Byggahus.se
Hej!

Bygger just nu trädäck på ca 100 m2. Har beställt allt virke på Beijer och fått hemlevererat.

När vi äntligen blev klara med första delen av regelverket skulle vi börja lägga trall. Vi går och börjar gå igenom brädorna och märker att vi är otroligt besvikna på kvaliteten. Nästan ingen vill vi använda.

Vi har köpt premiumtrall av sortering G4-2, så vi hade rätt höga förväntningar.
Har pratat med Beijer och det var inga problem att använda det vi kunde och lämna tillbaka resten. Men nu är vi inne på att lämna tillbaka allt då vi inte hittat några brädor vi är nöjda med.
Ska tillägga att vi fick brädgårdens sista virke av denna sort levererad, så det är förmodligen det som andra sorterat ut.

Vad tycker ni, är vi för kräsna?

Trädäck under konstruktion med trallbrädor av varierande kvalitet, vissa med defekter och knothål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel av nytt trallvirke med synliga ojämnheter och defekter, vilket visar på låg kvalitet.
Skapa konto
Nyuppackade trallbrädor av varierande kvalitet på marken, otillfredsställande virke.
Skapa konto
Trädäck virke med varierande kvalitet, med synliga defekter och färgskillnader, på grusunderlag.
Skapa konto
Trädäck virke med synliga defekter som kvistar och sprickor, illustrerar besvikelsen över kvaliteten.
Skapa konto

/Andreas

Du kanske kan berätta vilka fel du anser att respektive bild visar? Nåt kvistutslag och någon saltutfällning ser jag men resten?

Jag hade nog oxå blivit besviken om jag köpt premium och de såg ut som på bilderna. De ser exakt lika som den som jag köpte på Bauhaus . Så vet inte vad premium betyder. (Jag visste vad köpte och blev således inte besiken ) Hoppas du fick bra pris.

• Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Lite mycket kvist kanske men fina täta årsringar.

Vet inte om antalet kvister finns med i urvalskriteriena.

Är de raka?

/ATW

Jag beställde också Premium, fast av XL-bygg för ett par år sedan. Det såg liknande ut, kändes inte riktigt Premium. Orkade inte krångla då, nästa gång blir det att åka till brädgården och plocka själv.

• Gilla
awald och 1 till
  • Laddar…
Ja, ser ut som bunten standardtrall vi fick från optimera nyligen.
Alternativt det som finns när man får plocka i en nyöppnad bunt på Byggmax.

Ni som säger att det inte ser "premium" ut... är det kvistarna ni tänker på eller vad?

/ATW

Snarare betalar man extra för premium så känns det udda att få nått som är så likt standardtrall.

• Gilla
awald och 1 till
  • Laddar…
Precis som du skriver, det sista överblivna. Alldeles för mycket kvistar för G4-2 premium. Se bild från Svenskt trä. Lämna tillbaka allt. Du skall inte behöva stå och sortera.Du har köpt från ett företag som anser sig stå för kvalitet.
Träpaneler av olika sorter, för mycket kvistar på Sort G4-2 enligt svenskträ-standard.
Skapa konto

• Gilla
awald
  • Laddar…
Tycker att G4-2 är standard för virke som ska synas, även trall, och ska man ha bättre kvalite blir det G4-1 som den ska vara klassad som.
Vill inte kalla G4-2 för premium utan normal standard för trall.

A AndersS skrev:
Tycker att G4-2 är standard för virke som ska synas, även trall, och ska man ha bättre kvalite blir det G4-1 som den ska vara klassad som.
Vill inte kalla G4-2 för premium utan normal standard för trall.
Håller helt med! Men vanlig trall är sämre än G4-2 t ex Byggmax. Skall man få ”normal ” trall så får man köpa premium!

A awald skrev:
Hej!

Bygger just nu trädäck på ca 100 m2. Har beställt allt virke på Beijer och fått hemlevererat.

När vi äntligen blev klara med första delen av regelverket skulle vi börja lägga trall. Vi går och börjar gå igenom brädorna och märker att vi är otroligt besvikna på kvaliteten. Nästan ingen vill vi använda.

Har pratat med Beijer och det var inga problem att använda det vi kunde och lämna tillbaka resten. Men nu är vi inne på att lämna tillbaka allt då vi inte hittat några brädor vi är nöjda med.
Ska tillägga att vi fick brädgårdens sista virke av denna sort levererad, så det är förmodligen det som andra sorterat ut.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

/Andreas
A awald skrev:
Hej!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

/Andreas
Absolut inte för kräsna. Skiftande kvalité. lämna tillbaka. tyvärr måste du nog åka till brädgården och välja själv. Jag köpte trall för några år sedan och det var inte premiumtrall men avsevärt bättre än det där. Premiumtrall verkar vara något branschen skapat likväl som det finns allsköns varianter av trall.

• Gilla
Bedholm och 1 till
  • Laddar…
I min värld är inte tryckimpregnerat trall på nått sätt premium

• Gilla
squalus och 4 till
  • Laddar…
Premium är bara ett marknadsföringsbegrepp, används i många sammanhang t.ex. premiumabonnemang, premiumbliar, etc.
Inget att bry sig om, bara trams.

• Gilla
postkontrollen och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att man måste gå på någon slags komposittrall eller annat träslag om man vill ha mycket bättre än så där (tyvärr). Tryckt virke är ofta det som inte går att sälja som något annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.