Byggahus.se
Hej,
Jag vill gärna ha "fackmässiga svar" då jag måste kunna svara en expert som påstår att :"det finns inget att anmärka på i utfört arbete"... ni fgattar att det är en tvist mellan mig och en byggare (verkade seriös först men nu är jag tveksam...)

1- ( bild bjälke in & utsida ) Den ingjutna bjälken i betong är enligt mig felaktigt. Vad säger ni om detta?
Vad tycker ni om att man har använt tryckimpregnerat virke?
Är det inte så att det ska vara viss typ impregnerat virke som ska användas?

2- ( bild grund 1&2) Grundpapp mellan trä och betong saknas.
Byggare säger att detta kunde inte göras samtidigt som man gjorde gjutningen? Byggarfe påstår att man istället kan ha en "plåt /list" av något slag på utsidan. Har ni någon erfarenhet av detta?

Tack för hjälpen.

Bilderna verka vara någon annanstans.

Om 2: Jag har inga bildbevis men syllringen på mitt garage ruttnade upp pga avsaknad av sylltätning (papp/"liggunderlag"/gummimatta/platonmatta).

Vadå inte göras samtidig som gjutningen, man gjuter, låter härda, lägger på papp, lägger på syllring.

Om 1: saknas bild som sagt.

Protte

Gjuter man fortfarande in (tryckimpregnerat)virke i betongen öht? Trodde det tillhörde 60-70tal...

Nu kommer bilder

• grund 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • grund2.jpg
    Skapa konto
  • bjälke insida.jpg
    Skapa konto
  • bjälke utsida.JPG
    Skapa konto
Tack Protte...jag måste vara tydligt...man har ersätt bef grund...dvs att man fick lyfta huset...och kunde inte lägga papp...låter som en dålig ursäkt mer än annat.

Bild 1, ser ut som ett baklängesjobb, man bygger huset först och grunden därefter, nej det är ingen ursäkt att strunta i sylltätningen, det behövs ju inte lyfta huset många mm att peta i papp. Men byggaren har rätt att det bör nog sitta en plåt där så vatten kommer ut utanför betongen (man får ta bort nedersta brädan då den ändå kommer att murkna)

Om bild 4 är från utsidan så kommer trät att suga upp vatten, är det tryckimpregnerat så kommer det att klara sig men transportera vatten till det som ligger mot det tryckimpregnerade.
Samma sak där, det borde varit tätning där också.

Protte

Protte, tack för svaret jag känner mig väldigt otydlig/ okummigt det är så att huset och grunden fanns man skulle göra om grunden. Bild 1: Menar du att papp behövs inte om man har en plåt? eller båda behövs?
Bild 3: Ttror du att man kan lösa det met att såga på insida och ha en balksko. Man kan säkert ta bort bjälke biten och fylla igen med betong. Vad tror du?

Pappen måste vara där för att skydda syllen
Om betongen går utanför fasaden så bör det finna något som får vattnet ut utanför betongen. regnar det på betongen så blir den onödigt blöt.

Balksko kan vara en bra lösning om man får till en bra infästning mot betongen. Och fylla igen hålet.

Protte

Det ska vara plast mellan trä-betong. Plasten hade dom kunnat sätta dit innan dom göt, hur svårt kan det vara?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.