Tänkte lägga ut många bilder och skriva allt jag vet så får ni hjälpa till med att säga om det står rätt till.
Eldar i vedpanna som är en Hs tarm solo plus 30kw, även känd som baxi?
Just nu eldas blandved av varierande kvalitet och längd, pannved 50cm är beställd.
Det jag undrar är flera saker.
Vid eldning kommer pannan aldrig upp över 80grader.
Inte heller tidigare ägare fick den över 80 med enbart 50cm pannved. Trots att vredet på frontpanelen står på max. Eller nästan max går inte att vrida den mer.
Har 2st 750l ackumulator tankar som behöver en hel dag på sig att nå 80grader i toppen och 40 i botten, dock från 16 grader starttemp då vi inte bor i huset ännu.
Huset är 1 och 1/2 plans med källare, 3stycken radiatorer är kalla, vad kan det bero på? Har vridit på termostaten men inget händer. Rör in och ut är kalla. Dom radiatorer som är kalla står på olika våningar och delar av huset.
Dagen efter är tempen i tankarna nere på under 40grader igen utan användning av varmvatten. Mätt uppe på tankarna.
Det sitter en knapp till vänster om fläkten på frontpanelen på vedpanna vad exakt gör den och när ska den vara igång? Ska vara brytare för anläggningspump, vad betyder det? Ska den jämt vara igång? Bara under eldning? Bara efter eldning? Aldrig?
Kollade in i pannan och kollade på keramik och under plåten men detta säger mig inte mycket. Är det skitigt eller något fel eller helt okej?
Den röda pumpen på bilden är inkopplad men det sitter en mojäng under som inte är inkopplad, vad är det och varför är den inte inkopplad?
Nätkabeln är fortfarande invirad som från fabrik.
Laddomaten har 3 lägen, upp, mellan, ner. Vad betyder dessa?
Ni som kan, ser pannan bra ut, rätt kopplat, vad är alla grejer? Har jag förlite vattentankar? Varför blir pannan aldrig mer än 80 grader? Varför är elementen kalla?
F.ö så är det riktigt härligt att greja med veden och elda men vill veta om sakerna är i okej skick och hur jag använder systemet bäst är inte van vid vedpanna och vattenburetsystem.
Eldar i vedpanna som är en Hs tarm solo plus 30kw, även känd som baxi?
Just nu eldas blandved av varierande kvalitet och längd, pannved 50cm är beställd.
Det jag undrar är flera saker.
Vid eldning kommer pannan aldrig upp över 80grader.
Inte heller tidigare ägare fick den över 80 med enbart 50cm pannved. Trots att vredet på frontpanelen står på max. Eller nästan max går inte att vrida den mer.
Har 2st 750l ackumulator tankar som behöver en hel dag på sig att nå 80grader i toppen och 40 i botten, dock från 16 grader starttemp då vi inte bor i huset ännu.
Huset är 1 och 1/2 plans med källare, 3stycken radiatorer är kalla, vad kan det bero på? Har vridit på termostaten men inget händer. Rör in och ut är kalla. Dom radiatorer som är kalla står på olika våningar och delar av huset.
Dagen efter är tempen i tankarna nere på under 40grader igen utan användning av varmvatten. Mätt uppe på tankarna.
Det sitter en knapp till vänster om fläkten på frontpanelen på vedpanna vad exakt gör den och när ska den vara igång? Ska vara brytare för anläggningspump, vad betyder det? Ska den jämt vara igång? Bara under eldning? Bara efter eldning? Aldrig?
Kollade in i pannan och kollade på keramik och under plåten men detta säger mig inte mycket. Är det skitigt eller något fel eller helt okej?
Den röda pumpen på bilden är inkopplad men det sitter en mojäng under som inte är inkopplad, vad är det och varför är den inte inkopplad?
Nätkabeln är fortfarande invirad som från fabrik.
Laddomaten har 3 lägen, upp, mellan, ner. Vad betyder dessa?
Ni som kan, ser pannan bra ut, rätt kopplat, vad är alla grejer? Har jag förlite vattentankar? Varför blir pannan aldrig mer än 80 grader? Varför är elementen kalla?
F.ö så är det riktigt härligt att greja med veden och elda men vill veta om sakerna är i okej skick och hur jag använder systemet bäst är inte van vid vedpanna och vattenburetsystem.
Kan inte svara på om installationen är ok men 87 grader är min baxi fabriksinställd på.
Helt automatisk med laddomat mm. Går den över 87 så stänger den ner. Ett ilägg med 50 cm björkved ger i princip full laddning på alla tre tankarna, 1500 l. Leverantörens uträkning.
Är det över nollan så eldar jag en gång per dag och är det minusgrader så eldar jag en ggn på morgonen och en ggn på kvällen.
Helt automatisk med laddomat mm. Går den över 87 så stänger den ner. Ett ilägg med 50 cm björkved ger i princip full laddning på alla tre tankarna, 1500 l. Leverantörens uträkning.
Är det över nollan så eldar jag en gång per dag och är det minusgrader så eldar jag en ggn på morgonen och en ggn på kvällen.
Bumpar.
Någon som kan se om keramiken och pannan i övrigt verkar vara Okej? Kan säkert jämföras med keramik i vedpannor av annat fabrikat men hittar inga bilder/guider att gå efter.
Du som har vedpanna, verkar min i okej skick eller ser den sliten ut?
Någon som kan se om keramiken och pannan i övrigt verkar vara Okej? Kan säkert jämföras med keramik i vedpannor av annat fabrikat men hittar inga bilder/guider att gå efter.
Du som har vedpanna, verkar min i okej skick eller ser den sliten ut?
Pannan ser lite sliten ut, men vad jag kan bedöma helt okej. Har du vettig balans mellan primär och sekundärluft?
Pannan ska inte bli varmare än så så länge det finns kallt vatten i tanken, det ser laddomaten till.
Inställningen på laddpumpen är för att ställa in hastigheten på pumpen. Den måste stå tillräckligt högt för att hinna ladda över värmen utan att pannan blir för varm.
Pannan ska inte bli varmare än så så länge det finns kallt vatten i tanken, det ser laddomaten till.
Inställningen på laddpumpen är för att ställa in hastigheten på pumpen. Den måste stå tillräckligt högt för att hinna ladda över värmen utan att pannan blir för varm.
Jag har "exakt" en sån panna men eldar med pellets i den. På min panna är det så att cirkulationspumpen är på den vänstra brytaren, pelletsbrännaren på den mittersta (normalt fläkt) och den till höger är återfjädrande och en resetknapp. I bakkanten av pannan ser det ut som alla "rör" är öppna utan några turbulatorer. Borde det inte vara veckade plåtar i dessa kanaler för att få större värmeutvinning? På min är det plåtar i alla. Det borde vara intressant att se vad du har för temp i skorstenen då det nog kan gå ut en hel del värme den vägen.
D Daniel 109 skrev:Pannan ser lite sliten ut, men vad jag kan bedöma helt okej. Har du vettig balans mellan primär och sekundärluft?
Pannan ska inte bli varmare än så så länge det finns kallt vatten i tanken, det ser laddomaten till.
Inställningen på laddpumpen är för att ställa in hastigheten på pumpen. Den måste stå tillräckligt högt för att hinna ladda över värmen utan att pannan blir för varm.
Hur vet jag vad som är primär och sekundärluft och vart reglerar jag det och hur ska denna kombination ställas?
Okej vad är turbolatorer och ska dem sitta i de avlånga cylindrarna i pannan är det så du menar?M Mattias H skrev:Jag har "exakt" en sån panna men eldar med pellets i den. På min panna är det så att cirkulationspumpen är på den vänstra brytaren, pelletsbrännaren på den mittersta (normalt fläkt) och den till höger är återfjädrande och en resetknapp. I bakkanten av pannan ser det ut som alla "rör" är öppna utan några turbulatorer. Borde det inte vara veckade plåtar i dessa kanaler för att få större värmeutvinning? På min är det plåtar i alla. Det borde vara intressant att se vad du har för temp i skorstenen då det nog kan gå ut en hel del värme den vägen.
Vart ser jag skorstenstemp?
Pannan och keramiken ser hyfsad ut. Men den behöver sotas, annars är det mycket värme som går ut till kråkorna. Dom där tuberna ska du försöka hålla så rena som möjligt. Jag har läst nånstans att 1mm sot i tuberna sänker verkningsgraden med 5%, så du vinner mycket på att sota dem regelbundet.
Sen så ska du rensa keramikskålen under hålet från aska, den ser nästan helt igentäppt ut.
Ska du få ut nån vettig värme från pannan så är det viktigt att du kan elda på rätt sätt i den. Här finns en manual till din panna. Läs igenom den ordentligt, där finns allt du behöver veta:
http://www.baxi.se/media/89289/solo_plus-s-137223-01-01-05-21.pdf
Sen så ska du rensa keramikskålen under hålet från aska, den ser nästan helt igentäppt ut.
Ska du få ut nån vettig värme från pannan så är det viktigt att du kan elda på rätt sätt i den. Här finns en manual till din panna. Läs igenom den ordentligt, där finns allt du behöver veta:
http://www.baxi.se/media/89289/solo_plus-s-137223-01-01-05-21.pdf
Jag har en Perifal Solo 40kW från. 1994 med en tank på 2500 liter.
Pannan ser "misshandlad" ut (felaktigt eldad under många år). Översta bilden visar en svart panna vid den övre luckan. Min panna har inget svart på framsidan. Har pannan eldats som en överförbränningspanna med eller utan fläkt och direktspjället öppet?
Tuberna ser inte ut att vara sotade på flera år. När sotades pannan senast?
Keramiken ser sönderbränd ut och brännskålen ser trasig ut. Springan mellan keramikhalvorna ser ut att vara för stor och sekundärluften kommer ut i detta området. Byt keramik.
Pannan ser "misshandlad" ut (felaktigt eldad under många år). Översta bilden visar en svart panna vid den övre luckan. Min panna har inget svart på framsidan. Har pannan eldats som en överförbränningspanna med eller utan fläkt och direktspjället öppet?
Tuberna ser inte ut att vara sotade på flera år. När sotades pannan senast?
Keramiken ser sönderbränd ut och brännskålen ser trasig ut. Springan mellan keramikhalvorna ser ut att vara för stor och sekundärluften kommer ut i detta området. Byt keramik.
Det här var inte nådigt.B Bengt_j skrev:Jag har en Perifal Solo 40kW från. 1994 med en tank på 2500 liter.
Pannan ser "misshandlad" ut (felaktigt eldad under många år). Översta bilden visar en svart panna vid den övre luckan. Min panna har inget svart på framsidan. Har pannan eldats som en överförbränningspanna med eller utan fläkt och direktspjället öppet?
Tuberna ser inte ut att vara sotade på flera år. När sotades pannan senast?
Keramiken ser sönderbränd ut och brännskålen ser trasig ut. Springan mellan keramikhalvorna ser ut att vara för stor och sekundärluften kommer ut i detta området. Byt keramik.
Jag har endast varit ägare till pannan i 2 veckor så jag känner inte till all dess historik.
För att kunna svara på om pannan används som överförbränningspanna skulle jag behöva mer info om vad det innebär men spontant skulle jag tro att den ska ha användts som "vanligt" men avsaknaden av bevis för det är total.
Angående sotning av tuberna så antog jag att en sotare sotar dessa och kommer regelbundet varje år men sotaren kanske sotar något helt annat?
Jag vet inte.
Skall sotas av mig snart är säkert iallafall!
Vart köper man rätt keramik till bra pris och bytes detta enkelt själv/annars vem anlitar man?
Är det lönt att sota, byta keramik, städa av eller ska man spana efter en liknande på blocket i väsentligt bättre skick, har sett att vedpannor kostar knappt något.
Tack för ditt svar men jag fick många nya frågor.
När skall brytaren till anläggningspumpen användas, och vad gör den, samt hur vet man om den finns installerad?
Och även om du orkar beskriva hur rengör jag fläkten och hur kommer jag åt den?
Eldat senast i förrgår och pannan kommer upp till 80 grader som "vanligt" men tycker att fläkten inte riktigt snurrar med full fart.
Tusentusen tack för dina synpunkter
Det svarta på framsidan antyder ett läckage av rökgaser genom den övre luckan, måste tätas om så är fallet.
Sotaren sotar mer än tuberna men tuberna kräver mest tid och detta kan du göra själv.
Du köper en rondellstålborste på 75mm diameter och fästa den på en järnstång och sätter fast den på en borrmaskin. Kör borsten upp och ner i tuben många gånger. Keramik hittar du på nätet och hos Baxi. Om du handlar lokalt kanske du får hjälp med bytet. Min keramik är bytt en gång och jag har den 4:e keramikskålen då den slits mycket.
I en överförbränningspanna brinner all ved på en gång och rökgaserna går ut i den övre delen av förbränningsrummet.
I din panna vänder man rökgaserna med hjälp av fläkten så lågorna brinner neråt och går då genom keramiken där man tillsätter sekundärluften för fullständig(nästan) förbränning, och rökgaserna får då en blåaktig färg. På den översta bilden ser jag reglaget för sekundärluften till vänster (med en svart knopp)mellan övre och nedre förbrännigsluckan står längst till vänster.
På min panna kan jag inte elda i detta läget då det tillför för mycket luft. Jag har reglaget nästan längst till höger. Läget bestäms av vedkvaliten.
Du tycker att fläkten inte snurrar på full fart och då lyfter du bort de övre plåtarna och monterar bort fläkten för rengörning. Jag har gjort detta flera gånger på 23 år.
Vet inte när brytaren till anläggningspumpen skall användas, då jag inte vet vilken pump som avses.
Du ska elda pannan så länge så att temperaturen i botten på tankarna blir 60-80 grader.
Detta kan ta 4-6 timmar(en gissning) med dagen utetemperatur
Sotaren sotar mer än tuberna men tuberna kräver mest tid och detta kan du göra själv.
Du köper en rondellstålborste på 75mm diameter och fästa den på en järnstång och sätter fast den på en borrmaskin. Kör borsten upp och ner i tuben många gånger. Keramik hittar du på nätet och hos Baxi. Om du handlar lokalt kanske du får hjälp med bytet. Min keramik är bytt en gång och jag har den 4:e keramikskålen då den slits mycket.
I en överförbränningspanna brinner all ved på en gång och rökgaserna går ut i den övre delen av förbränningsrummet.
I din panna vänder man rökgaserna med hjälp av fläkten så lågorna brinner neråt och går då genom keramiken där man tillsätter sekundärluften för fullständig(nästan) förbränning, och rökgaserna får då en blåaktig färg. På den översta bilden ser jag reglaget för sekundärluften till vänster (med en svart knopp)mellan övre och nedre förbrännigsluckan står längst till vänster.
På min panna kan jag inte elda i detta läget då det tillför för mycket luft. Jag har reglaget nästan längst till höger. Läget bestäms av vedkvaliten.
Du tycker att fläkten inte snurrar på full fart och då lyfter du bort de övre plåtarna och monterar bort fläkten för rengörning. Jag har gjort detta flera gånger på 23 år.
Vet inte när brytaren till anläggningspumpen skall användas, då jag inte vet vilken pump som avses.
Du ska elda pannan så länge så att temperaturen i botten på tankarna blir 60-80 grader.
Detta kan ta 4-6 timmar(en gissning) med dagen utetemperatur
Och så var domedagen kommen.
Idag så gick det inget vidare.
Det ryker in en hel del när luckan öppnas för att kolla till elden.
Tempen på pannan ökade ruskigt segt, upp till 75 på flera timmar.
Ingen fin gul låga ner mot skålen.
Tillomed att när jag öppnade den nedre luckan så såg man inte ens att det brann.
Fläkten låter inte mycket längre.
Att vattnen i tankarna eller radiatorerna inte blir varma behöver knappt ens nämnas.
Och som om detta inte vore illa nog så den "torra" veden jag fick levererat i lördags inte alls så torr som veden som lämnades kvar av förra ägaren.
Dessutom är det vitt mögel i ändarna på minst 50% av alla vedbitar.
Går det att elda med dessa ända?
Istället för att deppa ihop så tänker jag ta tag i denna plåga men jag är alldeles för okunnig.
Hittade keramik från eldkraft.se, komplett sats ca 6500kr..
Jag vill inte sätta dit det, vem ringer jag, sotaren, muraren, vvsaren??
Hur långt tid tar ett komplett keramikbyte?
Imorgon ska jag sota pannan, är det bara att skrapa som en dåre?
Tänkte skrapa och ha dammsugaren i högsta hugg.
Det finns en "rörborste" den tänkte jag klippa av ena änden på, den man håller i och sen nypa fast i skruvdragaren och sota rent cylindrarna i pannan.
Här kan man sätta in turbolatorer, veckad plåt för lägre rökgastemp och högre effektivitet?
Dessa har utgått ur sortimentet på eldkraft.se.
Är det lönt att försöka beställa nya? Har ju inte funnits i pannan på 20år.
Ska gno av allt jag ser och se om jag lyckas hitta fläkten. Den torkar jag av med en microfiberduk och drar en litet spray med 5-56 på axeln den vilar på?
När hela skiten är skrapad, sotad, dammsugen, tvättad så återstår problemet med veden.
Kan jag elda på med den eller måste jag köpa ny torr ved och isåfall kan jag blanda in några vedbitar av den "blöta" veden med den torra?
Det var mörk när veden levererades och kolsvart när jag bar in den så märkte inte att den var fuktig och möglig förrens allt stod staplat i källaren.
Det står dessutom torr i annonsen men den känns inte torr men är ingen vedexpert.
Det "skvalpar" och låter om vattenledningarna i källaren ibland, särskilt om laddomaten, har jag luft i systemet?
Det finns även en shunt monterad innan cirkulationspumpen men den är inte inkopplad och displayn ligger i en låda på golvet. Bör jag få den inkopplad och är det en elektriker som gör detta?
Nej jag har ingen erfarenhet av något sånt här innan.
Idag så gick det inget vidare.
Det ryker in en hel del när luckan öppnas för att kolla till elden.
Tempen på pannan ökade ruskigt segt, upp till 75 på flera timmar.
Ingen fin gul låga ner mot skålen.
Tillomed att när jag öppnade den nedre luckan så såg man inte ens att det brann.
Fläkten låter inte mycket längre.
Att vattnen i tankarna eller radiatorerna inte blir varma behöver knappt ens nämnas.
Och som om detta inte vore illa nog så den "torra" veden jag fick levererat i lördags inte alls så torr som veden som lämnades kvar av förra ägaren.
Dessutom är det vitt mögel i ändarna på minst 50% av alla vedbitar.
Går det att elda med dessa ända?
Istället för att deppa ihop så tänker jag ta tag i denna plåga men jag är alldeles för okunnig.
Hittade keramik från eldkraft.se, komplett sats ca 6500kr..
Jag vill inte sätta dit det, vem ringer jag, sotaren, muraren, vvsaren??
Hur långt tid tar ett komplett keramikbyte?
Imorgon ska jag sota pannan, är det bara att skrapa som en dåre?
Tänkte skrapa och ha dammsugaren i högsta hugg.
Det finns en "rörborste" den tänkte jag klippa av ena änden på, den man håller i och sen nypa fast i skruvdragaren och sota rent cylindrarna i pannan.
Här kan man sätta in turbolatorer, veckad plåt för lägre rökgastemp och högre effektivitet?
Dessa har utgått ur sortimentet på eldkraft.se.
Är det lönt att försöka beställa nya? Har ju inte funnits i pannan på 20år.
Ska gno av allt jag ser och se om jag lyckas hitta fläkten. Den torkar jag av med en microfiberduk och drar en litet spray med 5-56 på axeln den vilar på?
När hela skiten är skrapad, sotad, dammsugen, tvättad så återstår problemet med veden.
Kan jag elda på med den eller måste jag köpa ny torr ved och isåfall kan jag blanda in några vedbitar av den "blöta" veden med den torra?
Det var mörk när veden levererades och kolsvart när jag bar in den så märkte inte att den var fuktig och möglig förrens allt stod staplat i källaren.
Det står dessutom torr i annonsen men den känns inte torr men är ingen vedexpert.
Det "skvalpar" och låter om vattenledningarna i källaren ibland, särskilt om laddomaten, har jag luft i systemet?
Det finns även en shunt monterad innan cirkulationspumpen men den är inte inkopplad och displayn ligger i en låda på golvet. Bör jag få den inkopplad och är det en elektriker som gör detta?
Nej jag har ingen erfarenhet av något sånt här innan.

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 991 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 991 inlägg
Jag kan inte speciellt mycket om vedpannor men använd aldrig en vanlig dammsugare till sot om du tänkt det. Sätter igen direkt och blir tvärstopp. Skaffa grovdammsugare eller en sotavskiljare.
5.56 duger till rengöring medelst trassel och eventuellt rostlösning, men inte mycket annat. För smörjning som ska fungera mer än några dagar, t ex till fläktar med kul- eller glidlager så fungerar motorolja utmärkt och brukar hålla många år.
För 30 år sedan brukade det oftast stämma vad som stod i annonserna. Numera skriver folk lite vad som helst, ungefär som på Facebook, så lita absolut inte blint på säljare du inte känner sedan tidigare.
5.56 duger till rengöring medelst trassel och eventuellt rostlösning, men inte mycket annat. För smörjning som ska fungera mer än några dagar, t ex till fläktar med kul- eller glidlager så fungerar motorolja utmärkt och brukar hålla många år.
För 30 år sedan brukade det oftast stämma vad som stod i annonserna. Numera skriver folk lite vad som helst, ungefär som på Facebook, så lita absolut inte blint på säljare du inte känner sedan tidigare.
Redigerat:
Det går bra att elda ved med mögel(är det mycket mögel ska andningsskydd användas) men fuktig ved ska du inte elda, låt den torka inomhus först.
Kontakta din vedleverantör för att undvika mer möglig och fuktig ved eller byt vedleverantör.
Rengör varje enskilt fläktblad från smuts för att säkerställa fläktens funktion. Om fläkten trots detta inte går bra får du köpa en ny fläkt. Kontakta en VVS firma om byte av keramik och ev. ny fläkt. VVS firman kan också göra en allmän översyn och ge dig svar på de frågor du har i denna tråd. Om du har luft i laddomatpumpen kan inte värmen överföras till tankarna, pumpen måste då luftas med en skruvmejsel i centrum på pumpen. Avluftning måste göras under drift och upprepas flera gånger under samma eldningstillfälle och flera dagar efter varandra.
Kontakta din vedleverantör för att undvika mer möglig och fuktig ved eller byt vedleverantör.
Rengör varje enskilt fläktblad från smuts för att säkerställa fläktens funktion. Om fläkten trots detta inte går bra får du köpa en ny fläkt. Kontakta en VVS firma om byte av keramik och ev. ny fläkt. VVS firman kan också göra en allmän översyn och ge dig svar på de frågor du har i denna tråd. Om du har luft i laddomatpumpen kan inte värmen överföras till tankarna, pumpen måste då luftas med en skruvmejsel i centrum på pumpen. Avluftning måste göras under drift och upprepas flera gånger under samma eldningstillfälle och flera dagar efter varandra.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"

Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
B Bengt_j skrev:Det går bra att elda ved med mögel(är det mycket mögel ska andningsskydd användas) men fuktig ved ska du inte elda, låt den torka inomhus först.
Kontakta din vedleverantör för att undvika mer möglig och fuktig ved eller byt vedleverantör.
Rengör varje enskilt fläktblad från smuts för att säkerställa fläktens funktion. Om fläkten trots detta inte går bra får du köpa en ny fläkt. Kontakta en VVS firma om byte av keramik och ev. ny fläkt. VVS firman kan också göra en allmän översyn och ge dig svar på de frågor du har i denna tråd. Om du har luft i laddomatpumpen kan inte värmen överföras till tankarna, pumpen måste då luftas med en skruvmejsel i centrum på pumpen. Avluftning måste göras under drift och upprepas flera gånger under samma eldningstillfälle och flera dagar efter varandra.
Veden torkar just nu i pannrummet med en stor golvfläkt för cirkulation men ved torkad i 3 år är beställd och kommer levereras i veckan.
Pannan gillade inte alls den sura veden, röken var fruktansvärt tjock och grå ur skorstenen och det rann ur svart sörja från vedluckan och det uppkom blåsor på väggarna i pannan.
Nu vet jag hur fuktig ved ser ut och hur den funkar allt elda.
Här tröttnade jag på allt jäkelskap och plockade ner allt i beståndsdelar.
Att borstades av, dammsögs och torkades av med microfiberduk.
Ur fläkten kom 2dl damm/dammflagnor. Nu pinnar den på bra.
Hela utrymmet för veden i pannan skrapades ordentligt rent från all svart beläggning. Man såg först ingen metallyta ens, nu är det mycket fint.
Tuberna sotades med en viska som kapades och sattes på borrmaskin = bra snurr på den. Skrapade allt man kom åt och dammsög upp varenda partikel.
All keramik lyftes ut och inspekterades. Förbränningsskålen var ca 12cm lång, jämfört med bilder ser hälften ut att fattas.
Springan i mitten var så grov att man kunde dra en gurka igenom.
Hela skiten åkte ut och ny komplett sats är beställd.
Nya packningar till luckorna och sten till nedre luckan åkte också i varukorgen och 1 kilo avsotningsmedel som skall kastas in i elden och binda till sig beläggningar och åka ut med röken, lät så bra var tvungen att ta en för att testa.
Det som återstår är att bestämma plats för vart rökgastermometern som också beställdes skall sitta, jag vill gärna sätta den på röret bakom pannan som ligger horisontellt och har en lucka i ena änden. Tänkte borra och sätta den i luckan, är det en bra placering?
Det där med att lufta laddomaten skall jag absolut testa.
Hittade även en "manuell" shunt?
Den var inställd på högsta värme till elementen och är förklaring på varför elementen blir stekheta vid eldning och varför värmen försvinner helt varje natt.
Testade att vrida den åt motsatt håll och elementen blir kalla under dagen men tempen i tankarna håller sig makalöst bra.
Fick upp tankarna till 78 och 75 i toppen och 60 och 55 i botten..
1 dygn senare hade alla sjunkit med ca 7 grader med endast användning av varmvatten att tvätta händer.
2 dygn senare visade mätare på ca yttligare 7 graders sänkning.
Alltså ända över 60grader efter 2 dygn. Testade att vrida tillbaka shunten och elementen blev varma på 15min.
Vi håller på att renovera hela huset och när jag skulle kolla kabeldragningen på vinden såg jag att isoleringen låg som en stor hög.
Troligtvis pga tidigare takläcka som åtgärdades så rev dom bort isolerskivorna och spånet och fixade läckan men la inte tillbaka allt efter sig.
Stora delar var helt utan någon isolering..
Nu är det kalasbra och i sommar efter ommålning av fönster skall tätningslister sättas dit i samtliga fönster (saknas överallt nu).
Får jag bara pannan att funka med nya keramiken och torr ved så blir det nog bra.
Det finns även plats för yttligare en 750l ackumulatortank, hittade en med 90mm isolering för ca 10k, är det någon idé att sätta dit en till för att öka volymen eller blir det knasigt att ha 3 st mindre?