Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Är detta "normalt förfarande" när det gäller markarbeten?

1. P
    Medlem · Stockholm · 3 465 inlägg

Paxman

Medlem
    Jag kan tänka mig att termen "totalentreprenad" kanske inte i strikt betydelse innebär att hantverkaren ska göra allt, men som hantverkare måste man ju förstå att om en kund kontaktar honom/henne och frågar vad det kostar att få ett arbete utfört, utan att nämna några undantag, så förväntar sig kunden att få ett pris från första åtgärden tills allt är helt klart. I vårt fall från första skoptaget tills vi kan parkera våra bilar på plats.

Man kan ju inte ge ett pris som kunden godkänner och sedan i efterhand komma med en massa ytterligare kostnader som inte beror på ändrade förutsättningar.

Om jag lämnar in min bil på service så frågar jag ju vilket pris som gäller för en fullservice. Då kan ju inte verkstaden ge ett pris och sedan informera att olja, filter, kontroller etc inte ingår när man väl lämnar in bilen. OK, om de hittar en trasig lampa när de går igenom bilen så måste de ju ta betalt för den utöver fullservicepriset, men allt som man kan förvänta sig ingå måste ju täckas av det angivna priset.

2. L
    Medlem · stockholm · 211 inlägg

lvedin

Medlem
    Du har helt rätt, jag har inga invändningar. Bara att det är inte termen "totalentreprenad" som omfattar detta.

Begär man offert på hela arbetet, så förväntar man sin detta. En del entreprenörer är inte intresserad av alla delar i en totalentreprenad ibland vill de bara offerera jobbet och inte material. Det kan resultera i att de vill vara lite otydliga för att hänga kvar i offertstriden ändå på sina villkor.

Det är också så att de inledningsvis vill offera ett lågt pris (läs: det saknas delar i hela projektet) för att hänga kvar. Senare "kommer de på" det ena och det andra saknas i priset.

Skulle jag göra min dränering/isolering idag så skulle det inte bli totalentreprenad som jag tidigare valde. En dålig totalentreprenad är toltal katastrof eftersom det är mycket svårt juridiskt att backa ur med bevis om att arbetet inte är enligt offert.

Jag tycker det är bättre med korta övrenskommelser och att kunna slänga ut dåliga hantverkare. Det krävs dock egen kunskap hur jobbet skall göras och tid att engagera olika delar i projektet.

Vid min totalentreprenad läste jag på och skrev en detaljerat offertfråga, jag betalade också först en entreprenör 500:- för att gå igenom min offert, vad som saknades.

• Laddar…
  3. P
    Medlem · Stockholm · 3 465 inlägg

Paxman

Medlem
    När vi satte lite press på entreprenören att ge oss ett pris på totalen drog han sig ur. Tråkigt givetvis, eftersom vi verkligen hade sett fram emot att få vår parkeringssituation ordnad, men jag försöker tänka att anledningen till att han backade var att han försökte blåsa oss så känns det lite bättre. Nu tror jag inte att det var så, men han verkar helt enkelt inte redo för att sköta allt som har med ett sånt här jobb att göra. Vi har ingen anledning att tro att skulle gjort ett dåligt jobb men gällande det administrativa har han väldigt mycket att lära.

Vi får helt enkelt leta vidare efter någon som vi känner oss tryggare med. Om någon har tips om en bra firma som jobbar i Stockholm tar jag gärna emot det. (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.