Byggahus.se
Hej

Jag är ganska säker att detta beror på läckage av luft från bostaden men tänkte höra lite här också.

Några jag visat bilden för funderar på om det inte läcker in vatten via taket.

https://imgur.com/rkYzv0s

Detta är ovanför en lucka upp till vinden som är upptagen för någon månad sedan, den är inte tätad ännu vilket är mitt misstag att jag dragit ut på det.

Jag har varit upp på taket och tycker det ser bra ut där, det är ett sadeltak av plåt med oljehärdad masonit under. Taket är dock gammalt, från 1971 typ.

Mvh

Är inte luckan tätad så kommer det genom varm luft som i sin tur troligen blir kondens mot en kallare yta. Var det inte sådär innan samt om området verkligen är begränsat till ovanför luckan så är det med stor sannolikhet att det är den otäta luckan som är boven i dramat....
Men det skadar inte att verkligen kontrollera taket noggrant bara för att vara säker.

Ja jag är ganska säker på att det inte såg ut såhär för någon månad sedan. Det är begränsat till ena sidan ovanför luckan, men inte andra. Men jag vet ju inte exakt hur luften flödat uppåt mot vinden.

Samtidigt har jag ju mätt luftfuktighet där uppe och det har ju varit runt 70-80 senaste månaderna, men samtidigt varit runt 0-4 grader (ibland minus). Men jag vet ju själv att det är svårt att mäta exakt överallt på vinden med sensor, ex på material.

Angående taket så tycker jag det ser bra ut, men jag kan ju inte veta exakt att alla skruvar håller tätt, exempelvis vid snösmältning. :thinking:

Jag hade sådär på mitt gamla tak.
Då var det snö som blåst in mellan taken och sen när det smällt så var där ett gammalt getingbo som sög upp fukten och låg som en svamp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.