Byggahus.se

Är detta markkabel...

1. hajof70
    Medlem Nivå 7
    ... dvs möjlig att förläggas utomhus i rör för att mata utomhusbelysning? Märkningen är:

Waskoenig+Walter NF USE U 1000 R2V1 3G1,5

Håkan

2. S
    Medlem Nivå 6
    Vet inte om denna är OK att förlägga i mark, men om den saknar biledare som skydd vid mekanisk påverkan så skall den definitivt inte förläggas i mark. Jämför EKLK som är mantlad och har biledare och EKKJ som har en yttre biledare som omsluter de inre ledarna. Båda dessa är OK att ha i mark, men t.ex. vanlig EKK som ju alltid saknar biledare är inte OK.

3. hajof70
    Medlem Nivå 7
    Om du med biledare menar att det skulle finnas en fjärde kardell eller någon ledande hölje så är svaret nix. Endast tre, solida 1,5-ledare. "Höljet" är svart och väldans styvt men det kanske inte spelar någon roll... :cool:

4. S
    Medlem Nivå 6
    Denna kabel är inte lämplig att ha i mark.

EKKJ har inte pss som EKLK ett ledande hölje utan enbart en biledare, spunnen som ett nät innanför det yttre höljet.

För att undvika missförstånd så är kardeler de trådar som bygger upp en fler (FK) /mång (MK) och extramångtrådig (RK) ledare. FK är vanligen sjukardelig. Antalet kardeler bör inte sammanblandas med antalet ledare. Jämför med kardelerna i en lina.

5. hajof70
    Medlem Nivå 7
    Oki! Stooort tack för hjälpen SvenD!!

Håkan

6. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Om det är en EKKJ så är den väl lämplig att ha i mark? EKKJ är såvitt jag vet den enda kabel man kan gräva ner utan att lägga i rör?

Är det en EKKJ?

7. E
    Medlem Nivå 12
    Denna kabel är utan mantel, men godkänd att lägga i mark

Ericsson och Draka
    PEX-isolerad, PE-mantlad kabel
    Norm: SS 424 14 18, HD 603
    Spänning:1 kV
    Brandspridningsklass: F1
    Ledare: U=10 mm² rund solid koppar, R=16 mm² rund fåtrådig koppar, AS=50-240 mm² sektorformad fåtrådig aluminium.
    Isolering: PEX
    Utfyllnad: Sprutat
    Mantel: Svart LLD-PE (alt. även gul), metermärkt.
    Partmärkning: Parterna färgmärkta med gul/grön, brun, svart och grå samt blå i 5G10 och 5G16.
    Temperaturområde: Maximal ledartemperatur 90°C. Lägsta kabeltemperatur vid förläggning -20°C.
    Användning: För fast förläggning i mark, vatten och rör. Montagevänlig även vid låga temperaturer. Utförligare enligt gällande elektriska starkströmsföreskrifter.

SE-N1XE-U/R

8. E
    Medlem Nivå 12
    FR-N1XV-U och FR-N1XV-R 1 kV
    Fabrikat Prysmian
    PEX-isolerad, PVC-mantlad kabel
    Norm: IEC 60502, HD 383
    Brandspridningsklass: F2
    Ledare: Koppar, -U 1,5-2,5 mm2 entrådig rund, -R 6-35 mm2 fåtrådig rund.
    Isolering: PEX
    Utfyllnad: Extruderat plastcompound
    Mantel: Svart blyfri PVC
    Partmärkning: Parterna färgmärkta 3-led gul/grön, brun, blå, 4-led gul/grön, brun, svart, grå, 5-led gul/grön, brun, svart, grå, blå.
    Användning: Öppen fast förläggning, inom- och utomhus, i rör samt i mark/
    vatten, dock ej i explosionsfarliga rum. Max ledartemperatur 90°C. Lämplig för nedplöjning. Utförligare enligt gällande elektriska starkströmsföreskrifter.

Finns även i halogenfri version med grön mantel ( FR-N1X1G1-U, FR-N1X1G1-R ),

9. F
    Medlem Nivå 7
    Tänk bara på att N1XE inte ska fästas mot trävägg. Kan det inte exakt men det har att göra med att manteln inte är lika brandskyddad som N1XV som går bra att spika på vägg.

10. S
    Medlem Nivå 6
    Kanon, då fick jag också jag lära mig något nytt. Tidigare fick bara jordkabel eller mantlad installationskabel läggas i mark.

Sven D.

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det finns flera kabeltyper som är tillåtna att grävas ner utan skyddsrör.
    Jag kan dock inga namn, förutom de i tråden redan nämnda.

12. E
    Medlem Nivå 12

Någon annan som vet varför?

13. E
    Medlem · Nivå 23
    PVC-fri ej brandklassad kabel. Öppen fast förläggning, utomhus, i rör samt mark/vatten, dock ej i explosionsfarliga rum. Mycket lämplig för nedplöjning. Brandspridningsklass F1 enligt SS 424 14 75. Jag ser inte att det skulle vara nått hinder att lägga den på trä. Skillnaden är att övrig "jordkabel" har brandspridningsklass F2 eller F3. PE-mantlade ( PEX) produkter förläggs i områden utan brandrisk (brännbarhetsklass F1).

14. F
    Medlem Nivå 7
    Vet inte men kan vara nätägarens egna regler också. Vi har fått förklarat att det är anledningen till att vi ska lägga N1XV som servis eftersom den ibland spikas på trävägg. Sen kan man ju sia om oddsen för att kabeln börjar brinna och sätter fyr på kåken...

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag trodde i min enfald att brandspridningklassen var något man beaktade då kablar går igenom vägg, särskilt då vägg som delar brandceller.