Byggahus.se

Är detta rätt kopplat i elcentralen?

1. D
    Medlem · Stockholm · 4 inlägg

dunbor

Medlem
    Hej,

Jag hoppas att någon kan slänga ett öga på kopplingen i min elcentral nedan och säga om det är korrekt kopplat eller ej. Jag har fyra tjocka kablar som kommer in i lägenheten - brun, svart, vit och blå.

Det jag reagerar över är att jord- och nollskena är sammankopplade (markerat i gult), ska detta vara så på grund av jordfelsbrytaren eller är detta fel? Det andra som jag reagerade över är att tre vägguttag sitter på en separat jordskena (markerat i rött) och är inte kopplade till jord likt övriga på skenan till vänster (markerad i blått), varför det? De kablarna går till "helt vanliga" vägguttag och jag förstår då inte varför de ska hanteras annorlunda mot övrig jord?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    InkedIMG_20170618_184439_LI.jpg

Anledningen till varför jag började forska kring detta var att jag, av en slump, upptäckte att jag hade spänning i en jordkabel även fast den säkringen var bruten (visar sig att det är spänning i samtliga jordkablar markerade i rött, ej övriga). Efter lite trial and error visade det sig att detta fenomenet enbart förekom när våran mikro var inkopplad i någon av uttagen vars jord är kopplad enligt röd markering i bild. Jag testade även med andra jordade hushållsapparater utan att uppnå samma resultat. Min fråga är om våran mikro är defekt, om det är felkopplat i elcentralen eller kanske både och? Notera att detta kopplades för drygt ett halvår sedan och att mikro samt allt annat fungerat utan märkbara konstigheter eller säkringar som hoppar ur.

Notera att detta är kopplad av elektriker och jag själv har inte pillat, enbart undersökt okulärt. Jag kommer att söka elektrikern under den kommande veckan.

• Laddar…
  2. D
    Besserwisser · E · 17 952 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Du har inte jordfelsbrytare på den centralen. Då ska jord och nollskena vara sammankopplade. Den röda skenan måste också vara kopplad till jord. Det är definitivt fel. Jag skulle ta ut en elektriker som fixar felet och installerar en jordfelsbrytare. Eller jag skulle nog fixat det själv. Men jag rekommenderar dig att göra så. Mikron är det sannolikt inte fel på.

• Laddar…
  3. Mikael_L
    Medlem · 42 079 inlägg
    Jordfelbrytaren är en tvåpolig som skyddar endast en grupp, säkringen till värmegolvet i badrummet. I övrigt saknar hela huset JFB.

Om noll och jordskena skall vara sammankopplade beror på ifall du har 4 eller 5-ledarsystem till centralen. Jag ser en grov blå nollledare också, som går in på nollskenan. Är den från matningen så är antagligen alla ev byglingar mellan N och PE ett klockrent fel.
    I vilket fall som helst ska en ev bygling mellan PE (eg PEN) skenan och N-skenan vara blå kabel, men det spelar inte någon jättestor roll. Ett såpass vanligt fel t.o.m bland elektriker att de flesta bara typ rycker på axlarna.

Det där ser däremot riktigt fel ut, och ett otäckt fel.
    PE-skenorna skall med i princip 100% säkerhet vara ihopkopplade i ditt fall. Och är de inte det så får du just det fenomenet du beskriver, att det kan ligga en spänning på jordledarna, då ev krypströmmar inte leds bort och jordas ner till nästan 0V.

• Laddar…
  4. Mikael_L
    Medlem · 42 079 inlägg
    Nu ser jag att du skrev att inkommande kablar är brun, svart, vit och blå.
    Det betyder 4-ledarsystem (TN-C).
    Då är det korrekt att nollskenan är ihopkopplad med PE-skenan.

Men sen är resten en massa fel.
    1. Den blå kabeln är (eller ska åtminstone) vara PEN (skyddsjord + nolla) och då ska
    den vara gröngul med blå märkning i ändarna, inget annat.
    2. Den blå kabeln ska förutom att vara gulgrön även minst ha arean 10mm2, inte så lätt att avgöra på bilden, men bör kanske kollas upp.
    3. PEN ska gå in på PE (PEN) -skenan först, inte på nollskenan som i din central.
    4. Byglingen mellan skenorna ska vara med blå ledare, 6mm2.

• Laddar…
  5. H
    Moderator · Stockholm · 44 278 inlägg

hempularen

Moderator
    Ett annat lite mindre fel: man ser märkning på skenorna, den övre är märkt med jordsymbol, och borde alltås vara jordskena, de undre är märkta N och borde alltås vara nollskenor. Det är även mer logiskt att kunna ha separata nollskenor, om man ex. vill ha mer än en jordfelsbrytare i centralen.

Om detta är utfört av en elfirma så bör du kontakta chefen på firman, samme person som har gjort det här bör inte få rätta det. Det är för grova fel vi ser, och jag skulle inte lita på någon kunskap alls hos den som gjort detta.

6. A
    Medlem · 37 inlägg

Anders Bosson

Medlem
    10 mm2 gäller om installationen är utförd efter 199X, osäker på årtalet.

• Laddar…
  7. H

hempularen

Moderator
    Den elektriker som gjort detta, har förutom bristande kunskaper, dessutom inte bara gjort fel, men även hoppat över testningen. Den fallerande jorden skulle upptäckts om han hade kontrollerat minst ett uttag på varje grupp.

8. U
    Medlem · Skåne · 2 371 inlägg

Uffe A

Medlem
    Och den tvåpoliga jfb:n (personskyddsautomaten ser inte märkströmmen på den men är troligtvis mer än 10A) ska matas med minst 6 kvadrat kabel. Eftersom du säkert har en gII mätartavla och sen ska golvvärmen säkras av med en 10A säkring (ser ut att vara 1,5 kvadrat ut uppifrån men se inte vad som går in i den)
    Ta in en bra firma som kan reda ut det och rätta till felen

• Laddar…
  9. Mikael_L
    Medlem · 42 079 inlägg
    Det är inte en PSA, utan bara en JFB, så vi får väl hoppas att den föregås av en säkring av lämpligt värde. :)

• Laddar…
  10. D
    Besserwisser · E · 17 952 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Varför ska du ha minst 6kvadrat till jordfelsbrytaren?

Det verkar som att det här är kopplat av en amatör. Det är för mycket fel för att det ska kunna vara en elektriker.

• Laddar…
  11. H

hempularen

Moderator
    Jaa, jag tror inte ens en lärling skulle koppla så fel. Även frånvaro av matningsskenor, blandning av fabrikat tyder på amatör.

12. U
    Medlem · Skåne · 2 371 inlägg

Uffe A

Medlem
    Visst får vi säkringen till golvvärmen ska sitta efter JFB:n
    Eftersom att all kabel i centralen som sitter innan säkringarna ska kunna klara av max ström som kommer in i denna och med största sannolikhet så är mätartavlan GII. Alltså max 25 A huvudsäkringar. Dessa kräver min 6 kvadrat

• Laddar…
  13. H

hempularen

Moderator
    Nej det vanligaste vid en tvåpolig säkring som bara säkrar en grupp, är att säkringen sitter före den tvåpoliga jordfelsbrytaren.

Jag tycker det ser ut att vara så på bilden också, fast det är otydligt. En tråd kommer till fas, på jfb, underifrån och fortsätter ned bakom säkringsraden som sitter där, det kommer även upp en brun tråd fråmnbakom säkringsraden, jag tror att det är samma tråd som bara vänder i en båge under säkringarna, den vänder sedan i en båge och är ansluten till den vänstra säkringen i undre raden. men det är väldigt svårt att se på bilden.

Om säkringen skulle sitta efter en jordfelsbrytare som bara skyddar en grupp, så skulle man inte kunna använda fasskenor, vilket man ju iofs. inte har gjort i den här centralen.

• Laddar…
  14. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 926 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Det känns som att den som kopplat har gjort en tankevurpa pga den blåa PEN-ledaren* och anslutit alla blåa till samma skena utan att förstå vad PEN har för funktion. Sen har man kopplat jordledarna till den andra skenan utan att uppmärksamma att den är tvådelad och förstå varför.

Håller med tidigare talare. Om detta är gjort av en firma skulle jag ringa omedelbart och kräva att den behöriga personen själv kommer ut och fixar detta. Det är flera helt oacceptabla fel.

*Ja, man hoppas att det är en PEN.

15. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Den ström vi talar om är kortslutningsströmmen, att ledaren tål en kortslutning före överströmsskyddet. Överlast kan komma ifråga ifall ledaren matar flera olika överströmsskydd. Den minsta ledararea som är tillåten med 25 A som kortslutningsskydd är 2.5 mm². Längden behöver vi inte titta på i detta korta fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.