oklart märke.

Det finns dessutom ett garage med el utan värme samt en friggebod med el, utan värme
    Precis all el är enl. uppg. 21500 kwh / år. (värme, hushåll etc)

Jag är inne på att om vi köper huset så åker luftvärmepumpen i lilla huset ut direkt mot en ny bättre med rätt installation, och elelement försvinner samt varmvattenberedaren byts ut.

Så två frågor i ett..

1) Är detta rimlig förbrukning? Läser på forumet här samt annat andra ställen att vissa har 17 så mkt mindre förbrukning
    2) Vad är bästa lösningen att spara in elförbrukningen på? Tänker mest på lilla huset, är det min tanke på byta ut ovan saker, eller göra ngt. annat finurligt och bättre mer kostnadseffektivt, vad hade ni gjort?

Bifogar bilder på lilla husets luftvärmepump om ngn smart kan utläsa ngt om den..

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2.jpeg

2. O
    Renoveringsnovis Nivå 11
    Hänger inte riktigt med i din redogörelse men 21t kWh för en ordinarie bostad + en bebodd extrabostad är väl helt ok. Utan extrahuset är du säkert nere i dina 17. Men om det är en rimlig förbrukning kan nog bara du själv avgöra. Vad tycker du?

• Laddar…
  3. Falo01
    Husägare Nivå 2
    Ja jag är ju en okunnig person som tänkte bolla frågan med folk som vet mer än mig och kanske är kunniga på detta området.

17= slanguttryck för fasen, jäklar.. :) inte17000 kWh /år :p

Undrade mest:
    Är lilla huset en elbov?

Är det lönt och byta ut sakerna jag pekade på? Skulle det förändra årsförbrukningen?

Är detta normal årsförbrukning?

Det var så jag tycker och tänkte..

Redigerat 22 nov 2018 18:48
  4. J
    Medlem · Nivå 10
    Den förbrukningen är inget att säga om , flera hus med värme och VVB , varför byta VP i lillstugan om den fungerar , lika med VVB där , kanske en ny VP har lite bättre presstanda , men ett nypris ska betalas , tar ett bra tag innan en ny VP plockat hem kostnaden , Se till att alla filter och annat som luften går i genom blir rent och fint i F-370:an , dom går tills dom stupar , inte värt att byta eller bygga om

• Laddar…
  5. useless
    Självbyggare · Nivå 19
    Jag tycker det låter som en helt ok förbrukning för ett 70-talshus plus det andra huset. Frånluftvärmepumpen ger bara 2kW med kompressorn, så allt över det blir eltillskott. Det finns modernare varianter med högre uteffekt som sparar ytterligare några tusen kWh per år, men det är inte lönt att byta så länge den befintliga fungerar

Samma sak med Coolix-pumpen; Fungerar den som den ska så finns det ingen anledning att byta ut den.

• Laddar…
  6. Bästa svaret

J
    Medlem · Nivå 9
    Det blir klart bättre värmekomfort i det lilla huset om man byter Coolix'en till en modern inverter-pump med låg lägsta värmeeffekt. Coolix'en går nog att sälja till någon som vill ha den i sitt garage. El-radiatorerna ska man inte ta bort då de brukar behövas dels om man stänger någon innerdörr och dels om det blir jättekallt väder ute. Varmvattenberedaren kan hålla väldigt länge om det är bra vattenkvalitet i förhållande till beredarens konstruktion. Vill man spara energi i det stora huset är det lämpligt att komplettera F370 med en luftluftvärmepump med innerdelen t.ex. ovanför entrédörren.

7. Falo01
    Husägare Nivå 2
    Tänkte att om man ändå lägger ut stora summor vid köp så är ju en luftvärmepump etc. en ringa kostnad i sammanhanget att investera i. Tänkte rusta upp lillhuset, (behövs) och lösa allt på en gång, inredning, köksdel och värmesystem och då komma ner i energiförbrukning.

8. Falo01
    Husägare Nivå 2
    Gillade din tanke på luftvärmepump i stora huset.. skulle dessutom ge kyla på sommaren, och det gillar jag

9. electroluxaren
    Medlem · Nivå 14
    Ja en luftvärmepump i det stora huset är den viktigaste investeringen.
    lillstugan-låt den vara kör colixen till den stupar den kanske kommer gå en del sk. on/off men att räkna hem investeringen på en ny lär ta ett tag.

10. SKJB021
    Husägare Nivå 4
    För att kunna uppskatta rimligheten av energianvändningen bör du bryta ner det till hur mycket energi det går åt per kvadratmeter och år.

11. Falo01
    Husägare Nivå 2
    Ja självklart är det så!
    Kommer ju givetvis elda i kaminerna för och kapa köldtoppar och minska trycket på pumpen.

Nu har jag fått ngn knäpp på lilla huset bara och fått för mig att det måste göras ngt åt. Men åsikterna verkar delade, ska kolla upp hur det ser ut separat, villa, gästhus, hushållsel.

12. J
    Medlem · Nivå 10
    Sommartid brukar hushållsel ligga på ca 25 -30 kwh dygnet , inkluderar då matlagning lyse , kyl/frys och VV , på vintern blir det lite mer när mörkret faller på utsidan , kanske 5 kwh
    Gör av med ca 750 kwh månaden vintertid , men har vedpanna och 3 personer

13. Falo01
    Husägare Nivå 2
    Låter väldigt bra, som jag sa kommer vi elda i kaminerna och på det sättet minska kostnaden. Men kommer nog aldrig till dina nivåer.

14. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Märkligt!
    En av de viktigaste faktorerna som styr energibehovet är ju var huset/husen är belägna.
    Är det i Norrbotten eller i Blekinge, det gör ju en enorm skillnad i behovet av energi för uppvärmning.

Ingen av de hittillsvarande skribenterna har reflekterat över detta,
    och trådskaparen har inte gett någon antydning, vad jag sett i alla fall.

OT
    Det är påfallande ofta som nya medlemmar struntar att visa var de bor, varför?
    Det borde vara obligatoriskt tycker jag!

15. Falo01
    Husägare Nivå 2
    Jag är ny och kan säga om att inte berätta ort - okunskap!! Nu har jag redigerat i profil och berättar i tråden också, ligger i Stockholmsområdet.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: