Bilder från tak i källare på hus byggt 1923. En träbjälke och en metallregel. Båda har en vit dammliknande påväxt, som går bort mycket lätt om man petar på det. Har sett likadant ut i ett och ett halvt år sedan vi flyttade in.

När vi gick igenom huset med besiktningsmannen innan inflytt pekade jag på detta och frågade om det var mögel, hans svar var att det var det inte, mögel kan inte växa på metall.

Även en besiktningsman från Anticimex som gjorde kontroll på huset för en försäkring var nere i detta rummet, gjorde fuktmätning i bjälkarna och sa att det var väldigt torrt och bra. Kommenterade inte detta vita.

Ändå har jag lite svårt att släppa det, ska det verkligen se ut såhär?

• Träbjälke och metallregel i källartak med vit dammliknande påväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälke och metallregel i källartak med vit, dammliknande påväxt.
    Skapa konto
  • Gilla
jens stenklevjens
  • Laddar…
Prova att tvätta bort med lite medel och se om det kommer tillbaka.

• Gilla
Pontus Redig och 3 till
  • Laddar…
Ser onekligen ut som någon form av påväxt. Mögel kan f ö mycket växa på metall om metallen är tillräckligt nedsmutsad med någon form av organiskt material.

• Gilla
Pontus Redig
  • Laddar…
Kan även vara kalkutfällning från puts eller liknande.

• Gilla
Klems Ingvar och 3 till
  • Laddar…
P Pontus Redig skrev:
Bilder från tak i källare på hus byggt 1923. En träbjälke och en metallregel. Båda har en vit dammliknande påväxt, som går bort mycket lätt om man petar på det. Har sett likadant ut i ett och ett halvt år sedan vi flyttade in.

När vi gick igenom huset med besiktningsmannen innan inflytt pekade jag på detta och frågade om det var mögel, hans svar var att det var det inte, mögel kan inte växa på metall.

Även en besiktningsman från Anticimex som gjorde kontroll på huset för en försäkring var nere i detta rummet, gjorde fuktmätning i bjälkarna och sa att det var väldigt torrt och bra. Kommenterade inte detta vita.

Ändå har jag lite svårt att släppa det, ska det verkligen se ut såhär?
Ställ din fråga i gruppen Bygg rätt innemiljö hälsa & mögel på facebokk. Där får du svar av kunniga. Hon som driver sidan/gruppen är s.k byggdoktor och jobbar med sånt här som du frågar om.

• Byggplan, vit hjälm och person i reflexväst vid byggarbetsplats. Text: "Bygg rätt!" och information om Facebook-gruppen "Bygg rätt - innemiljö, fukt och mögel".
    Skapa konto
  • Gilla
Pontus Redig och 1 till
  • Laddar…
Tvätta bort det med YES och vatten, och låt torka upp. Har du hygrometer i källaren ? Eller avfuktare ? Jag rekommenderar båda. Lycka till

• Gilla
Pontus Redig och 1 till
  • Laddar…
Gammal ytlig avstannad påväxt? Om det är torrt så skulle jag absolut inte vara oroad. Virket är bevisligen torrt.

Dammsug bort det som kan lossna och släng påsen. Jag skulle undvika att våttorka efteråt då du eventuellt aktiverar påväxt igen. Och håll gärna koll på fuktigheten i källaren hädanefter.

• Gilla
Pontus Redig och 1 till
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Ställ din fråga i gruppen Bygg rätt innemiljö hälsa & mögel på facebokk. Där får du svar av kunniga. Hon som driver sidan/gruppen är s.k byggdoktor och jobbar med sånt här som du frågar om.
Jag var med i den gruppen förut men har gått ur. Hon som leder gruppen är lite av en domedagsprofet och dömer ut ALLT! Mögel i fogarna i badrummet? RIV ALLT! Påväxt på en altanmöbel? ELDA UPP INNAN DET SPRIDER SIG! Lite mögel på råsponten på vinden? RIV HELA HUSET!
Enligt hon som driver gruppen går det inte att tvätta bort mögel. Det ska bara rivas.

Om man inte vågar tänka själv gör man nog klokt i att hålla sig borta från denne Byggdoktor.

• Gilla
  • Haha
Peter Lindqvist1 och 10 till
  • Laddar…
T Therese Winblad skrev:
Jag var med i den gruppen förut men har gått ur. Hon som leder gruppen är lite av en domedagsprofet och dömer ut ALLT! Mögel i fogarna i badrummet? RIV ALLT! Påväxt på en altanmöbel? ELDA UPP INNAN DET SPRIDER SIG! Lite mögel på råsponten på vinden? RIV HELA HUSET!
Enligt hon som driver gruppen går det inte att tvätta bort mögel. Det ska bara rivas.

Om man inte vågar tänka själv gör man nog klokt i att hålla sig borta från denne Byggdoktor.
Mögelfobin frodas tyvärr numera. Häromdagen fick jag höra åsikten att man inte kan förvara saker på kallvind ”eftersom mögel kan vara osynligt” 🙄 Kan man förvara något någonstans överhuvudtaget i så fall?

Angående TS fråga så tycker jag att formen på de vita prickarna påminner väldigt mycket om vita prickar vi hittade överallt på ett spindelnät (!) i matkällaren igår. Vi uppfattade det som damm från utfällningarna som kommer upp i golvet pga fukt under plattan. Jag vet inte hur det har spridit sig i spindelnätet i så fall, men nätet gick över ett av ställena där det kommer upp utfällning så spindeln har kanske fått med sig det på något vis.

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
Som vanligt. -Smaka och känn på det. Torka bort och se om det återkommer.

• Gilla
Pontus Redig
  • Laddar…
T Therese Winblad skrev:

Nu håller jag inte med dig. Hon säger inte riv hela huset eller riv hela badrummet om du hittar mögel, utan hon säger ta bort allt skadat material. Mögel går inte tvätta bort, sporer finns ändå kvar. Det är många som blivit väldigt sjuka av just mögel, och de är efter de flyttat till en mögelfri bostad ändå väldigt känsliga. Vet fler än hon som driver gruppen som säger samma. De har ingen som helst koppling till varandra. Mögel är inte att ”leka” med och bara tvätta bort. Får du mögel visar det ju på att något är fel. Ett friskt hus möglar inte. Givetvis gör du som du vill, men jag skulle aldrig chansa. Gör ett mögelDna-test då istället, då får du svart på vitt. Är det inte mögel då vet du ju. Finns att beställa från andra än denna byggdoktor som du inte gillar, men är samma som hon säljer. Ta in en firma som är certifierat från SBR , de är bäst och mest pålitliga/kunniga.

Med det resonemanget vore det ju livsfarligt att vistas i skogen, den är ju full av mögel och andra sporer. Visst är vissa typer av mögel farligt men om man inte är överkänslig mot det behöver man ju knappast ha panik. Sprider det sig har man ju problem men lite ytlig påväxt någonstans här och där som inte är inne där man bor skulle jag inte dra några växlar över personligen i alla fall.

• Gilla
Violina och 5 till
  • Laddar…
Ett friskt hus med bra ventilation får inte påväxt. Du bor ju inte i skogen, eller vistas där flera timmar per dygn.

U ullak40 skrev:
Mögel är inte att ”leka” med och bara tvätta bort. Får du mögel visar det ju på att något är fel. Ett friskt hus möglar inte. Givetvis gör du som du vill, men jag skulle aldrig chansa. Gör ett mögelDna-test då istället, då får du svart på vitt. Är det inte mögel då vet du ju. Finns att beställa från andra än denna byggdoktor som du inte gillar, men är samma som hon säljer. Ta in en firma som är certifierat från SBR , de är bäst och mest pålitliga/kunniga.
Jo, det är det. Bara att tvätta bort. Det borde alltid vara första åtgärd om orsaken är okänd eller åtgärdad.
Jag påstår att alla hus, även ditt ullac40, har mögelpåväxt om man tittar lite noga i norrläge eller annan skuggig yta vilket är fullt normalt, då sporterna finns överallt. Medans du läser detta, har du med säkerhet andats in en drös av de helt livsnödvändiga svamparna.

Före internet, var mögel, mögel. Något som bara tvättades bort när det växt för mycket och inget mer med det.
Numera kommer det ut förstagångshusköpare som tydligen inte fått skolning genom föräldrarnas erfarenhet.
Istället söker de kunskap om problem som tidigare inte var några problem på nätet. Och så går det som det går, nu när varje mediakåt tonårig influerare blivit mögel och asbestexpert.

PS.

Här är lite livsfarligt Svartmögel jag snabbt hittade i min källare. Skall jag ringa saneringsfirma? 😃

Svartmögel på vägg i källare med spindel och spindelnät i hörnet.
Skapa konto
Hörn av källarvägg med synliga mögelfläckar och rör.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
RolfoHelena och 2 till
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Ett friskt hus med bra ventilation får inte påväxt. Du bor ju inte i skogen, eller vistas där flera timmar per dygn.
Hur tror du mänskligheten överlevde innan vi bodde i torra hus?

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.