Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Är detta godkända utförda trösklar, dörrfoder och lister vid nyproduktion?

1. T
    Medlem · 15 inlägg

Testarn123

Medlem
    Hej, jag vet inte om jag har lagt denna tråd rätt, om inte ber jag om ursäkt.

Jag har nyligen köpt ett nytt radhus/parhus som är nyproduktion. Bott cirka en månad.

Jag har en fråga angående trösklar, dörrfoder och lister. Är detta okey vid nyproduktion? Att det glappar och är mellanrum? Jag tog upp dessa med besiktningsmannen men han säger att det inte finns något regelverk kring detta, att det är godkänt. Att träet torkar och att det kan se ut såhär. Men jag är förvånad att det ser ut såhär vid nyproduktion. Jag frågade ifall det fanns hur många mm dom får glappa men han sa att det inte finns något sånt mått. Finns det verkligen inget sånt mått? Hur kan man veta vad som är godkänt eller inte?

Taklisterna, vissa är fogade och vissa inte.

Hade ni godkänt detta ifall ni hade köpt nyproduktion? Ser ut såhär mer eller mindre i hela huset.

2. surris
    Byggveteran · Sverige · 1 043 inlägg

surris

Byggveteran
    Nej. Lämnar man som snickare ifrån sig ett sådant arbete så har man ingen yrkesstolthet kvar!

3. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 540 inlägg

Mazen

Inredare
    Tyvärr rätt vanligt då allt ska gå snabbt och det inte finns tid till extra noggrannhet... oftast med devisen "det fixar målarn med lite fog".

(Iaf min erfarenhet från jobb där jag fått göra om listningen)

• Laddar…
  4. T
    Medlem · 15 inlägg

Testarn123

Medlem
    Hur ska man ta detta vidare? Finns det något som stödjer att det inte är acceptabelt utfört? Anlita någon annan besiktningsman? Maila företaget och fråga om det är såna här jobb dom vill sammankopplas med?

Hur kan man ta detta vidare? Besiktningsmannen som var här godkände det och jag var emot det och tyckte inte det var godkänt. Men byggherren går bara på besiktningsmannens bedömning verkar det som.

Derome har byggt huset, så är väl ingen lite aktör.

Tänker du att samtliga bilder är under kritik?

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 15 inlägg

Testarn123

Medlem
    Nu har inte ens målaren varit här, jag fick förslaget av besiktningsmannen och en utsände från byggherren(derome) att foga det där själv

6. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 28 598 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Är det en besiktningsman som entreprenören har valt eller en oberoende?

• Laddar…
  7. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 12 382 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Gäller det här bostadsrätt eller eget ägande?

Helt olika lagstiftning.

8. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 540 inlägg

Mazen

Inredare
    Ja köp en bra latexfog typ Alcro el MS polymer Tec7 alt Biltema och en rulle bra masktejp.. tar ett par min och gör sig gött att slippa se skarvar o spikskallar..

9. T
    Medlem · 15 inlägg

Testarn123

Medlem
    Bostadsrätt

10. T
    Medlem · 15 inlägg

Testarn123

Medlem
    Entreprenören har valt besiktningsmannen. Personen ska väl vara oberoende, men dom verkade känna varandra väl. Alltså besiktningsmannen och den utsände från byggföretaget

11. T
    Medlem · 15 inlägg

Testarn123

Medlem
    @falkn såg att hade skrivit i någon annan tråd gällande besiktningar och att du jobbade med nyproduktion. Kanske du har bra input att ge.

12. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 12 382 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Ok då är det bostadsrättslagen som gäller. Din motpart är således bostadsrättsföreningen och inte entreprenören som byggde husen. Det är styrelsen som kan ställa krav på entreprenören.

Det som gäller enligt bostadrättslagen är bostadrättslagen 7 kap. 1 §:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2022-02-16 kl. 18.46.20.png

Så det som blir frågan är om lägenheten är i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar.

Det du ska göra om du inte tycker det är att anmäla det till styrelsen. Gör det skriftligt. Sen träder 2 § i 7 kap. bostadrättslagen in:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2022-02-16 kl. 18.47.36.png

• Laddar…
  13. K
    Medlem · Skåne · 400 inlägg

Kyleman

Medlem
    Satte inte besiktningsmannen dit de blå tejpmarkeringarna på dessa ställen för att det ska åtgärdas?

14. T
    Medlem · 15 inlägg

Testarn123

Medlem
    Nä, jag har lagt tejpen där.

15. T
    Medlem · 15 inlägg

Testarn123

Medlem
    Tack för ett utförligt svar! Nu när det är nybyggt så är byggherren även position som styrelsen också. Tills alla har flyttat in och vi kan styra ihop en egen.

Vad definieras som brukbar? Går att öppna dörr och så. Detta känns bara slarvigt ufört. Detta är mer estetiskt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.