Byggahus.se

Är detta mögel? (bilder)

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi håller på att renovera huset och byter just nu isolering mm på övervåningen.
    När vi slitit bort allt innertak fick vi se att en hel del plankor under takpappen ser förskräckliga ut: http://carlsson.tv/tak.html
    Vad är detta? Mögel? Gamla insektsangrepp som numera är ofarliga?

Vad kan man göra åt detta, eller är det inget att bry sig om? Vi har inte sett några insekter när vi petat bort allt löst, men en massa sågspån trillade ner...

MvH - Tomas C, Eskilstuna

2. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Re: Är detta mögel? (bilder)

Ser ut som insekter har ätit upp all bark på virket. Det som är kvar är lite pulver bara.

3. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Angreppen där det tidigare har suttit bark verkar harmlösa. Däremot såg jag på en av bilderna ett ovalt hål, som kan vara spår av husbock. Kontakta ditt försäkringsbolag för säkerhets skull. ;)

4. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Nuförtiden är man noga med att ha helt barkfritt virke just för att slippa insekter som bygger bo i barken. Vår råspont från 1937 såg likadan på många ställen där det en gång suttit bark

5. R
    Medlem Nivå 1

Hej
    Ser mer ut som någon insekt angripet virket där barken har suttit. Tror detta är ganska vanligt om man inte använder barkfritt virke.

Kolla på anticimex hemsida , där har jag för mig att olika insekter och vilka spår de lämnar beskrivs

6. S
    Medlem Nivå 2

Det ser ut som det brukar göra ifall man använder virke med barken kvar.
    Insekterna är garanterat borta, de allra flesta trivs inte i torrt virke!
    Husbocken gör det men är ovanlig, kolla med Anticimex för att eliminera riskern.

PS! För övrikt ser det riktigt bra ut! :)

7. Totte_S
    Medlem · Nivå 9

Som sagt, se till att ta dit Antiklimax, särskilt om ni har husbocksförsäkring, man har som försäkringstagare skyldighet att meddela förs.bolaget vid misstanke om skada (det ordnar Anticimex när de fakturerar bolaget).
    Sedan brukar det vara trevliga möten med deras sanerare, har själv haft ute en 4-5 st vid olika tillfällen. Har inte träffat någon annan yrkeskategori som är så bra på att lugna en, även om det verkar vara farliga skador. Hittills har vi klarat av husbock, hästmyror och möss... (fast myror och möss blir man inte kvitt i första taget, ständigt krig ;D )
    De övriga insekterna är sällan något problem.

8. fia_mstd
    Husägare · Nivå 11

Det måste jag hålla med om! Kontaktade anticimex då jag hittade mögel i "taket" i krypgrunden i gamla huset. Såg framför mig hur vi var tvugna att bränna ner kåken för den blev utdömd (jo jag kan vara lite dramatisk ibland) och när anticimexkillen äntligen kom och fick se det hemska möglet spred sig ett brett leende över han ansikte. Det var nänligen bara lite "ludd" av en femkronas storlek, totalt ofarligt. Än så länge. Han skrapade bort det och instruerade oss att gräva ut under huset och ta bort allt organiskt material (som legat sedan 1975) så skulle allt ordna sig. Det gjorde vi och har inte sett spår av mögel sen dess. :D

9. G
    Medlem Nivå 9

Kan också hålla med. Anticimex gubben och hans lärling var väldigt vänliga och förklarande då jag ringt efter dom för en gammal vattenskada då jag sett en svampkropp i takfönstrets nederkant. Jag hade kollat in ACs hemsida och klart bestämt att jag fått äkta hussvamp, en husägares värsta mardröm :-X :-/ :'(
    Jag såg framför mig rummet utrivet och halva hustaket bortforslat och $$$ som flög sin kos.

AC kom och tittade, smålog lite och sa: Detta är inte hussvamp, det är källarsvamp... och så förklarade han i detalj varför det inte kunde vara hussvamp bara genom att göra en okulärbesiktning och mäta litegrand. (kanske vore ide med en hussvampstråd ;D). Fick veta också hur hussvamp fungerar och växer.

Jag fick byta det lutande innertaket, takfönstret och det sjuka ramverket runt om och sedan behandla det nya virket med Berecol. Blev mycket billigare och lugnare genom att betala AC för att komma och titta innan man börjar riva. Slapp nu riva takstolar.

10. U
    Medlem Nivå 1

Knet: Det verkar mer som insekts angrepp. Mögel påverkar inte konstruktionen på samma sett som de blider du har. Det mögel/bakterier i första hand åstadkommer är en sämre inomhusmiljö om det finns i för stora halter. Vanligast är astma/allergi, hudåtkommer, onormal trötthet, rinnande ögon/näsa mm.

Det är mycket prat om att vissa inte ser möglet och då finns det inte. Den större delen av alla mögelskador finns dold i konstruktionen. Så bara för att det inte syns så kan det faktiskt finnas.

Mer specifikt finns att läsa på länken jag startat "Mögel/bakteriers tillväxt"

Ulrika

11. T
    Medlem Nivå 4

Kan vara Blåjon som varit framme.
    De älskar bark, speciellt det som är mellan
    själva barken och virket.
    /Thrax

12. S
    Medlem Nivå 4

Hej,

Vi har exakt samma "fenomen" på bland annat syllen i krypgrunden. Inget att oroa sig för, om du provar att sätta in en kniv i virket så kan jag sätta en slant på att det är stenhårt, dvs har kvar sin bärighet. Jag blev själv orolig när jag såg det första gången men använd NÄSAN och lukta och KNIVEN för att testa. Märker du inget konstigt är det heller inget konstigt.

13. K
    Medlem Nivå 1

Tack för alla svar, känns lite bättre nu!

Du nämnde ovala hål, Immobil.
    Jag har hittat fler ovala hål, jag lade upp några fler bilder, 5 st längst ner på samma länk: http://carlsson.tv/tak.html
    Kanske bäst att kolla med Förs.bolaget/Anticimex trots allt, om det nu är husbock som gör ovala hål!?
    Kostar det nåt om de kommer ut och kollar? (Anticimex alltså, inte husbocken! ;) )

14. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Om du har husbocksförsäkring så brukar det inte kosta något. Kan du se några ovala hål i takbjälkarna? ???

15. K
    Medlem Nivå 1

Nej, inga hål alls i takstolar/takbjälkar.