Byggahus.se

Är detta pälsänger?

1. M
    Medlem · 23 inlägg
    Hittade detta skalet (är väl ömsat skinn vad jag har förstått) idag. Låg i en blomkruka som jag inte använt på ett tag. Är det från pälsänger? Jag hittar såna här enstaka skal då och då men har aldrig märkt någon skadegörelse på kläder eller andra textilier. Vad ska man egentligen göra åt det? Rent teoretiskt är det ju inget problem men jag får panik varje gång och går igenom garderober men hittar inget mer. Kan det bara explodera em vacker dag? Ska man "ta tag" i det redan nu eller är det bara massa jobb i onödan? Har bott på samma ställe i över 5 år om det har någon betydelse😊 Tacksam för råd och info!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5425.jpg

2. yonna
    Medlem · Österlen · 7 266 inlägg

yonna

Medlem
    Det ser inte ut som pälsänger.

3. K
    Självbyggare · Skåne · 2 537 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Skulle tro att det är en Fläskänger. Kanske den du tänkte på. Leta efter nykelpigestora svart-bruna skalbaggar.

https://www.google.se/search?q=fläs...78fTAhXiQZoKHfeGAhAQ_AUICigB&biw=1536&bih=758

Edit: Efter att ha tittat lite på bilderna i min egen googlelänk så skulle det kunna vara en pälsänger. Har du mycket päls? Ganska ofarliga annars... Vi hittar också ett par sådana puppor varje år och någon enstaka skalbagge men har inte heller hittat några skador på något.

Redigerat 28 apr 2017 21:24
  4. E
    Medlem · 2 090 inlägg

Emil_K

Medlem
    Pälsängrar, husängrar, fläskängrar. Förmodligen sveriges vanligaste husdjur. Problem blir det först när man känner sig besvärad och inte får bukt med besväret genom att städa och hålla efter.

5. M
    Medlem · 23 inlägg
    Tack för svar :) Jag har aldrig hittar någon skalbagge, utan bara dessa skal från larver. Har heller inte en enda äkta päls men har en del ullgrejer (underställ, filtar och rockar, kappor) men aldrig sett någon skadegörelse på dessa som tur är. Bra att veta att det är fler som ser dessa då och då, man tror ju annats med skadedjur att det är "allt eller inget" :D

• Laddar…
  6. M
    Medlem · 23 inlägg
    Det är sant, problemet för mig är att jag är smått panikslagen och illamående ett par dagar efteråt, sen går det över när jag inte hittar nåt mer haha...tills nästa gång jag ser en :D

7. M
    Medlem · 23 inlägg
    Puffar upp min gamla tråd, nu när jag har jag ”insektpanik” igen:oops:
    Hittade denna på min rena tvätt i tvättstugan idag, någon som är bra på att identifiera? Det är ju en larv, men väldigt liten sådan för att kvals in sig som päls/fläsk-änger eller? Den var levande.

8. yonna

yonna

Medlem
    Kan vara någon sort änger. Håll koll. Dammsug (och töm dammsugarpåsen!) rummet och ta det med ro, om du bara hittar ett par enstaka. De kommer lätt in via öppet fönster eller dörr.

Förr i tiden hade man rejäl torsdagsstädning och vår/höstgarderobstädning ..
    hur många tömmer/vädrar/städar garderoberna på det sättet idag ;) ?

9. M
    Medlem · 23 inlägg
    Ja vi har vårväder nu så mycket öppet ut i trädgården, tänkte också att det kan vara det:) Har städat i hysteri här nu haha. Drar dom sig till ljusa textilier?

10. yonna

yonna

Medlem
    Simma lugnt! De gillar alla färger;) vad jag ser. De jobbar långsamt men effektivt. Jag är mer rädd för malen som jag jagar med blåslampa. De jobbar väldigt snabbt.

Jag jobbar med gamla (oftast smutsiga!) mattor så ohyra ser jag ofta. Misstänkta objekt slänger jag ner i frysen innan de får komma in i huset.

11. M
    Medlem · 23 inlägg
    Haha ok! Tusen tack för att du tar dig tid att svara(y)

12. M
    Medlem · 23 inlägg
    Måste ställa en följdfråga här igen, jag har börjart syna kläder noga när jag tvättar och har sett små pyttehål, oftast ett per plagg, på vissa bomullskläder. Är det sannolikt att dessa djur skulle hoppa över ullkläderna vi har hemma för att bara ge sig på bomull? Hur ”ska” hålen se ut? Kan man gillra någon fälla för att ta krypen på bar gärning och verklgien få svart på vitt att det rör sig om någon sorts ängrar som ställer till det?

13. S
    Medlem · Stockholm · 463 inlägg

Sackaros

Medlem
    Jag har sett pälsänger äta syntet. Den hade dött med huvudet inborrad i ett mjukisdjur. De är ganska klumpiga och dåliga på att ta sig fram så de äter nog första åtkomliga plagg. Tänk på att bomull i dålig kvalitet ofta går sönder i tvätten genom att fastna i dragkedjor på andra plagg och liknande. Så det är inte säkert att det är änger som har ätit.

• Laddar…
  14. M
    Medlem · 23 inlägg
    Haha vafan, får börja gå igenom barnens leksaker också då:p Jo det är faktiskt de billiga kläderna som har hål i sig så tanken har slagit mig, men jag vill samtidigt inte tro för mycket på att det INTE är skadedjur genom att hela tiden hitta alternativa orsaker till hålen. Jag är lätt hysterisk över sånt här för att uttrycka mig milt;)

15. S
    Medlem · Stockholm · 463 inlägg

Sackaros

Medlem
    Det förstår jag. Vi hade problem i tidigare boende och jag ser fortfarande direkt om det finns en spindel vid golvlisten eller något annat kryp. Man har odjursradarn på hela tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.