Byggahus.se

är detta normalt?

1. M
    Medlem Nivå 8
    Det har varit rimfrost i natt, men nu är det plusgrader ute. Tittade på den putsade gula fasaden och såg att det fanns ljusa ränder, troligtvis på ställen där lättbetongblocken är ihoplimmade. Är detta normalt?
    Varför jag frågar beror på att vårt hus har rasat, och tomtarna som klistrade blocken visste inte riktigt vad de gjorde. Nu ska vårt hus vara genomgånget med en representant från HHcelcon som sagt hur man skulle göra vid skarvarna. ( vi kunde länge se rätt igenom limmningen på många ställen). Tyvärr "glömde" Roxistenhus att säga när besiktningen var och vi har inte sett protokollet från honom, utan har ett papper där roxi intygar att det inte kommer att bli problem...

Så här ser det ut, är detta normalt? Putsen kom dit i april 2007...

2. K
    Medlem · Nivå 9
    Vad menar du med att huset har rasat?

3. M
    Medlem Nivå 8
    precis vad det låter. Pga att de första snickartomtarna inte förankrade takstolarna alls vid marken blåste alla 14 st takstolarna ned och tog med sig båda gavlarna i lättbetong .
    Snickarna limmade inte heller tillräckligt på vissa ställen, vi kunde länge se rätt ut vid limfogarna...
    Därför är jag undrar jag igen, brukar detta bli på andra hus också eller är det bara på vårt?

Det ni ser nedan är gavelspetsen från en sidan som är ca 4 m hög som ramlat ned på vår carport. Pga att takstolarna svajade ramlade även gavelspetsen på andra sidan huset. Plockepinn och betongkrasch...