Byggahus.se

Är detta korrekt av hantverkare?

1. Olle7888
    Medlem · 25 inlägg

Olle7888

Medlem
    Hej!
    Är i behov av hjälp i tvättstugan, nya rördragningar, el och reparera vägg pga. mögel. Såklart vet ingen hur utbredd mögelskadan är.
    Vi kunde få ett cirkapris, men detta grundat på om "allt flyter på", alltså ingen katastrofalt stor skada i väggen. Som får överstiga med max 15%.
    Men i samma andetag säger hantverkaren att vi måste få dra iväg över dessa 15% utifall det är massiva skador. Annars kan vi inte ta jobbet.
    Jag förstår egentligen, men är detta ok att få igenom av hantverkare? Kan ju bli hur dyrt som helst och vi har inget att luta oss på.
    Tacksam för kunniga svar.

Redigerat 23 sep 15:18
  2. D
    Besserwisser · E · 17 347 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Ja

• Laddar…
  3. D
    Medlem · 181 inlägg
    Självklart

4. Olle7888
    Medlem · 25 inlägg

Olle7888

Medlem
    Hur skriver man korrekt avtal för detta ?

5. Olle7888
    Medlem · 25 inlägg

Olle7888

Medlem
    Hur skriver man korrekt avtal för detta?

6. D
    Medlem · 181 inlägg
    Skriv hantverksavtalet 17, reglera däri vad hantverkaren anser ingår i sin uppskattning.

• Laddar…
  7. Olle7888
    Medlem · 25 inlägg

Olle7888

Medlem
    Är nr 17 ett specialavtal? Saken är ju den att han säger att han inte kan uppskatta.

• Laddar…
  8. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 213 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Då får han lägga ett tillräckligt högt pris så han är säker, men då blir det nog gnäll på det istället.

9. Olle7888
    Medlem · 25 inlägg

Olle7888

Medlem
    17 ersätter 14?

10. Olle7888
    Medlem · 25 inlägg

Olle7888

Medlem
    Menar du att frågor för klarhet är gnäll?

11. D
    Medlem · 181 inlägg
    Det är ett av konsumentskyddsverket (tror jag) framtaget avtal att använda vid renoveringsarbete och liknande. Googla och kolla, du fattar nog när du ser det.
    Vad vill du ni ska komma överens om? Jag anser det rimligt att hantverkaren uppskattar kostnader för sådant hen vet, det skrivs in i avtalet. Sen kan ju omfattningen av skadorna och kostnader därav minska eller avta efter att konstruktionen öppnats, även detta kan skrivas in. Gissningsvis kan du även få ett fast pris men då hade åtminstone jag tagit i så jag bajsade på mig.

• Laddar…
  12. D
    Medlem · 181 inlägg
    17 är det som gäller nu, tror jag.

• Laddar…
  13. D
    Besserwisser · E · 17 347 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Vad är du ute efter? Du kan av uppenbara skäl inte få ett fastprisavtal som täcker allt när läget är så osäkert.

14. P
    Husägare · 3 267 inlägg

Pin

Husägare
    Nej kör på rörligt pris, alternativt dela upp i flera faser med fast pris (som prissätts när föregående fas är klar)

• Laddar…
  15. Olle7888
    Medlem · 25 inlägg

Olle7888

Medlem
    Jag trodde det var annat avtal än nr 14 men det heter väl 17 numera?
    Vi måste få något slags cirkapris att gå efter. Det kunde han ge om allt "gick vägen". Men hur skriver man tydligt hur allt blir om det visar sig dra över de 15%?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.